Impulzív színkavalkád ragadja el az embert, ha a Design Terminálba látogat. A magyar tervezőgrafika évente megrendezett seregszemléje, a Graphifest idejére ugyanis grandiózus, grafikai munkákkal megtelt kincseskamrává alakult a helyszín, ahol egyszerre négy kiállítás is látható a vizuális kommunikáció élvezetének jegyében.
Megtekinthetőek itt az Aranyrajzszög Társaság (ART) minden évben meghirdetett nyílt pályázatának munkái, valamint a Magyar Tervezőgrafikusok és Tipográfusok Társaság (MATT) Látványkonyha című tematikus versenyének plakátjai is. A BKK metró, a HÉV és a dunai hajójáratok új emblémáira kiírt pályázat eredményeit ugyancsak kiállították, sőt az idén hetvenöt éves brit Penguin Books könyvborítóiból is láthatunk egy jól sikerült összeállítást. Fogalmazhatunk úgy is, hogy a Graphifest egy igazi sűrített vizuális élménycsomag, mely nem kizárólag a szemlélődősről, hanem a versenyről is szól.
Tizenkettedik alkalommal adták át az ART által alapított Aranyrajzszög Díjakat. A nyílt pályázat keretében konkrét megbízásokkal, pályázatokkal indultak a stúdiók, melyek közül öt kategóriában díjazták a résztvevőket. A szuverén tervezőgrafika Díját Berecz András, a Képzőművészeti Egyetem hallgatója vehette át, a Kello (Könyvtárellátó Nonprofit Kft.) letisztult arculatáért. Az év pályakezdő tervezőgrafikusa Díj Hasenstaub Líviához került, aki diplomamunkájával érdemelte azt ki. A Tudatos Vásárlók Egyesülete egyik projektjének illusztrált kiadványa, idénynövénynaptára és honlapja a közösségi mezőgazdálkodást népszerűsíti. Az anyag mesekönyv-illusztrációkat idéz, hangulata barátságos módon teremt kapcsolatot a nézővel, érthetően közvetítve az üzenetet. Az utóbbi évek tervezőgrafikai tevékenységéért Díjat a mezőny valóban egyik legkiemelkedőbb munkáival büszkélkedő José Simonnak ítélték oda. Az arculattervezés méltán elismert alakja többek között a Phenom’enon online magazin, a Nero Homme, továbbá a közelmúltban lezajlott Design Hét témáit vonultatta fel. Karakteres munkáinak vizuális megfogalmazásában minőségi stílus és szigorú formavilág dominál.
Kisebbfajta önálló tárlatát láthatjuk Kemény György grafikusművésznek, az idei Életmű kategória díjazottjának. A magyar plakátkészítés egyik nagy alakjának kiállított művei közt akadt példa a rajzosabb vonalak által felismerhető, valamint a híres Az esernyő öltöztet színeivel meghatározó, pop-artos alkotásokra is. Az év grafikai stúdiója Díj a tizedik évfordulóját ünneplő Graphasel csapatához került. A stúdió projektjein jól látszik, hogy kisebb csoportokban dolgoznak. A változatos egyéniség így jól megmutatkozik a munkákon, de az ötletes, a megrendelőt kifejező unikális arculatok közös nevezők a megrendelésekben.
A kiállítás a nyertesek alkotásain túl is szolgál ötletes kompozíciókkal. Látható például az Anagraphic Zeneakadémia számára kialakított ízléses arculatterve, a Mátai és Végh Kreatív Műhely által bemutatott Opera Image, vagy a Jásdi Pincészet boros címkéi Veszteg Virágtól.
A MATT által kiírt Látványkonyha pályázat lényege, hogy adott hozzávalókból hogyan tudnak az alkotók egyedi „ízvilágú” alkotást kifőzni. A feladat jól tükrözi, hogy a grafikusok nem mindig kapnak szabad kezet. Korlátozott formák, színvilág és betűtípus állt ezúttal is az indulók rendelkezésére, s a munkák a legkülönfélébb módon, de mindnyájan a „konyha” vagy a „főzés” motívumait felhasználva alkottak szimbólumot, illetve képi narratívát. Utóbbit képviselte Kovács Mónika, a szakmai fődíj nyertese. A különdíjasok pedig Riba Hilka, illetve a Csuport Andrea, Demeczky Nóra és Herr Ágnes által alkotott csapat lettek. A zsűri elnöke, Holger Jacobs (Mind Design Studio, London) Szebenyi Dávid figyelemfelkeltő jelképét külön elismeréssel jutalmazta.
A Design Terminál és a Budapesti Közlekedési Központ által közösen szervezett meghívásos pályázaton a metró, a HÉV és a dunai hajójáratok emblémáira születtek alternatívák. A zsűri tagjai közt ott ült Jon Hunter, a Londoni Közlekedési Társaság design igazgatója, valamint Yo Kaminagai, a Párizsi Autonóm Közlekedési Társaság szintén e poszton ülő szakembere. A nyertes munka Nagy Dániel és Orbán Péter Hidden Characters 1. című terve lett. Ezen kívül José Simon 1. változata is figyelemreméltó, az öt induló tizenegy munkájáról pedig úgy összességében elmondható, hogy bonyolított, olykor felismerhetetlen jelek keletkeztek, mikor a városi forgalomban egyértelmű, mégis karakteres megjelenés volt a cél.
A Graphifest megkoronázásaként a hetvenötödik évfordulóját ünneplő Penguin Books utazó kiállítása is látható a Design Terminálban, mely az elmúlt tíz év legjobban sikerült könyvborítóiból válogat. A Paul Buckley, a kiadó művészeti vezetője által összeállított tárlaton a legkarakteresebb példák láthatóak. A James Bond-sorozat, Jack Kerouac vagy John Le Carré könyveinek lebilincselő, narratív borítói mellett akadnak expresszív könyvfedők is, mint amelyik Kafka A kastély című művéhez készült, de egészen megmosolyogtatók is, A három testőrtől a Káma Szútráig.
A hetedik Graphifest a kiállítások élményén és a díjkiosztókon túl szakmai előadásokat is prezentált a nagyérdeműnek. A fesztivál vendégelőadója volt Fraser Muggeridge, Anglia neves könyvtervezője, és a világhírű designer, a svájci Demian Conrad is. Érdemes szemünket megörvendeztetni a széleskörű grafikai forgataggal!
A 7. Graphifest kiállításai Budapesten, a Design Terminálban tekinthetők meg 2013. november 28-ig.
A fotókat a MATT fotósa készítette.