Lovasi András nyilatkozataiból és dalszövegeiből egyaránt kiderül, hogy milyennek látja a mai magyar társadalmat, gazdasági helyzetet és szerelmi sokszögeket. A fanyar humor és az ironikus világszemlélet az Idáig tudom a történetet című előadáson is kiemelt szerepet játszott. Az április 23-ai debreceni Kiscsillag-koncerten jártunk.
Hogy lehet egy hatalmas energiával pörgő, életteli alternatív rock zenekar dalait végighallgatni anélkül, hogy a közönség tombolna és Lovasival együtt teli torokból fel-le ugrálva énekelne? Ez a kérdés vetődött fel bennem, amikor a Kölcsey Központ pénztárában jegyet vásároltam a Kiscsillag koncertjére, és a hölgy megkérdezte, hányadik sorba kérem a belépőt. Ha már nem őrjöngés, headbang és közös éneklés várható, akkor valami egyedi, újszerű és mindenképpen filozofikus előadásra lehet számítani: az Idáig tudom a történetet fantázianevű koncert egy stand up comedy, színi előadás és felolvasóest egyveleg, amely frissítően új, intellektuálisan pezsgő élményt nyújt.
A zenekar legnagyobb slágereit egy szerelmi háromszöget feldolgozó történetre fűzik fel – a dalok között a tragikomikus love story három főszereplője, Kornél (Leskovics Gábor, a zenekar gitárosa), Zsuzsa (Péterfy Bori) és Péter (Lovasi András) foglalja össze, hol tartanak épp az életútjukon. A monológok után pedig a témához szervesen kapcsolódó Kiscsillag-dalok következnek. Szatirikus képet festenek a 21. századi Magyarországról a három szerelmes kalandjai és incidensei: Zsuzsa, a harminc feletti, enyhén kiégett nő a negyvenes évei közepén járó, feddhetetlennek hitt egyetemi docens, Péter szeretője. Közös kalandozásaikon felül Zsuzsa megismerkedik a huszonéves Kornéllal is, aki teljesen belehabarodik, ám néhány hónappal később a srác a fiatal magyar értelmiség tagjaihoz hasonlóan külföldön próbál szerencsét. Bár Péter elválik a feleségétől, továbbra sem elég neki egy nő: Zsuzsa közös lakásról dédelgetett tervei hamar szertefoszlanak, amikor Pétert az egyik kolleginájával, Erikával találja otthon. A tanár páros később összeházasodik, Zsuzsa pedig meglátogatja Kornélt Londonban, ám a happy end elmarad, s a szálak elvarrását is a közönség képzelőerejére bízza a zenekar.
Mint azt a banda tagjai többször is kiemelték, „bármikor abba lehet hagyni a történetet, valakinek mindig jó lesz a végszó”, ezért „vacilláltak” azon, mikor és hogyan fejezzék be a storyt. Bár maga a történet inkább szomorkás és lehangoló, minden monológ bővelkedett groteszk poénokban, amiken a közönség egy emberként nevetett fel. Ugyan Leskovics Gábor szavalatai kicsit nehezen érthetőek voltak (többnyire papírról olvasta Kornél szövegét), Lovasi András és Péterfy Bori átütő erővel és igen meggyőzően adták elő a saját részeiket. A történet a magyar társadalom három nagy problémakörét tárgyalta: a szerelmi gondokat, a külföldre való kivándorlást és az általános csalódottságot, enerváltságot, mélabút. A zenekar ezekhez párosította a dalait: a megcsalás és szerelem témaköréből Péterfy Bori dala, a Fehér éjszakák, a Szeles, a teljesen áthangszerelt Ha én lennék, a Sirály, a Tudtam, hogy jönni fogsz, valamint a – Borival közösen előadott – Délelőttök a kádban csendült fel a koncerten. A fiatalok külföldre távozásának tematikájához a Melegszék és a Menetszél című szerzeményeket kapcsolták, a harmadik gondolatkörhöz főződő dalok sorában pedig a Mi mehet?, a Nehézbörtönsúlyzó, illetve a Légyszíves című számok szerepeltek.
Több alkalommal is felvetődött a filozofikus mélységekbe merülés problematikája: a koncert mottója a Miért nem tudod? című Kiscsillag dalból citált sor, a „minden napnak elég a maga baja”, ami Zsuzsa jelmondatává is vált. A mondat a Bibliából származik, ám Péter szerint Jim Morrisontól. Az este nimbuszát tovább emelte az, hogy a Kiscsillag több vendégével együtt lépett színpadra: a Zsuzsa bőrébe bújó, kiváló énekes- és színésznő Péterfy Bori mellett Vedres Csaba zongorista és Császári Gergely gitáros, énekes is nagyban hozzájárultak a zenei élmény fokozásához. A hatásos előadáshoz puritán színpadi kivitelezés társult: a banda tagjai többnyire ülve zenéltek az olykor piros vagy zöld színnel kivilágított vászon előtt, a basszusgitáros Ózdi Rezső szinte elbújt Lovasi András háta mögé, aki a pörgősebb daloknál állt csak fel, vagy amikor épp a Tánc című dal közben adott elő egy bájos, önironikus koreográfiát.
Kiscsillag és vendégei, Debrecen, Kölcsey Központ, 2014. április 23.
A fotókat Máthé András készítette.