Modern köntösbe bújtatott klasszikus történetet láthatott kibontakozni a debreceni közönség Az eredeti Hamlet című bűnügyi tragikomédiában, melyet a szabadkai Kosztolányi Dezső Színház művészei vittek színpadra. Az előadás érdekességét az adja, hogy teljesen újszerű, váratlan csattanóval zárul a cselekmény.
A vendégszereplő újvidéki színház egyedi nézőpontokkal és némi szarkazmussal értelmezte újra William Shakespeare Hamlet, dán királyfi című filozofikus tragédiáját. Arany János fordítását alapul véve Góli Kornélia dramaturg és a rendező, Mezei Kinga írták át és fűszerezték meg a modern kor szürreális szellemével a klasszikus darabot. Az újragondolt szövegkönyv nagyjából hetven százalékban kapcsolódik az alapműhöz, bár egyes karakterek – például Horatio vagy Ophelia – jellemét, cselekedeteit teljesen pellengérre állítja, kifigurázza, vagy épp megváltoztatja, míg más, kevésbé jelentős figurákat – mint amilyen Voltimand, Marcellus vagy Cornelius – teljesen kiírtak a darabból. Ám az alaptörténet megmaradt: a közelgő veszélyt Fortinbras norvég herceg jelenti, Hamlet királyfi anyja, Gertrud (Mezei Kinga) pedig a férje halála után alig néhány hónappal újraházasodik, anélkül, hogy kiderülne, ki ölte meg a dán királyt. Ezekre, a korábban megválaszolatlannak érzett kérdésekre felelt a maga fanyar, 21. századi humorával Az eredeti Hamlet, teljesen új megvilágításba állítva a helsingöri eseményeket. A szöveget átíró Mezei-Kóli páros egy teljesen újszerű, váratlan csattanóval zárja a történetet.
Misztikus félhomály és gomolygó füstfelhő ül a színpadra az előadás legelején, ami azonnal megragadja a nézők figyelmét. Aztán megjelennek a zseblámpafények és az éjszakában lopakodó alakok. A bűnügyi szál fonalát itt veszik fel a szereplők, akik a dán király gyilkosa után „kutatnak”. Később Hamlet (Mészáros Árpád) – az új király színe előtt – édesanyját is kikérdezi. Az előadás az izgalmas kezdet után összekuszálódik, ugyanis tizenöt szerepet nyolc színész játszik, Mikes Imre Elek és Mészáros Gábor három-három szerepben tűnik fel, ami igen komoly zavart okoz, mert szinte csak jelmezük alapján lehet megállapítani, épp melyik karakter bőrébe bújtak. (Nagyjából fél órába telt nekem is, míg a shakespeare-i Hamlet előzetes ismeretének köszönhetően kibogoztam a girbegurba szálakat.)
Az előadás második felében viszont a szórakozás felhőtlenné válik. Hamlet felkér egy csoportot, hogy bábelőadást adjanak édesanyja és annak új férje, Claudius (Csernik Árpád) tiszteletére. A színészek ebben a részletben kimerítően bemutatják, milyen sokféle színjátszási módot ismernek – báboznak, mimikával vagy a hangerővel játszanak, majd hang nélkül mutatnak be helyzeteket –, és igen meggyőzőek. Az előadás legkiemelkedőbb alakítást nyújtó színésze a vendégművész Ralbovszki Csaba, aki Horatio szerepében egy igazi kétszínű vipera figuráját hozza.
A komikus szál hol erős, hol pedig kevésbé szórakoztató. Gyenge szóviccek és fergeteges poénok váltogatják egymást. Bár az előbbi gyakrabban fordul elő, a történet végén látható jelenetsor, amelyben újrajátsszák az elmúlt két órában történtek főbb csomópontjait, elképesztően nagy csavar. Ez az ügyes megoldás ráadásul könnyíti a megértést is. Roppant humoros és teljesen váratlan, hogy videópörgetés-szerűen, előre-hátra tekerik a látottakat, akár háromszor is – a kevésbé világos részek esetében. A bűnügyi vonal pedig szinte az egész történetet végigkíséri, Hamlet folyton tudakozik, érdeklődik és keresi az új impulzusokat, mégis Horatio minden titkok tudója, Hamlet csak töredékigazságokkal szembesül.
A jelmezek és a díszletek egy része karikatúraszerű és igen elnagyolt, parodisztikus jelleget ölt, de egy szarkasztikus hangvételű előadástól valami ilyesmi is várható. A királyi trónus párnája folyton leesik az egyszerű faszékekről, a királyi pár jelmeze pedig az iskolai farsangi bálon indulók öltözékére emlékeztet. A híd, a szobák és a házfalak díszletének kialakítása viszont elképesztően mutatós és korhű.
Az eredeti Hamlet – a kisebb-nagyobb döccenőktől eltekintve – bájos, élvezhető, szórakoztató darab, amelyben egy jól összeszokott, mesterien összecsiszolt társulat mutatja meg azt, hogy akár az egyik legtöbbet idézett világirodalmi alkotáshoz is lehet modern látásmódot társítani, ezzel üde, egyedi élményt biztosítva a nézőknek.
Az eredeti Hamlet. Rendezte: Mezei Kinga. Dramaturg: Góli Kornélia. Játsszák: Csernik Árpád, Mészáros Árpád, Ralbovszki Csaba, Mikes Imre Elek, Mészáros Gábor, Molnár Zoltán, Béres Márta, Mezei Kinga. Víg Kamaraszínház, Debrecen, 2014. május 13.
A fotókat Bíró Márton készítette.