Huszonhárom évvel a legutóbbi rész után megjelent a Baldur’s Gate 3 a Larian Studios fejlesztésében, akiknek már nem kis tapasztalatuk van a CRPG-k világában, hiszen korábban ők készítették a Divinity: Original Sin 2-t is. Ennek sikerét jelezte, hogy a játékosok és a kritikusok azonnal örök klasszikussá avatták. Nézzük, hogyan boldogultak egy olyan címmel, ami már eleve kultikusnak számított.
Akik esetleg nem ismernék a Baldur’s Gate-játékokat, nekik annyit érdemes tudniuk, hogy ez a Dungeons & Dragons rendszerére és világára épülő, izometrikus szerepjáték, ami óriási népszerűségnek örvendett a kétezres évek elején.
Maguk a szerepjátékok a mai napig népszerű zsánernek számítanak,
még akkor is, ha bizonyos számítógépes játékok csak egy-egy elemüket használják fel, de eddig kevés stúdió próbálkozott meg azzal, hogy egy asztali szerepjáték szabadságát próbálja meg adaptálni egy videójátékban. És, hogy ez mennyire működik? Teljesen!
A Baldur’s Gate-ben két lehetőségünk van: választhatunk a hét előre készített karakter közül, akik mind saját extra történetet adnak a játék fő története mellé. Vagy – hasonlóan a többi szerepjátékhoz –
elkészíthetjük saját karakterünket, akit teljesen testre szabhatunk, a teljes kinézetét, személyiségét beállíthatjuk.
Amennyiben nem egy előre elkészített karaktert választanánk, az sem jelent problémát, hiszen csatlakozhatnak hozzánk: barátként, szeretőként vagy riválisként végigkövetik kalandunkat. Reagálnak, kommentelnek és saját történetüket, küldetésüket is megpróbálják teljesíteni, ami kihathat az egész játék végkifejletére.

Persze nem csak a társaink formálják a történetet.
A különböző NPC-k is igyekeznek reagálni a világ eseményeire és persze ránk, tetteinkre.
Saját rövid meséikkel próbálják színesebbé, élettel telibbé varázsolni az egész játékot, és persze elhalmoznak mellékküldetésekkel. Rám például nagy hatást gyakorolt két NPC, akiknek semmilyen szerepük nem volt a történetben, mellékküldetést sem adtak, csak elmesélték, hogy mit szeretnének. Majd a játék későbbi részeiben fel-felbukkantak újra, elmesélve mennyire hálásak, hogy akkor és ott segítettünk, így elérhették saját céljaikat.

A történet komplex, kötődik a korábbi részekhez, de nem szükséges azok ismerete a teljes élményhez. Az apróbb utalásokat, visszatérő karaktereket a játék szépen bemutatja, elmagyarázza, mit kell tudni róluk. Sőt, igyekszik az Elveszett Birodalmak (Forgotten Realms) történetét is bemutatni, és minél részletesebben megismertetni a D&D világát. Érződik, hogy
nagyot markol a játék, talán túl nagyot is, de nem fullad meg ennek súlya alatt, inkább csak szerethetőbbé, élvezetesebbé teszi a történetet.
És mitől olyan komplex ez? A végtelen sok lehetőségtől. Számos irányból közelíthetünk meg egy problémát, nem mindig az egyenes út hozza el legegyszerűbben a megoldásokat, és nem mindig kell összeverekedni ellenfeleinkkel, hogy rendezzük a nézeteltéréseinket. A narratíva is úgy van kialakítva, hogy elgondolkoztassa a játékosokat, hogy tényleg jó döntéseket hoznak-e, tényleg gonoszak-e a gonosztevők.
Rengeteget dob a játékon, hogy mindenki kiváló minőségű szinkront kapott, az előző játékukhoz hasonlóan az állatok is (igen, érdemes minden mókussal diskurálnunk).
Manapság egyre gyakrabban kérnek fel ismert színészeket videójátékokban szerepelni,
ettől bizony a Baldur’s Gate 3 sem tér el. Többek között látható és hallható a játékban J. K. Simmons vagy Jason Isaacs, de a szerepjátékos streamekből ismert Matthew Mercer is feltűnik.
Sok mindenről volt már szó, de mi a helyzet a címadó várossal? A lélegzetelállító látványt nyújtó épületek mellett
Baldur’s Gate egy élő, lélegző, mozgalmas város lett.
A bejárható részeken az NPC-k élik a mindennapjaikat, beszélgetnek, pletykálnak. Ezek az interakciók pedig megadják a város alaphangját és hangulatát. A készítők nem használtak városi háttérhangot, csak a pletykáló NPC-k hangját, hogy még immerzebb legyen az élmény barangolás közben. A zene szerves része a játékélménynek: a hangulatot fokozandó a játék dinamikusan változtatja a zenéket, így minden tájegységhez, hangulathoz, eseményhez a megfelelő dallamok csendülnek fel. Egy bárd, aki úgy dönt, hogy pihenésképpen eljátszik egy dalt, odavonzza a környező bámészkodókat, állatokat, akik mindig élvezik az előadást.
A játék igyekszik rávenni a kalandorokat, hogy out of the box megoldásokat keressenek, ami az újrajátszások számát is növeli, hiszen nem biztos, hogy elsőre minden feladatot, NPC-t, apró utalást megtalálunk, de az is megtörténhet, hogy döntéseink miatt valami elérhetetlenné válik. Ha már újrajátszás,
a készítők szerint tizenhétezerféle befejezés található a játékban,
ami igen sokáig a képernyő elé szegezheti a rajongókat. De ha csak egyszer akarunk a végére érni, akkor is 100+ óra tartalmat kínál nekünk a Baldur’s Gate 3.

Ez a mennyiségű tartalom pedig manapság igen ritkának számít egy AAA címnél. Manapság a DLC-k, Battle Passok és a monetizáció világában fehér hollónak tekinthető, hogy ebben a játékban egyik sincs. Annyira ritka, hogy fel is forgatta a játékipart.
A legnagyobb gyártók próbálták finoman nyugtatni a közösséget, hogy oké, ez egy remek játék, de azért nem ez lesz az új sztenderd,
sőt maga a Larian Studios is arról beszélt, hogy rendhagyó körülmények között, óriási anyagi támogatással dolgozhattak ezen a játékon. Ennek ellenére a játékosok nagyon pozitívan fogadják azt, hogy 60 euróért tulajdonképpen egy teljes játékot kapnak, amihez nem kell több DLC-t megvásárolniuk, hogy a teljes élményt átélhessék.

Technikai oldalról, habár összetett, de olyan újdonságot nem mutat a játék, amit korábban ne láttunk volna – a Divinity Original Sin 2-ben már ezt a játékmotort használták –, viszont a bejárható, stabil, szépen animált világot nagyon magabiztosan működteti.
Azt persze nem lehet mondani, hogy ne lennének technikai hibák a játékban.
Ahogyan a harmadik fejezet irányába haladunk, egyre több hibával találkozhatunk, melyek ugyan nem teszik játszhatatlanná a játékot, de rontják az élményt. Szerencsére a Larian folyamatosan támogatja a játékot, az első nagy javító csomagban már több mint ezer hibát kezeltek, és augusztus végén érkezett a második, ami számos további gondot orvosolt.

A körökre osztott, akciópontokkal működő harcrendszer sokak számára nehézkes és lassú lehet – bár az eladási számok és az állandó játékosszám nem ezt mutatja –, az összetett történet, a karakterek önálló céljai és a végtelennek tűnő lehetőségek miatt bárkinek megérhet egy próbát, aki szeretne egy különleges fantasy világban kalandozni, vagy megismerni a D&D ötödik kiadását. Már csak a csapatát kell összegyűjtenie.
Baldur’s Gate 3, Larian Studios, 2023. augusztus 3.