Nyomja meg az Enter billentyűt a kereséshez!

A rajzolt kör klausztrofóbiája

George Büchner: Leonce és Léna

Fejlesztés Alatt Q Társulat: Leonce és Léna (Futár Ernő fotója)A FAQ, azaz Fejlesztés Alatt Q Társulat már második előadását mutatta be a MU Színház biztosította keretek között. A Dominó című Brecht-adaptációjuk után most Georg Büchner Leonce és Lénáját vitték színpadra.

A társulat közel másfél éve létezik, de a színészek jelentős része már korábban is közösen dolgozott Tárnoki Márk vezetésével. A játszók mind húszas éveikben járnak, akárcsak a rendező. Színházi nyelvük pedig játékosságra, az egymásba átforduló, egymásból kibomló finom szimbólumokra, valamint a hangszeres élőzene és az apró, látványszerű mozgáselemek felhasználására épít.

Nagy erősségük az együtt játszás képessége és érezhető öröme. Amikor a színészek között – főleg, ha verbális vagy verbálisan megerősített – interakció zajlik, akkor sokkal ihletettebbek és telítettebbek a pillanatok. Ezzel szemben a monológok, illetve a monológszerű, hosszú megszólalások esetében mintha el lenne engedve a színészek keze, könnyen támadhat az az érzésünk, hogy keresi egy-egy figura, mégis hova, kinek mondja, amit mond.

Fejlesztés Alatt Q Társulat: Leonce és Léna (Futár Ernő fotója)
Ezt az elveszettségérzetet csak felerősíti a hatalmas tér, melyben az előadás helyet kapott. Egy kör felrajzolásával – vagyis festett rizsszemekkel történő megképzésével – hiába történik meg a térkijelölés, ez csupán színházi és allegorikus értelemben hoz létre új közeget, a színészek számára a tér mélysége és szélessége nem változik, így eddigi előadásaiktól eltérően meg kell küzdeniük azzal, hogy egy korántsem intim helyen kell intenzitást produkálniuk.

Látvány szempontjából viszont sokat nyer az előadás a tér magasságával és mélységével: a nagyobb színpad látványos árnyjátékot tesz lehetővé, szabad utat enged a szimbólumértékű fel-alá rohangálásnak, lehetőséget ad továbbá arra is, hogy mélységében osztott színpadképet kapjunk.

Fejlesztés Alatt Q Társulat: Leonce és Léna (Herbst Rudolf fotója)

Az egyetlen szereplő, aki nem szenved a színházterem méretétől, az a gólyalábak magasságában mozgó sorsfigura (Takács Johanna). Mintha az ő nem emberi méretéhez szabták volna a színpadot: számára bejárható a tér, amiben a többiek bolyonganak vagy épp veszettül rohannak. Ő rajzolja fel a porondszerű sorskört, melyhez a festett rizsszemeket egy valószínűtlen formájú, harangszerű üvegedényből szórja a padlóra. A sorskört felszámolni vágyó, majd azt ténylegesen is megbontó főszereplő, Leonce (Barcsai Bálint) és bonmot-kban bővelkedő társa, Valerio (Árvai Péter) a korántsem gondtalan semmittevés gyakorlói. Fejtörést okoz nekik a gondtalanság, hogy mindennapjaik terepe a gondolat és elkerülte őket a tevékeny lét. Maguk a karakterek a szöveg szintjén, a játszók pedig a gegekkel tűzdelt játékuk által igazán pezsgő jeleneteket szolgáltatnak. A karakterek nem térnek el a büchneri szöveg gondos olvasásánál körvonalazódó alakoktól: nincs erős dramaturgiai idegenkezűség, de sikerül őket felerősíteni, és finom jelzésekkel rámutatni abszurditásukra. Popó királyának (Várady András) például remekül kifejezésre jut filozófiában megzápult gyermekded elméje, a Tanácsos karakterének pedig (Orbán Borbála) eszközszerű, merev létére derül fény. Akik leválnak a többi karakterről, azok Léna (Tóvaj Ágnes) és a Nevelőnő (Kantó Nóra), kik egyfajta átlagosnak tűnő színt visznek az abszurditás mindennapjaiban tengődő és vergődő szereplők közé. Ők is szöknek a kényszer elől, de Lénát sokkal inkább a naivitás hajtja, mintsem a túlburjánzó ráció vagy a forradalmi gondolatok.

Az előadás nem rugaszkodik el Büchner szövegétől és az eredeti mű szentenciaszerű kicsengésétől, miszerint a fiatal herceg és hercegnő hiába szöknek a sors elől, valójában önszántukból is egymást választják. Ahol az előadás hozzátesz az önmagában is sziporkázó szöveghez – mely sziporkák egy része sajnos elveszik kellő történelmi, kultúrtörténeti vagy filozófiai ismeret hiányában –, az a szövegrészek feltöltése gegekkel, asszociációkkal, valamint az előadásban többször feltűnő, játékos zenei elemek. Erre a legerősebb példa talán Leonce és korábbi szerelmének, Rosettának (Kantó Nóra) a búcsújelenete, ahol a dance-aerobik mozgássor tempóváltása és a zenei aláfestés nagyon erős összhatássá sűrűsödik, miközben az egész látvány érzékenyen és pontosan simul az eredeti szöveghez, érzékletessé téve azt.

Fejlesztés Alatt Q Társulat: Leonce és Léna (Herbst Rudolf fotója)

Tárnoki Márk rendezésében Büchner klasszikussá vált színműve nem kerül merőben új értelmezési regiszterbe, de a darab képi világának, a játszók finom karakterteremtésének, a találó jelmezeknek és a zenének köszönhetően maradandó előadássá áll össze, mely nem puszta szórakozásra, hanem együttgondolkodásra és továbbgondolásra ösztönzi a nézőket.

George Büchner: Leonce és Léna – Fejlesztés Alatt Q Társulat. Rendezte: Tárnoki Márk. Játsszák: Árvai Péter, Barcsai Bálint, Kantó Nóra, Orbán Borbála, Takács Johanna, Tóvaj Ágnes, Várday András. MU Színház, Budapest, 2013. december 20.

A fotókat Futár Ernő és Herbst Rudolf készítette.