A Trónok harca alkotóinak új sci-fi sorozata, A 3-test-probléma egy rendkívül ambiciózus vállalkozás, de az első évadot látva lehetnek kétségeink, hogy a készítők elég felkészültek-e ahhoz, hogy a regénytrilógia további epizódjait is adaptálják.
Az utóbbi években nemcsak a horror, hanem a sci-fi műfaja is egyfajta reneszánsz korszakba lépett. Nem is annyira a filmek világában, sokkal inkább sorozatfronton érkeznek kifejezetten izgalmas alkotások, különös tekintettel az Apple TV+ felhozatalára. A For All Mankind az űrverseny alternatív történetét meséli el, A siló sötét jövőképet vázol fel, ami szerint az emberiség a föld alatt, egy többszintes és hatalmas bunkerben húzza meg magát, a Constellation pedig a multiverzum manapság divatos koncepcióját közelíti meg inkább tudományos, mint fantasztikus oldalról. A Netflixen is fel-felbukkannak igényes sci-fi szériák, mint például a Fekete tükör egyes évadai vagy újabban A 3-test-probléma, ami tulajdonképpen a Constellation párdarabjának tekinthető, nem annyira tematikai értelemben, hanem ambícióit tekintve. Ráadásul ez a Trónok harca alkotóinak, David Benioffnak és D. B. Weissnek az alkotása: az első komolyabb munkájuk a közkedvelt fantasy hírhedt, sokak szerint összecsapott és a sorozathoz méltatlan nyolcadik évadát követően. Így
A 3-test-problémára úgy is tekinthetünk, mint a Trónok harca készítőinek nagy visszatérésére,
bár az alapműre gondolva az újabb pokoljárás is benne van a pakliban.
Az Alexander Wooval kiegészült Benioff és Weiss ezúttal is adaptáltak, Cixin Liu 2008-ban megjelent regényét, A háromtest problémát. A sci-fi eposz cselekménye több szálon és idősíkon fut. Az egyik főszereplő Dr. Ye Wenjie kínai tudós, aki fiatal korában kénytelen végignézni, ahogy az esztelen maoista „kulturális forradalom” közepette, a hatvanas években a militáns kommunista fiatalok nyilvánosan meggyilkolják az édesapját. Ő maga munkatáborba kerül a mongol-kínai határon található autonóm területre, ahol tudós múltja miatt egy nap felkeresik a helyi kutatóbázisról. Bár a nép ellenségének számít apja és eredeti szakmája miatt, mégis bevonják egy szigorúan titkos projektbe:
egy olyan jelet kell tanulmányoznia, ami nem erről a bolygóról származik.
A jelenbeli cselekményszál egy csoport fiatal tudóst követ: a laza Sault, a nagyképű Jacket, a nanotechnológia területén hatalmas áttöréshez érkező Auggie-t, a komplex kutatásokat végző Jint, aki nem mellesleg jó kapcsolatban áll az idős Ye Wenjie-vel és a rákbeteg Willt. Ők éppen karrierjük mélypontján vannak a sztori elején, mivel sorra vallanak kudarcot és állítják le a programjaikat. Sőt, furcsa halálesetek történnek, ismerőseik, kollégáik váratlanul öngyilkosságat követnek el, és Auggie a legnagyobb rémületére egy folyamatosan nulla felé tendáló számlálót „hallucinál”. A Clarence nevű nyomozó és a hősök kutakodása során előkerül egy futurisztikus VR-készülék is, amelyet a fejre helyezve fotórealisztikus „játékba” kerül a viselője. Jacket és Jint magával ragadja a monumentális katasztrófákat és különböző történelmi korszakokat bemutató logikai játék, hogy egyre inkább világossá váljon számukra és barátaik számára: nem evilági erők állnak mindennek a hátterében, és ezek az erők a Föld felé közelednek, nem biztos, hogy jó szándékkal.
Cixin Liu regénytrilógiája őrülten nagyratörő vállalkozás, amelynek bevezető epizódja, A háromtest probléma még csak a felszínt kapargatja. A folytatások súlyos, nemcsak tudományos, hanem filozófiai kérdéseket is boncolgatnak hatalmas történelmi távlatokban. A sorozatban látott bevezető az 1960-as évekbeli „kulturális forradalomról” valóban csak egy ízelítő mindabból, amit Liu grandiózus sci-fije nyújt a befogadónak. Benioff és Weiss persze már kellő tapasztalattal rendelkeznek ezen a téren, hiszen George R. R. Martinnak A tűz és jég dala-ciklusa egyenként ezer oldal körüli terjedelmű könyvekből áll. Bár a feldolgozás, a Trónok harca utolsó két évadát elszúrták és összecsapták (ennek egyébként többek között A 3-test-probléma az oka, mivel a cél felé közeledve párhuzamosan már azt fejlesztették), ám az addigi szezonok klasszikussá értek,
az alkotók így bizonyították, hogy az adaptációhoz mindenképpen értenek.
A háromtest probléma persze más műfaj, ráadásul nem is úgynevezett „soft”, hanem „hard sci-fi”, mivel valódi tudományos hipotézisek és elméletek is előkerülnek benne, elég csak a címben hivatkozott mechanikai kérdéskörre gondolni.
Az alkotók nem is jártak maradéktalanul sikerrel, mivel egy nyolcrészes évadba kellett belesűríteniük az első könyv történéseit, néhány epizódot átemelve a másik kettőből. Az adaptáció óhatatlanul leegyszerűsítésekkel jár, és az ilyen komplex alkotásoknál ez veszélyes vállalkozás. Persze felsejlik Cixin Liu történetének zsenialitása és monumentalitása,
A 3-test-probléma első négy–öt epizódja kifejezetten erősre sikerült.
Ennek oka, hogy a kérdéses részek bevezetnek a rejtélybe, tulajdonképpen egy nagyobb, kerek konklúzióval lezárt történeti egységet alkotnak, ahonnan aztán más irányt vesz a cselekmény, ami ezáltal ellaposodik. Az első öt rész a titok fokozatos, jó ritmusú adagolása, és a már említett különleges VR-játék jelenetei miatt roppant érdekfeszítő, minimális mértékben tudományos szempontból is izgalmas.
A VR-jelenetek persze kissé hatásvadászak, hiszen ezek élesen elkülönülnek a fő cselekménytől, még ha szoros kapcsolatban is állnak a fő témával, és szinte önálló etűdökként funkcionálnak. Mintha az alkotók kísérleti rövidfilmeket ékeltek volna A 3-test-probléma cselekményébe. Ezekben szinte 2D-s síkidomokká aszott emberi testek kelnek életre a vízben, több millió fős hadsereg katonái működnek emberi számítógépként vagy egy csillag-együttállás gravitációs ereje szaggatja darabokra a világot és szippantja fel az égbe az embereket. Bár nem egyenletes színvonalú a CGI,
a látványt tekintve a VR-jelenetek A 3-test-probléma fénypontjai,
kivétel nélkül lélegzetelállító és páratlan kreativitásról árulkodnak. Az alkotók emellett, illetve a VR-részekkel összefüggésben jó érzékkel adagolják az információt, így A 3-test-probléma eleinte legalább annyira működik krimi-thrillerként, mint sci-fiként. Kezdettől sejtheti a regényeket nem ismerő néző is, hogy mire megy ki a játék, mivel elég hamar, legalább a negyedik részre világossá válik, hogy itt egy idegen invázió készül a háttérben. Ilyet láttunk és olvastunk már rengeteg alkalommal, például a többször feldolgozott Világok harca a 19. század végétől az inváziós sci-fi zsánerének klasszikusa. A 3-test-probléma viszont egyedi módon variálja a műfaj kliséit, ilyen módon eredetinek hat.
A sorozat történelmi és filozófiai kérdésekkel övezi az idegen invázió problémáját, kellő mélységben és komplexitással viszonyul a krízishez. A múltbeli kínai szál eleinte túl távoli kapcsolatnak tűnik, főleg, hogy az alkotók a regénytől eltérően nagyrészt nyugati, angolszász főszereplőkkel dolgozik, Liu – és a könyvből készült 2023-as kínai sorozat – hősei értelemszerűen javarészt ázsiaiak. Ám a történelmi esemény és a sci-fi kapcsolata már az évad első öt részében elnyeri értelmét. A maoisták ámokfutása a politikai ellenfelek mellett az értelmiségiek és a tudomány ellen irányult azért, mert az ideológia a kapitalizmushoz és a Nyugathoz kötötte őket, valójában viszont, mint minden totalitárius diktatúra, úgy Mao rendszerének képviselői is rettegtek a (másképp) gondolkodó emberektől. A sorozat, így
az alapmű bravúrja, hogy az egyik főszereplőt, Ye Wenjie-t éppen az ő és családja „forradalom” alatti meghurcolása motiválja,
hogy nem is annyira bosszút álljon a diktatúrán, hanem annak borzalmaival szembesülve jobbá tegye a világot.
Ye Wenjie tragédiája, hogy benne van a pakliban: egy, a vörösgárdistákéhoz hasonló őrületet szabadít a világra, hogy tulajdonképpen reprodukálja a tudományellenes diktatúrát, ami az ő szenvedéseit is okozta. Kérdés, hogy rászolgált-e erre az emberiség.
A 3-test-probléma továbbá nem egyszerűsíti le az idegen lényeket sem, akiket az alkotók kellőképp misztikus homályban hagynak,
jobbára emberalakban tűnnek fel vagy beszélnek a szereplőkhöz. Nem szimplán gonosz agresszorokról van szó, akik, mint A függetlenség napja idegenjei vagy az Alien-filmek xenomorfjai, csak a pusztításra képesek. Sőt, A 3-test-probléma egyszerre reflektál arra, hogy mit jelent a történetmesélés, hogy valóban sok hazugság és játszma határozza meg az emberi társadalmakat, és hogy mennyire más lehet egy távoli csillagrendszerből származó lény világfelfogása. A könyv és a sorozat nagy erénye, hogy szakít a konvencionális földönkívüli-ábrázolással, a maga komplexitásában mutatja be az idegeneket, akik nem feltétlenül jók vagy rosszak, pusztán mások, ez a „másság” viszont feszültséget és háborút szíthat.
Az idegenekkel összefüggésben A 3-test-probléma nagyon érdekes vallási és tudományos kérdéseket is feszeget. A széria főszereplői javarészt tudósok, legtöbbjük nem vallásos, még a földönkívüliekben sem hisznek. Velük kontrasztban feltűnnek a már emlegetett szektások, akik ugyanúgy meghaladottnak, elavultnak tartják a hagyományos vallásokat, amelyek pusztán a vak hitre alapoznak, viszont istenekként tisztelik a fejlettebb idegen lényeket. Van tudományos, valós alapja, bizonyítéka annak, hogy márpedig a Földön kívül is létezik élet, így a szektának nincs szüksége arra, hogy istene(i) létezését igazolja, tagjai a valódi megváltásra várnak, jelentsen az bármit. A 3-test-probléma így elmossa a határvonalat a tudomány és a vallás között, valamint reflektál arra is, hogyan működik a vallás vagy a vallási fanatizmus. Ráadásul a szektások elvakultsága rímel a kínai kulturális forradalom radikalizmusára is.
A sorozat viszonylag érdekes, emberi, jól kidolgozott karaktereket is felvonultat.
Nincs jó vagy rossz, a szemben álló érdekcsoportok morális értelemben relatívak. A Trónok harcából ismerős Liam Cunningham Wade-je egy befolyásos hatalmasság, aki sem istent, sem embert nem ismerve tör a céljai felé, módszerei megkérdőjelezhetők, olykor kifejezetten aljasok is. Mégsem lehet elítélni őt, hiszen nem pusztán önérdekből cselekszik, feltett szándéka, hogy megmentse a Földet nemcsak az idegenektől, hanem az őket imádó szektásoktól is.
Ilyen módon persze nem könnyű azonosulni a sorozat karaktereivel, beleértve a tudósokat is, akik alapvetően a pozitív figurák. Ők is csak emberek, akiknek megvan a maguk jelleme és gyarlósága. Ez nem komoly gond, az viszont annál inkább probléma, hogy sok hőst a cselekményben előre haladva az alkotók egyszerűen parkolópályára állítanak, így a karakterük sem fejlődik tovább.
Auggie például túl korán passzívvá válik, holott már csak a remek Eiza González miatt is potenciális főhősmatéria.
Jin ugyan végig aktív marad, de egyelőre sem ő, sem Saul nem olyan izgalmas karakterek. A 3-test-probléma egy darabig a tengerparton füvező és beteg Will-lel sem tud érdemben mit kezdeni, de az utolsó részekre kifejezetten reflektorfénybe kerül és felkelti az érdeklődést, sőt úgy meghatók a jelenetei, hogy azokat a készítők nem könnyfakasztó melodrámába csomagolták. Természetesen Ye Wenjie, keserű múltja és csalódásai miatt a legizgalmasabb és legkidolgozottabb figura.
A 3-test-problémával nem az a legnagyobb gond, hogy zanzásítja és kiegészíti saját karakterekkel a regényt, hanem az, hogy
a cselekmény második felét nem képes kellőképp ütős módon tálalni.
A hatodik résztől nagy váltás következik, és talán túlságosan is a tetőfokára hág a feszültség az ötödik epizódban, mert azt követően a széria már nem ilyen lebilincselő. Sőt, a hetedik rész közepéig nem is pörög fel, inkább csak stagnál. Az utolsó két epizód is inkább érzelmileg, drámai értelemben válik intenzívvé, nem olyan feszült és akciódús sci-fi thriller, mint amilyen az első felében. Ráadásul hiányérzetünk is lehet, mert például a VR-jeleneteknek bár van egy konklúziója, de a hatodik résztől túl hirtelen szorulnak háttérbe, pedig a sztori első fele azt sejtette, hogy végig kulcsfontosságúak lesznek. Az egyszerre melankolikus és libabőröztető sorozatfinálé azért kellőképp erősre sikerült ahhoz, hogy várjuk a második évadot. Ám a szezon érzékelhető ellaposodását látva félő, hogy az alkotók túlságosan is leegyszerűsítik Cixin Liu iszonyatosan komplex történetet, és a Trónok harca zsákutcájába futnak.
A 3-test-probléma (3 Body Problem) – 1. évad, 2024. Alkotók: David Benioff, D. B. Weiss, Alexander Woo. Szereplők: Jovan Adepo, John Bradley, Rosalind Chao, Liam Cunningham, Eiza González, Jess Hong, Marlo Kelly, Alex Sharp, Benedict Wong, Jonathan Pryce. Forgalmazó: Netflix.
A 3-test-probléma a Magyar Filmadatbázison.