A Színláz Teremben érdekes programnak lehettek részesei, akik lemerészkedtek a homályos folyosókra. A Debreceni Egyetem Irodalmi Kör szervezésében az alkotók online folyóiratuk legújabb számának ismertetése mellett egyik szerzőjük drámájának színpadi adaptációját is bemutatták, záróakkordként pedig egy nem szokványos beszélgetést hallhattunk a Prae és a PRAE.HU szerkesztőjével, Pál Dániel Leventével.
Nyitányként Polgár Tóth Tamás, az Amúgy főszerkesztője mutatta be a lapot a nemrégiben történt változások után, amelyek érintették a folyóirat külső és belső felépítését egyaránt. Megjelenésében új logót és dizájnt kapott a felület. A bemutató kiemelt hangsúlyt adott a Nyelvi fordulat című új rovatnak, amely Polgár Tóth Tamás elmondása szerint egyszerre ad lehetőséget német, angol és japán nyelvű szövegek magyar nyelvű megszólaltatására, valamint hazai alkotások idegen nyelvű fordítására is. Az első felolvasás is ebből a részből származott: Horváth Imre Olivér előadásában, s Meggie Estep szövege által betekinthettünk egy fodrász székébe való beülés veszélyeibe, ráébredve arra, hogy milyen összefüggés lehet a hajvágás és a tánc, valamint a telemarketinges állások között. Saját műveiket Németh Margarita, Somogyi Tibor és Tóth Laura olvasták fel, ezen alkotások pedig – különbözőségük révén – az internetes irodalmi folyóirat széles szövegspektrumát mutatták meg.
A program Somogyi Tibor Hápé című drámájának DEIK Teátrum által bemutatott előadásával folytatódott, melyben a zene, a színtéren zajló események, illetve a kivetített szöveg külön síkokat képezve, majd a megformálás által egybefűzve egy merész kísérletként állt össze a nézők szeme előtt. A Színpadi alkoholmány két részben alcímű alkotás csak egy részletét dolgozta fel az írásműnek, amely többek között Hajnóczy Péter alakjának egy fiktív leképezését tárta elénk.
A műsor utolsó harmadában Pál Dániel Leventével Farkas Evelin, az Amúgy egyik szerkesztője beszélgetett. Szokatlan és érdekes megoldásként a kérdező a hallgatóság tagjait kérte egy-egy kiosztott cetli szövegének felolvasásával arra, hogy bevezessék a kifejtésre váró témákat. A többek közt költőként, szerkesztőként, sőt korábban performansz-művészként is tevékenykedő meghívott vendég sokszínű munkássága révén egy valóban szerteágazó, izgalmas, eleven beszélgetés bontakozhatott ki. Felmerült a kortárs magyar irodalom és a gimnáziumi nemzedék kapcsolatának problémája. Érdekes eszmefuttatást hallhattunk az említett korosztály érintettségéről, megszólíthatóságáról különféle, számukra is releváns témák kapcsán, továbbá a dalszövegek és a szövegbeli műfajok befogadhatóságának és hallgató/olvasó általi elsajátíthatóságának különbségeiről és összefüggéseiről, végül az egymásba átívelő művészeti próbálkozásokról. Megemlítésre került Pál Dániel Levente egy korábbi Literás netnaplója és performanszrendezései is, amelyből az alkotó kiemelte a látvány és a hangzás hatásának elemeit. Szó volt a Prae irodalmi folyóirat és a PRAE.HU szerkesztői munkásságáról, ezzel kapcsolatban pedig a Kötelező rovat „beavatási” jellegéről, amely – mint megtudtuk – bárkinek lehetőséget ad arra, hogy munkáit megossza másokkal és megméresse olvasóközönsége előtt.
Az idő rövidsége miatt a meghívott beszélgetőpartner saját írásművészetéről keveset hallhattak a megjelentek, de talán ez egy következő beszélgetés első témáját nyújthatja majd a jövőben. A résztvevők számára jó hangulatban és könnyedén telt ez a hétfői estbe áthajló irodalmi rendezvény, amely sokrétű programjával hálálta meg a hallgatók érdeklődését.
Amúgy online folyóirat lapszámbemutató, DEIK Teátrum performansz és beszélgetés Pál Dániel Leventével, Debreceni Egyetem, Színláz Stúdió, 2011. július 4.
A fotókat Áfra János készítette.