A Fade In és a Nemzeti Filmalap rendezvényének második állomásán a Filmalap mutatkozott be. A hangsúly ezúttal a játékfilmek forgatókönyv-fejlesztésére, a finanszírozásra és a felborzolt kedélyekre esett. Elvégre 1,6 milliárd forint elosztása a tét.
Ismét nagy volt a tolongás, most viszont tényleg a Millenáris jóval tágasabb Fogadója volt a helyszín. Az egybegyűltek kezdésnek egy promóciós felvezető fül- és szemtanúi lehettek. Elsőként a Media Desk főbb jellemzőivel ismerkedhettünk meg. A médiaprogram Uniós keretek felhasználásával támogatja a magyar filmipart a forgatókönyv-fejlesztéstől egészen a forgatásig, emellett képzéseket is szerveznek. Utóbbiak elsősorban drágák – néhol lehet ugyan ösztöndíjra pályázni –, másodsorban a forgatókönyvre, a gyártási menedzsmentre és az új technológiák megismertetésére koncentrálnak. A kíváncsi szemek akkor ragyogtak csak fel igazán, amikor Syd Field és Robert McKee bibliájának kiadói tiszteletüket tették a rendezvényen. És igen, most már McKee Story című mesterműve is kapható magyar nyelven. A két mogult talán nem kell bemutatni, de aki mégis nagyokat pislog e nevek hallatán, annak legyen annyi elég, hogy a forgatókönyvírói szakmában egyikük Isten bal, másikuk pedig a jobb keze.
A felvezető aperitif után a főétel következett: a Nemzeti Filmalap finanszírozási rendszerének bemutatása. A filmalap támogatására (majdnem) minden elszánt és kreatív filmes alkotó pályázhat. A szűk keret, a pályázatok elbírálási folyamatát érintő félreértések, no meg a nyájas diplomácia már önmagában megadta a kételyekkel terhelt hangulatot.
A meghívott vendégek közül hárman is a Filmalap bizottságának tagjai: Divinyi Réka, Havas Ágnes és Andy Vajna. A kormánybiztos épp Hong Kongban tartózkodott, így ő csak online tudta megosztani véleményét a működésről. Jelen volt továbbá Hegedüs Bálint forgatókönyvíró, akiről megtudtuk, hogy a Filmalap egyik szőrös szívű tanácsadója, valamint Németh Gábor forgatókönyvíró és a SZFE tanára, egyben a Filmalap csípős nyelvű kritikusa. Rajtuk kívül Tasnádi István forgatókönyv- és drámaíró, valamint Zomborácz Virág szintén forgatókönyvíró szerepeltek a rendezvényen.
A Filmalap fő koncepciója – hangzott el –, hogy a folyamatosan beérkező pályázati anyagok – legyen bár forgatókönyv, szinopszis vagy treatment – mindegyikét mind a tíz döntéshozó elolvassa. Ami újdonság, hogy minden esetben kapnak visszajelzést az alkotók három-négy oldalas dramaturgiai elemzés formájában. Ez azért előnyös, mert a gyengébb könyvek írói bár nem kapnak zöld utat, de ellátják őket hasznos tanácsokkal, instrukciókkal a fejlesztést illetően. A jövőben így máshol, nemzetközi porondon is próbálkozhatnak akár, talán több sikerrel. Divinyi Réka a bírálásról elmondta, hogy elsősorban arra figyelnek, a filmnek van-e helye a piacon, függetlenül attól, hogy az szerzői vagy műfaji film. Divinyi hozzátette azt is, hogy nála az is nagyon fontos, milyen érzelmi vagy intellektuális hatást gyakorol rá a szkript. Az eddig beérkezett anyagok közül a szerzői filmek erősebbek, a műfaji film-tervek pedig még mindig hiánycikkeknek számítanak a hazai piacon.
Elsősorban történetcentrikus könyvekre várnak, ezért ha valaki valami invenciózus tervvel próbálkozna, az igen magas falakkal találná szemben magát. Mindenképpen meg kell győznie ugyanis a bizottság tagjait, hogy terve megvalósításért kiált. Úgy tűnik, a kísérletezés, az esetleges újító törekvés kívül esik a filmszakma nagyjainak látókörén. A piac, a közönség a szent, a filmek elbeszéléstechnikai és a filmnyelvi fejlődés potenciálja smafu. Amennyiben valamelyik könyv többségi szavazatot kap, az alkotóval további beszélgetések, egyeztetések segítik a terv finomítását. A korábbi eljárástól az is különbözik, hogy a kiválasztott könyvek írói azonnal anyagi támogatásban részesülnek.
Nem csak játékfilmek, de animációs és dokumentumfilmek is kaphatnak támogatást. Az animációs filmekhez értelemszerűen csatolni kell storyboardot is. A legproblémásabb műfaj a dokumentumfilm. Havas Ágnes utalt rá, hogy feltehetően a szakirodalom hiánya miatt a dokufilmesek kevésbé vannak képben terveik kidolgozását illetően. A finanszírozás megtervezését az is nehezíti, hogy az alkotók nem látják előre, milyen többletköltségek merülhetnek fel. Míg a játékfilm forgatását lépésről lépésre meg lehet tervezni, a dokumentumfilm műfajában nagyobb szerephez jutnak a váratlan fordulatok, az előre be nem tervezett költségek.
Andy Vajna jelezte, véleménye szerint túl korán kerülnek hozzájuk a könyvek, még kidolgozatlanok, az alkotóknak több időt kellene szánniuk az „otthoni” fejlesztésre. Ezt persze ki lehet játszani különböző workshopokon való részvétellel, ugyanakkor arra sem árt ügyelni, hogy az anyagok ne legyenek „agyondolgozva”, hisz az a kreativitás kárára mehet. A kormánybiztos hangsúlyozta, hogy a Filmalap felelős döntéseket kíván hozni, s el akarja kerülni az elmúlt évtizedben elszaporodó kínos eseteket, amikor egy-egy filmet financiális okokból kifolyólag nem tudtak befejezni vagy épp nem került forgalmazásba.
Németh Gábor volt az, akinek esze ágában sem volt kerülgetni a forró kását. Frappáns megjegyzésekkel bírálta nem csak a Filmalap működését, de Andy Vajnát is. A kormánybiztos Skype-on mondta el gondolatait, azonban valamilyen technikai malőr miatt a kommunikáció egyoldalú volt, Vajna beszélt, a közönség hallgatott, visszacsatolásra nem volt mód. Németh szerint nem lehet véletlen, hogy a kormánybiztos úr „nem hall minket”. Havas Ágnes védte a mundér becsületét, s felhívta a közönség figyelmét arra, hogy csak azoknak tudnak segíteni, akik partnerként tekintenek a Filmalapra, nem pedig ellenségként. Az eseménysorozat következő epizódja tavasszal várható, de azt egyelőre nem tudni, akkor milyen témakör kerül majd a diskurzus középpontjába.
Filmíró Napok – A Jelszó: forgatókönyv, bemutatkozik a Nemzeti Filmalap, Budapest, Millenáris, 2011. devember 13.