Nagyszabású megújulási folyamat zajlik a közszolgálati médiában. Újszerű műsorformátumok, frissesség, könnyed, mégis értéket adó tartalmak. Az MTVA szerint ez a kulcs a nézettség növeléséhez, valamint a Magyar Televízió elvesztett presztízsének visszaszerzéséhez. Lehet benne valami. Gundel Takács Gábor új kvízműsora, a Maradj talpon! szórakoztató, izgalmas és még a műveltséghez is van köze.
Az izraeli gyökerekkel rendelkező Maradj talpon! struktúrája a világ számos országában elért nézettségi rekordok ellenére nem túl bonyolult. Ha tudja az ember a kérdésre a választ, talpon marad. Ha nem, és nem is találja ki, akkor megnyílik alatta a föld, méghozzá nem csupán képletesen értve. Az ötvenperces program rendkívül pörgős, hiszen a válaszadóknak csupán 20 másodperce van felelni a feltett kérdésre, melyet színes műveltségi spektrumból válogatnak ki a készítők. A matematikai feladványoktól a szólásmondásokon át a történelemig bármire rákérdezhetnek. Mivel a gyors reakció és az időben adott jó válasz jelenti a továbbjutást, ezért sokszor a legalapvetőbb kérdések is bonyolultnak tűnhetnek a folyamatos nyomásnak kitett játékosok számára. Itt csak annak van esélye győzni, aki jobban tud koncentrálni, és bírja idegekkel a feszültséget, hiszen egyetlen hiba, tévedés vagy pillanatnyi leblokkolás elég ahhoz, hogy a „semmiben” kössön ki a versenyző. Természetesen nem csupán kérdő mondatokból és süllyesztőből áll a műsor. Vannak itt még komoly pénzösszegek, passzolási lehetőségek és folyamatos szurkálódás is. Minden, ami a kvízműfaj népszerűségéhez és sikerességéhez szükséges.
A nyerni akaró játékos dolga egyszerűnek tűnhet a néző számára, de kiemelem, csak annak tűnhet. Le kell győznie tíz kihívóját azért, hogy elvihesse a főnyereményt, a 25.000.000 Ft-ot, mely az eltüntetett párbajfelektől csordogál be lassacskán. Eközben nem hibázhat. Rendelkezik két passz lehetőséggel, ennyi könnyíti a dolgát a milliók felé vezető úton. Más segítsége azonban nincsen.
A Maradj talpon! dinamikus jellegére a futurisztikus, mégis egyszerű körökből kialakított díszlet is rásegít. A stúdió berendezésében az acélkék, az ezüst és a lézerfényekkel kiemelt fémes árnyalatok a dominánsak. A színválasztás bizonyára nem véletlen. Ezzel is egy izolált űrbéli táj atmoszféráját próbálják megteremteni a műsor készítői, ahol mindenki csak saját magára számíthat. A jól megválasztott fények mellett érdekes eleme a kvíznek az aréna jellegű térstrukturálás, ahol az ellenfelek félkörben állnak a kiválasztottal, így fokozva a párbaj feszültségét. Főszereplő játékosunknak tehát a stúdió közepén a kihívókkal farkasszemet nézve kell megküzdenie a pénznyereményért. Ez már önmagában „frusztráló”, arról nem is beszélve, hogyan zajlanak a párbajok. Mindig a félkörben állók közül egy valaki kapja az első kérdést, ha tudja a választ, akkor a következőt a kiválasztottnak kell megválaszolnia. Így megy addig, amíg valamelyikük el nem rontja. Aki hibázik, az veszít, azaz megnyílik alatta a kör, amin áll. Ha netalántán a kihívó nyeri a párbajt, akkor a kiválasztott játékos tűnik el szabadesésben a porondról. Ilyenkor az állva maradó automatikusan megkapja azt az összeget, ami az előtte levő kis lezárt burokban található. Ez 100 Ft-tól milliós összegekig bármennyi lehet. A műsorban tehát izgalmakban nincs hiány. Minden percben történik valami, amire a néző nem számít. Ez teszi igazán egyedivé és színvonalassá az M1-en futó kvízt. Nem is beszélve Gundel Takács Gábor műsorvezetői képességeiről, aki lazán, mégis magabiztos tudással vezeti a párbajozókat (néha az orruknál fogva). A Játék határok nélkül és az Áll az alku játékmestere tehát itt is hű maradt önmagához. Élcelődik, szellemesen humorizál a kiválasztott játékossal (és a kihívóval), mégsem tűnik erőltetettnek a kérdések előtti és közötti csevej. Gundel önmagát adja, ez pedig szimpatikus figurává teszi. Aki szereti a sportközvetítéseit, az garantáltan kedvelni fogja a Maradj talpon!-t is.
Az M1 2011. október 3-án tűzte először műsorára a kvízshow-t, mely nem kis meglepetést szerezve már az első héten 10 százalékos nézettségi arányt produkált, ami a közszolgálati csatorna esetében kiemelkedőnek tekinthető. Ez a mutató azóta folyamatosan emelkedett, rámutatva, hogy a nézők igenis igénylik a műveltséggel kapcsolatos szórakoztató produktumokat. A Maradj talpon! sikerének titka a könnyedség, a folyamatos feszültség és a nagy tudású, kellemesen humoros műsorvezető lehet. Arról nem is beszélve, hogy tömegeket mozgat meg az internetes fórumokon az a rejtély, hogy hová tűnnek el a kiesett játékosok.
A Magyar Televízió végre olyan izgalmas műveltségi vetélkedőt indított, amely mindenkit levehet a lábáról (köztük engem is) azáltal, hogy értéket közvetít. Tény, hogy a tudást és a műveltséget szórakoztató formába csomagolva tálalja, de ez napjaink kereskedelmi csatornáihoz képest így is nagy előrelépésnek számít. Az azokon sugárzott realitykkel és negatív hírekből összekalapált „híradókkal” szemben a Maradj talpon! maga az „intelligens mennyország”.