A felnégyelésről
1.
Az új korban való hitet sokáig szomjaztuk,
a szerzetest végül mégis mi térítettük át.
Elvünket, mint egy törzsszövetséges címerét,
most hadtest cipeli keresztül a dukátuson.
Elképzelni, ahogy bajor és türk, avar és morva,
besenyő és kabar élére vasalt ünneplőben
együtt feszít, csak hogy ráébredjünk,
miénk az a kínos mosoly.
Minek felhánytorgatni a szokásjogot,
mikor az udvarnok hetekkel korábban
tájfestményre cserélte
a történelem osztályképét.
2.
Az eljárás egyszerre erkölcs is:
ha az egyik ló gyeplőjéhez
sokkalta lazább csomóval rögzítik hozzá
a végtagtól érkező kötelet, a négy jószág
közötti tehermegosztás rendje felborul,
azon egy példányra nagyobb erőbefektetést
hárítva így, ami alacsony teherbírású ló
esetében az állat gyors kimúlásához vezethet.
Ha azonban mindegyikre azonos mértékű
teher jut, úgy a károk elkerülhetők,
és sem ötödik égtájra, sem a jegyző
megvezetésére nincs szükség.
3.
Úgy tűnhet, az írnok keze nem győzte követni
a diktálás tempóját. A felemásan domborodó
írásjegyek kettős értelmezést indukálnak,
persze az utókor erre már a jelentős mértékű
anyagkárosodás okán nem is következtethet.
A rekonstrukció alapvető gátja mégsem
szövegtani eredetű. A materialista okok mögött
felfénylenek a teológia kérdései.
Az értelmező még csak nem is sejtheti,
hogy az írnok zavarában lassult le, mivel nem
tudta eldönteni, hogy a test agóniájára
vagy a közönség áhítatára koncentráljon.
4.
A sólyi csatában kivérzett test sorsa ismeretes.
A szentté avatás ezt követően nyolcvanhat
évvel kerül majd sorra. Addig még több mint
harmincezer éjszakájuk van kialudni a történteket.
A feudális értékrend ugyan vitatható, de mint egy
szekér kiugrott kereke, mindenki tart valahová.
A követek éppen átszelik a sztyeppét,
a távolban egy lobogó búcsút int a tartórúdtól.
És ha a harmincezer éjszaka leteltével hirtelen
kipihenten ébrednek, akkor a kapura kitűzött
testrész története okán egy évezreddel később is
lesz miért belépnünk.
Ancien régime
1.
Nektek volt igazatok. A vérömleny miatt
elhunyt kézművesmester porcelántányérján
valóban megcsillan a fény, ha megfelelő
szögben esik az asztallapra.
Azt azonban kikérjük magunknak,
hogy felszolgáló hiányában az üres
tányérokon tükröződő képmásunkkal
kelljen egész este farkasszemet néznünk.
2.
Egy barokk kertről is beszélhetnénk,
arról, hogy megvető pillantásunk
összemérhetetlen a sövénnyel,
összemérhetetlen a márvánnyal,
de étkezés közben nem illik
olyasmiről értekezni, aminek semmi
keresnivalója a vacsoraasztalnál.
Ezért inkább villával karcolom rá
egy jól átsült marhaszegyre
éhségem jelmondatát.
3.
Ó, Bourbonok és hugenották,
ó, vesztfáliai béke és nantes-i ediktum,
ó, anakronizmus és Napkirály,
ó, klérus, köznemesség és cselédek,
ó, genitáliák, incesztus és zoofilia,
ó, exhibicionisták, voyeurök és gerontofilok,
ó, domine salvum fac regem,
et nunc et semper et in saecula saeculorum.
4.
A labdaházban összegyűlt tömeg
és a puskaporos hordó közötti közvetlen
kapcsolatot az eszme teremti meg.
A szabadság kivívásáért
szabadsággal fizet a kor.
Míg az utcaszéli bordélyházakban
mértékletességről társalognak
a felajzott tisztségviselők,
addig az őrök fejét lándzsára tűzve
mutogatják a Bastille előtt.
Borító: Unsplash