A mai fiatalság nem emlékezhet azokra az időkre, amikor valóban a Balaton volt számunkra a Riviéra. A „magyar tenger” a Kádár-korszakban mágnesként vonzotta a nyaralni vágyókat, hiszen külföldre utazni még nemigen lehetett. Ezt az időszakot, pontosabban a ’60-as, ’70-es és ’80-as évek korszakát eleveníti fel a Várkert Bazár rámpáján elhelyezett fotókiállítás a Balatonhoz köthető emblematikus, ma már retró tárgyakról és a kor divatjáról készült képekkel.
Szép idők voltak azok, amikor végre beköszöntött a nyár, és az emberek VW Bogarukkal, Trabantjukkal vagy éppen Ladájukkal „ledöcögtek” a magyar tengerhez, hogy aztán birtokba vehessék a Szakszervezetek Országos Tanácsa (SZOT) által üzemeltetett olcsó üdülőket.
A belföldi turizmus a hatvanas évektől Magyarországon is látványos fejlődésnek indult.
Aki csak tehette, a nyarakat a Balaton mellett töltötte. Szinte mindenki hozzájuthatott beutalóhoz, a gyerekek az úttörőtáborokba, a tehetősebbek az autós kempingekbe özönlöttek. Számos hotel létesült a ’60-as évek közepétől, elsősorban az ekkor már hazalátogató „disszidenseknek”, az itt találkozó szétszakított német családoknak. A ’70-es évektől jellemző „zimmer frei” táblák várták a szinte csak a Balatonhoz érkező külföldieket: cseheket, lengyeleket.
Habár a szocializmus diktatórikus időszakában jártunk, mégis valódi „aranykor” volt ez,
amikor a strand fövenyére kiterülve Orion rádiót hallgattunk, narancsízű, buborékos Bambi üdítőitalt szürcsöltünk vagy gumiszagú Palma matracon ringatóztunk a vízen. Hogy ez a boldog időszak ne vesszen a múlt homályába, a szervezők igyekeztek a hangulatát olyan fotótablókkal megidézni, amelyeken a strandolás, a nyaralás kellékeit gyűjtötték össze.

A Balaton RETROspektív szabadtéri kiállítása a „legvidámabb barakk” látszólagos jólétét tükröző, luxusnak számító – ma már megmosolyogtató – tárgyain kívül nyomon követi a fürdőruha divatjának változását is az ’50-es évektől egészen a ’80-as évekig. Az ’50-es évek végén a nőiesség kérdése kilépett a politikai gyámságból, elhagyta a puritán munkásnő idealizált alakját, és
ez a felszabadulás az akkori öltözködési stílusban is jól látszott.
Az ’50-es évek nagy állami vállalatai ugyan büszkén hirdették a termelt konfekció mennyiségét, de a hiánygazdálkodás következtében a közismert állami nagyáruházak (Corvin, Verseny, Úttörő) polcain szűkös volt a kínálat, így a strandokon még sokan házilag varrott, darazsírozott karton fürdőruhát, a férfiak „fecskét” viseltek.

Habár az 1960-as évek elejéig a derékban merevített egyrészes fürdőruhák voltak divatban, lassan elterjedt a merészebb bikini is, amelyet nem kisebb sztár, mint az isteni Brigitte Bardot tett népszerűvé. A színésznő Roger Vadim És Isten megteremté a nőt című filmjében elsőként jelent meg bikiniben a filmvásznon, és ezzel új „időszámítás” kezdődött. Magyarországon a ’60-as évek végétől jelent meg az elasztikus anyag, amely lehetővé tette a test vonalának követését, a derékmagas „bugyi” méretének csökkenését. A képzőművészetben megjelenő minimalizmus a korszak öltözködését is befolyásolta, a fürdőruhák formái és mintái egyszerű geometriai elemeket idéztek meg, a korábbi pöttyös és csíkos helyett.
A ’70-es évekre aztán a fürdőruhadivat mottója a természetesség lett.
Az anyag ekkor már jóval kevesebbet fedett a testből, a bugyik oldala keskennyé vált, tetejük csípőn vagy az alatt végződött. A melltartóból eltűnt a kosárbetét, a puha háromszögforma vált meghatározóvá. Érezhető fordulat következett be a reklámok elterjedésével, amelyek a fiatal, barnára sült testet állították a középpontba. Az újítások az alapanyagok kérdését sem kerülték ki, a száradás gyorsulását, a színek és formák tartósságát az elasztikus lycra anyaga segítette elő.

A ’80-as évek balatoni strandjait már a sportos „baywatch”-nőideál és az egyszerű formákhoz társuló harsány vagy sötét színek jellemezték. Újra hódított az egyrészes fürdőruha, igaz, némiképp átalakulva: oldalt magasan vágott fazonok, mélyen kerekített és vállon aszimmetrikusan szabott fürdőruhák árasztották el a piacot, anyaguk vékony, a nedvesség hatására áttetsző volt.
A fürdőruha divatjának folyamatos átalakulása mellett a Balaton RETROspektív a strandélet ikonikus tárgyait is jól szemlélteti.
Mint például az ’50-es, ’60-as évek vízparti frissítőjét, a Kovács Eszti által az 1959-es Pancsoló kislány című dalban is megénekelt Bambit. A két és féldecis, csatos üvegben forgalmazott és szintetikus alapanyagokból készített üdítőital rövid uralmának végül a Coca-Cola és a Pepsi 1968-as hazai megjelenése vetett véget, a ’70-es évekre teljesen el is tűnt a kínálatból.

A magyar elektronikai ipar és rádiógyártás történetének mérföldkövét jelentették az Orion vállalat termékei. A márka múltja egészen 1913-ig nyúlik vissza, amikor elődjeként megállapították a Magyar Wolfram Lámpagyárat. Fő termékét az a rádió jelentette, amelyet a ’60-as és ’70-es évek között előszeretettel hallgattak a vízparton. A balatoni strandélet további elmaradhatatlan kellékeit jelentették az alumíniumvázas, csíkos vagy virágmintás kivitelben, többféle színárnyalatban kapható kempingbútorok és a Palma gumimatrac. Ez utóbbi, a Taurus Gumiipari Vállalat által gyártott termék egyetlen vízi eszközét jelentette a fürdőzőknek, és elmaradhatatlan volt a sátorozóknak is.
A kék és piros színű matrac sikerét kiváló minősége hozta el számára, könnyen fakult, ám számos ragasztással sokáig használható volt.
Bukása a ’80-as évekre tehető, amikorra már elavulttá vált a szövettel leragasztott gumi technológiája, és egyre olcsóbb kínai termékek árasztották el a piacot.

Mit sem ért volna a nyaralás, ha nem léteztek volna SZOT-üdülők és az úgynevezett Utasellátó. Nem csupán a nyarak, de az utazás is elképzelhetetlen volt nélkülük. Az 1948-ban útjára indult vállalat létrehozása után több mint húsz évvel már 306 pályaudvari pavilont, ezer árusítóhelyet és 479 vendéglátóegységet üzemeltetett. Korszerű berendezéssel, meleg ételekkel, jéghideg italokkal, hidegkonyhai készítményekkel, kávéval várták az éhes-szomjas vendégeket.
A Balaton RETROspektív valódi retró élményt nyújt mindenki számára.
Az idősebbek nosztalgikus hangulattal emlékezhetnek fiatalságuk boldog nyaralásaira, a fiatalabbak pedig minden bizonnyal ámulattal tekintenek az akkori balatoni életérzésre: ennyi is elég volt? Egy színes strandlabda, kempingfőzőn készített vacsora, termoszban melegen tartott kávé. Ha nem is sírjuk vissza, van tanulsága.
A Balaton RETROspektív című kiállítás a Várkert Bazár rámpáján tekinthető meg 2022. június 24. és szeptember 15. között.
Fotók: Várkapitányság