Bereczki Kata festészeti témáinak eddigi legnagyobb volumenű kiállítása látható a Bényi Galériában. A tárlat új szempontok szerint mutatja be a festő balatoni témájú, retró hangulatú, legtöbbször hétköznapi jeleneteket ábrázoló alkotásait. A művek közös metszéspontja, hogy mindegyik nosztalgikus, szép emlékeket idéző életképeket ábrázol.
Melyek is azok a Szép idők, amelyekre Bereczki Kata kiállításának címe utal? A gyermekkor idillje, a fiatalság szabadsága és az időskor bölcsességében rejlő mélységek. Jó esetben ezek a momentumok maradnak meg emlékezetünkben. Ha végignézünk festményein, tulajdonképpen ilyen szép emlékeket látunk rajtuk. Minden életkornak megvan a saját szépsége, még akkor is, ha sokszor hajlamosak vagyunk inkább a negatívumokra figyelni, és a külvilág helyzetei árnyékolják is be a hétköznapokat.
A gyermekkort mint önfeledt állapotot tartjuk számon, később az önfeledtség és a kísérletezés kíséri végig élethelyzeteinket.
Az időskort kevesen társítják a szépség fogalmával, azonban használjuk a szépkorú kifejezést, ugyanis ez egy olyan háborítatlannak vágyott életszakasz, melyben az élet gyümölcsei kiélvezhetőek.
A kortárs művészetben nem túl népszerű téma itt hangsúlyosan van jelen, megmutatva azt, hogy a kapcsolatok és kötődések megszépítik ezt az életkort is. Ezeknél a kompozícióknál felfedezhető egyfajta rejtett szimbolizmus, legtöbbször a háttérben megbújó tárgyak között. Valamint ezeken
a képeken a legbeszédesebb a végtelenbe vesző homogén képmező, amely elemeli figuráit a hétköznapi élet díszleteiből.
Annak ellenére, hogy életünket milliónyi esemény és nehezítő körülmény árnyékolja be, bármelyik életkor időszakát is nézzük, Bereczki Kata csak a szépre figyel. Nem az esztétikai szépre, hanem a rögzített hangulatok, emlékek szépségére. Képeinek különlegességét a nemes egyszerűségben rejlő tisztaság, a kendőzetlen őszinteség adja. A művész tulajdonképpen nem tesz mást, mint megragadja a hétköznapi élet egy-egy humoros, nosztalgikus vagy megható pillanatát.
Leggyakrabban fényképekből inspirálódva alakítja ki kompozícióit, melyeken sokszor észrevehető a fotószerű beállítás.
Bármelyik családi albumban lehet festményeihez hasonló felvételeket találni. Érdekes, ahogyan a művész körforgást teremt a portréábrázolás különböző technikái között: tradicionálisan ez egy festészeti műfaj volt, majd a 19-20. század fordulóján a fényképészet szinte teljesen kiszorította.
A művész pedig újra a festészet technikájával rögzíti a meglévő fotók beállításait, mindezt azonban azzal fokozza, hogy ábrázolt személyeinek arcvonásai hiányoznak, így azt a hatást éri el a nézőben, hogy beleképzelje saját emlékeit vagy ismerőseit a festményeken látható szereplők helyébe. Mindemellett
nagy jelentőségük van a használt színeknek is, melyek hangulatteremtő funkciói mellett gyakran elrugaszkodnak a valóságtól,
ez a megoldás így szintén teret biztosít a befogadó fantáziájának. A kiállítás falszakaszonként hármas egységekre osztott a galériában. Egy festménycsoportban láthatjuk a gyermekkort megidéző alkotásokat, a következőben a fiatalfelnőtt-kor jeleneteit, majd pedig az a fontos blokk következik, amelyik az időskor jellegzetességeit mutatja be. Annak ellenére, hogy a festő alapvetően nem ezen tematikák mentén alkot, a kurátori koncepció ilyen válogatásban mutatja be egyedi stílusú műveit.
A megidézett hangulatok mélyebb rétegeiben kirajzolódnak a közelmúlt történelmi témái, valamint társadalmi és szociális helyzetek is. Érdemes megfigyelni az ábrázolt enteriőrök tárgykultúráját: számos ismerős ruhadarab, bútor és játéktárgy is felbukkan rajtuk.
Ezek az eszközök segítenek leginkább tájékozódni az időben.
A Szép idők című kiállítás koncepciója tulajdonképpen arra emlékezteti a látogatókat, hogy érdemes nosztalgiával vagy humorral visszatekinteni megélt élethelyzeteinkre, azokat ugyanis az eltelt idő megszépítheti. Ezeket az emlékeket érdemes megőrizni, Bereczki Kata festményei pedig ebben segítenek minket.
Bereczki Kata Szép idők című kiállítása a debreceni Kölcsey Központ Bényi Galériájában tekinthető meg november 24-ig.
A borítóképen Bereczki Kata Kedvencek (2011, akril, vászon, 50×70 cm) című képe látható.