A káprázatbeliekhez [20]
A rendszerközi utazást lefagyasztott állapotban átvészelő utazók álomfelvételei igazolták a sejtést, hogy nem egy, hanem valójában két álmodó van. Mivel a második álmodót nem sikerült azonosítani, ezért az első kiléte is megkérdőjeleződött, ami új lendületet adott az emberi kozmosz kutatásának. Újraéledt az egymás álmaihoz való kapcsolódás gyakorlata, de a páros szertartásokat ekkor már tömeges kísérletek váltották fel. Senki nem indult többé egy másik lény álmaiba egyedül, mert féltek megpillantani a kettős természet istenének jelét, és féltek a jelre adott saját, kettős válaszuktól is.
A kettős válasz szimbóluma az összeszorított szájjal ugató arc és a fejet boldogan csóváló törzs lett, amik az első fagyasztás során készült álomfelvételen jól láthatóan kétfelé szaladnak. A kettős természet istenét tagadók szerint azonban az álom csupán egyfajta interferencia, ami a két titokzatos álmodó különbségéből adódik. A tagadók úgy lépnek be csapatostul a közös álomtérbe, mint a pionírok, akik erőt merítenek túl hangos társaik közelségéből, de amikor a szorongás és az árnya közti rés feltárul, már egyenként menekülnek fejvesztve az ébredés kétféle valósága felé.
A káprázatbeliekhez [21]
Miközben mindenki más kifelé menekült, azok találták meg a menekülés első okát, akik befelé indultak el. Ők a minden osztódás mögötti osztatlant kutatva visszatértek saját tengelyükhöz, ami létrehozta a két oldal egy-egy magját, hogy aztán a magok már külön-külön burjánozzanak tovább a test két felévé. A tengely azonban nemcsak szétválasztotta, hanem később újra össze is forrasztotta a két oldalt, látszólag egyetlen tudat alá rendezve őket.
Akik befelé indultak el, meg kellett hogy remegjenek a tengelyük mentén, mert burjánzás közben a két oldal előbb ébred önálló életre, minthogy magát a tudat tengelye körül forogva osztatlannak álmodja. A két félteke különböző választ adott önmaga eredetére, és egyik sem tudott a másik félről. Mindkettő a teljes bolygónak nevezte magát, a tudatot pedig istennek, ami őket a romlandónak és a romolhatatlannak teremtette.