Megjelentek az Artisjus Dalszerzők napi kísérletének eredményei. Az Artisjus Egyesület egyedülálló kísérlete arra a kérdésre kereste a választ, hogy képesek vagyunk-e megkülönböztetni a mesterséges intelligencia és az igazi dalszerzők által írt dalokat. Ennek kiderítése érdekében egy dalszerző páros szerzeménye küzdött meg egy részben és egy teljesen MI által írt dallal.
A kísérlethez október 8-ig, a Dalszerzők napjáig bárki csatlakozhatott a kösziadalt.hu oldalon, ahol meg lehetett tippelni, hogy melyik dal emberi és melyik gépi szerzemény. Míg a 100%-ban MI által írt dalt többen beazonosították, a részben és teljesen emberek által létrehozott alkotásokat már alig tudták megkülönböztetni egymástól: csak minden harmadik tippelő jött rá, hogy melyik az emberi szerzemény, míg az MI-ember koprodukciót a legtöbben teljesen emberinek gondolták. A kísérletbe bevont zenei újságíróknak és szakértőnek azonban
sikerült tetten érni a mesterséges intelligencia nyomát a szerzeményekben.
A kísérletben elsőként kilenc ismert dalszerző, zenei újságíró és MI szakértő – Balla Gergely, Barkóczi Noémi, Czutor Zoltán, Csepelyi Adrienn, Dés László, Harcsa Veronika, Hegyi Dóra, Járai Márk és Mérő László – vett részt, akik elmondták véleményüket a mesterséges intelligencia és az alkotómunka viszonyáról. Az erről készült videóban elárulták azt is, hogy milyen különbségek megfigyelésével jöttek rá a megfejtésre.
Dés László a mesterséges intelligencia tudatos használatában látja a helyes utat: „Ahogy az internet vagy a mobiltelefon is baromi jó, a mesterséges intelligencia is lehet az – de minden attól függ, hogyan használjuk. Ha bizonyos ötletek megvalósításában segítségül hívjuk, az még rendben lehet. Viszont az már baj, ha miatta eltávolodunk az embertől és az emberi zenéléstől, mert az páratlan és pótolhatatlan.” Míg a gép dalszerzői alkalmasságával kapcsolatban Czutor Zoltán kételkedésének, Járai Márk pedig félelmének adott hangot, mindketten megerősítették az előzetes felmérés eredményét, miszerint
a magyar dalszerzők többsége ragaszkodik a hagyományos alkotói munkához.
Barkóczi Noémi a következőképp nyilatkozott: „Biztos vagyok benne, hogy dalszerzőként nem fogom beépíteni az MI-t az alkotásba. Nálunk a dalszerzés a lényeg. Az, hogy az ember dalszerző, az egyben egyfajta gondolkodásmód, egy életforma, ahol nem feltétlenül a végső produktum a cél.” A Platon Karataev dalszerző-frontembere, Balla Gergely pedig így nyilatkozott a témáról: „Mindig arra törekszem, hogy rájöjjek, mi az, ami rajtam zsilipelődik át. Azt érzem, ezt nagyon torzítaná, hogyha egy ennyire markáns külső dolgot beemelnék az alkotói folyamatba.”
A kísérlet négy hete alatt 4.303 szavazat érkezett, a résztvevőknek mindössze 19,7%-a találta el mindhárom dal esetében a helyes megfejtést, ám az egyes dalokra érkezett tippeket külön-külön megvizsgálva még érdekesebb eredményt mutatnak.
A teljes mértékben MI által írt zenét az emberek nagy része felismerte,
míg azt a két dalt, amit részben vagy egészben emberek írtak, a legtöbben már nem tudták megkülönböztetni egymástól. Ebből látszik, hogy a gép által generált szöveg és dallam megtévesztően emberi szerzeménynek tűnhet, amint tapasztalt dalszerzők értő módon gyúrják át azokat. Ha a két dalt a helyes megfejtések aránya alapján hasonlítjuk össze, akkor az azonos igényességgel elkészített hangszerelés és előadás ellenére is az egészében emberek által írt dalt nagyobb arányban tudták jól beazonosítani az emberek.
A Peace of mind című dalt, az emberi dalszerző páros szerzeményét a szavazók harmada, 35,9%-a azonosította be helyesen, míg 39,7% az MI és a dalszerzők közös dalának gondolta azt. A dalt Kozma Kata és Zenta Márk, Junior Artisjus-díjas szerzők írták. A közönség a Hard to Say Goodbye című dalt „diagnosztizálta félre” leginkább. Ez ugyanis emberi alkotók és az MI közös alkotása, ám a szavazatok közel fele, 48%-a teljes mértékben emberi dalszerzők alkotásának jelölte. A helyes megfejtésre a szavazatok mindössze 28%-a érkezett. Az MI-vel közös dal megírásához Kádár-Szabó Bence és Sebestyén Áron társszerzők három MI-alapú programot használtak. A Dreamscapes című dalt teljes mértékben gép írta és adta elő. Ezt a szavazatok alapján az emberek közel háromnegyede, 72,6%-a el is találta helyesen. A dal létrejöttéhez Sebestyén Áron dalszerző instruálta az MI-alapú programokat.
A Dalszerzők napja alkalmából az Artisjus Egyesület
előzetes felmérést végzett arról, hogy a résztvevők miként viszonyulnak az MI használatához a zenében.
Ebből többek között az derült ki, hogy a magyar dalszerzők közel ötöde próbált már ki valamilyen MI alapú programot, de az alkotás helyett főleg az egyéb feladatok kiszervezésére használnák ezeket. A közönség pedig egyszerre kíváncsi és bizalmatlan a gépi dalokkal szemben.
Képek forrása: Artisjus Egyesület, borítókép: Unsplash