Nyomja meg az Enter billentyűt a kereséshez!

„A közönség hozta létre a márkát”

Interjú Jakab Péterrel a BP Clothing Macskafogó kollekciója kapcsán

Decemberben debütált a Bp Clothing limitált kiadású kollekciója, amely a méltán sikeres Macskafogó karaktereit helyezte át utcai stílusú ruháira és kiegészítőire. Nos, mivel mint tudjuk, a jó gengszter nem locsog, hanem cselekszik, a kollekció kapcsán Jakab Pétert, a brand művészeti vezetőjét és tervezőjét kérdeztük. Kezdetek, közös munka és kulisszatitkok a folytatásban!

KULTer.hu: Nyugodtan kijelenthetjük, hogy a BP Clothing az egyik legnépszerűbb streetwear márka ma Magyarországon. A BP logóval úton-útfélen lehet találkozni, terveztetek már többek között a Wu-Tang Clan-nak is. Hogyan indult a márka, milyen utat jártatok be idáig, és miképpen sikerült – mondhatni igen gyorsan – berobbanni a köztudatba?

Lenkey Ákos fejéből pattant ki a cég és márka gondolata valamivel több mint három és fél éve. Amikor a „BP” feliratos sapkáit a baráti körén kívül egyre többen keresték, felhívott engem, hogy húzzunk fel erre egy egész márkát. Mi már a gimnázium óta barátok vagyunk, így talán kézenfekvő volt számára is, hogy velem vágjon bele. A márka útja az egyszínes nyomatokkal ellátott pólóktól kezdődött 2011 augusztusában, és az egyedileg gyártott anyagoknál tart jelen pillanatban. Nagyon lelkes kis műhely vagyunk még most is, minket az emberek szeretete juttatott el idáig és visz tovább. Mivel erősen lokális a tartalom, mondhatjuk azt is, hogy a közönség hozta létre a márkát, vagyis az igényeik és támogatásuk.

KULTer.hu: Legújabb limitált kollekciótokat a korábban a legsikeresebb közönségfilmnek választott, azóta is töretlen népszerűségnek örvendő és számtalan formában feldolgozott animációs film, a Macskafogó inspirálta. Amint felröppent a hír, rengetegen megosztották, több divattal, életmóddal, filmmel foglalkozó site is közreadta azt. Gondoltátok volna, hogy már az elején ekkora érdeklődés fogja övezni?

Természetesen számítottunk rá. Ezért is hoztuk ki szigorúan limitált darabszámban – fontos volt, hogy megmaradjon az unikális jellege.

KULTer.hu: A Macskafogó karaktereinek megálmodójával, Ternovszky Bélával közösen hívtátok életre a kollekciót. Milyen volt a közös munka, hogyan jött létre a koncepció, mi alapján választottátok ki a ruhákon, kiegészítőkön megjelenő karaktereket?

Miután Béla igent mondott a megkeresésünkre, kiválasztottuk közösen a srácokkal, hogy az egerek és patkányok közül kik legyenek azok a karakterek, akikkel a továbbiakban dolgozunk. Ezeket (Grabowski-t és Cookie-t) aztán megterveztem, majd Béla elé tártam. Ő javaslatokat adott (Buddy és Billy, valamint Dick kapcsán), így nyerték el a végső formájukat a karakterek. Aztán a vázlatokat ő maga rajzolta meg; ezek váltak a végén valódi Ternovszky-figurákká.

KULTer.hu: Hogyan tudtátok identifikálni a film karaktereit, miként váltak a szereplők BP Clothing-hősökké?

Sokat hezitáltunk, hogy angol feliratokat használjunk-e a pólókra vagy sem. Az eredeti film egy vállaltan amerikai ízű produkció, számtalan angol vagy amerikai utalással (Superman, James Bond, Mickey Mouse, Intermouse stb.), amik parodisztikusan jelennek meg, ráadásul a karakterek neve is zömében angol. Miután a mi ruháink alapvető mozgatórugója is a humor és sok esetben a paródia (ráadásul mi szintén nyugati popkulturális utalásokkal operálunk a márkán belül), kézenfekvő volt, hogy olyan létező szlengek és dalszövegidézetek legyenek a feliratok, mint a „Sound of the Police!”, KRS-One dalának mintájára, vagy a „Coco made me do it” analógiájára a „Cheddar made me do it”.

KULTer.hu: Maga a film kiváló marketinghátteret is nyújt a kollekciónak, de ahogy tudom, egy nemesebb cél is irányított benneteket a Macskafogó újraértelmezése során: szeretnétek a hazai gyártású animációs filmekre irányítani a  figyelmet…

Inkább a szakemberekre szeretnénk irányítani a figyelmet. A nemesebb cél pedig kicsit küldetéstudatosan cseng. Erről szó sincs. Rengeteg olyan alkotó él közöttünk (a mi ismeretségi körünkben is), akik világszínvonalú tudással és tehetséggel vannak megáldva. Tervezzük ezért, hogy együttműködünk több remek művésszel a jövőkben. Ha már egyszer egy ilyen legendás filmről beszélgetünk, miért ne nézhetnénk meg azt is, hogy „mijú-miújság” ezzel a szakmával?

KULTer.hu: A BP Clothing Macskafogó Edition december 18-án mutatkozott be Budapesten. Milyen programok voltak az eseményen, hogyan fogadta a közönség a kollekciót, milyen visszajelzéseket kaptatok?

A Design Terminál szervezésében létrejött egy beszélgetés, melynek központi témája a szakma helyzete volt. A rendezvényen képviseltette magát a MOME, mint az utánpótlást képző egyetem, a Médiatanács, amely az egyik lehetséges finanszírozó partner, illetve megszólalt az Umbrellától Mendrei Miki, aki élő, működő műfajként alkalmazza az animáció műfaját videoklipekben és reklámokban. Utánuk Ternovszky Béla és jómagam beszélgettünk a kollekcióról. A beszélgetéseket Dobos Csaba író barátunk moderálta.  A sajtóesemény után DJ Frequent és DJ Nara készült egy kis performansszal, a Shake won too formáció pedig egy speciális, erre az eseményre összeállított crime funk-szettet hozott az esti buliba. Ez főleg a hetvenes évek krimijeinek amerikai funk alapú zsánerzenéit takarja. A közönség és a munkatársak hatalmas szeretettel fogadták a kollekciót és az esemény programjait is. Olyan volt, mint egy nagy karácsonyi buli.

KULTer.hu: Végezetül, kíváncsiak lennénk egy kulisszatitokra, vicces sztorira a Macskafogó Edition készítése, prezentációja kapcsán…

Buddy-t először Ganxsta Zolee egyik legelső sajtófotójának mintájára rajzoltam meg. A képen Zolee-t keleti parti gengszternek öltözve látjuk, kendővel a fején, napszemüvegben, miközben egy kést tart a nyakához fenyegetően. Béla szerint azonban kicsit feminin volt a fejkendővel a karakter. Cookie esetében pedig – miután megrajzoltam a figurát egy korábbi, „Bitch Please” pólónk mintájára – mindenki azzal jött, hogy túl szexi. Nem értettem, hogy lehet egy rajzolt egér túl szexi. Megkérdeztem erről Bélát, aki nevetve csak annyit mondott: „Cookie-t akkor maximum majd te magyarázod ki.”