Komoly célt tűztek ki maguk elé a Bates Motel készítői. A sorozat magyar alcíme (Psycho a kezdetektől) ráadásul megduplázta a filmes csemege ígéretét.
Az eddigi két évad részben hűséges maradt a mester, Alfred Hitchcock örökségéhez. Látványvilága (Bates-ék háza és a ruhák) az ötvenes éveket idézi, akik viszont a Psycho szoros értelemben vett előzményét várták, nem teljesen lehetnek elégedettek. Az első epizódtól kezdődően nőtt a filmsorozat rajongótábora, ám heves vitákat váltott ki a nézők körében, hogy az előzetes várakozásokkal ellentétben a cselekmény időben mégsem előzi meg a Psycho történetidejét, ahelyett inkább pszeudoelőzményekkel állunk szemben.
Érdemes figyelembe venni azt a lehetőséget, hogy a tényleges ötvenes évek képi és eszmei világát felidézni nem lett volna annyira izgalmas, sem akkora kihívás, mint a sztori lélektani vonatkozását áthelyezni napjainkra. A Bates Motel ugyan felhasználja a Robert Bloch novellájából készült történetet, ám abból egyedül Norman Bates elhíresült karakterét lebegtetve épít fel egy olyan világot, ami megállja a helyét a sorozatokkal kapcsolatos elvárásainkkal szemben. Így a Psycho megmarad annak, aminek Hitchcock szánta: a thriller alapművének meghosszabbított íve lesz, mely a ráépülő sorozatgyártásig nyúlik.
A Bates Motel értelmezhető egyetlen összefüggő suspense-ként: tudjuk, hogy ott van a bomba az asztal alatt és hamarosan felrobban, s ettől hihetetlenül érdekfeszítővé válik minden, ami történik. Nem szükséges érzelmileg egy húron pendülnünk a szereplőkkel, mert a suspense a néző várakozással teli érzelmeiről szól.
A sorozat sikerének egyik alapja, hogy készen kapjuk Norma Bates-t. Szerepét a kevésbé ismert Vera Farmigára bízták, aki a kezdeti bizonytalanságok után képes megfogni a karakter lényegét. Drámai ereje abban rejlik, hogy a nézők róla és Normanről nem tudnak semmit. Csak elképzelésük van a sorozatgyilkos fiatalkoráról, anyjához fűződő viszonyáról. Farmiga mellett a másik nagy felfedezett Freddy Highmore, az ifjú Bates, akivel epizódról epizódra egyenletes teljesítményt nyújtanak.
A thriller túlzott lélektani megalapozottsága egy sorozat esetében több veszélyt rejt magában. Például azt, hogy a pszichológiai rész „megeszi” a valódi eseményeket. Ez a Bates Motel esetében nem történik meg, a fő cselekményszálat azok az események viszik előre, melyekkel Norma eltorzítja fia személyiségét. Manipulációiban semmitől nem riad vissza, a következményekkel sem számol. A történet kezdetén Norman tizenhét éves. Anyja törekszik arra, hogy az apa váratlan halálát követően újrakezdjék az életüket, a fiú minden törekvés ellenére sem vészeli át zökkenőmentesen a változást.
Norma labilis személyisége a fiatalkorában elszenvedett erőszak miatt kötődési nehézségeket okoz számára. Miközben fiára próbál támaszkodni, megroppantja a kamasz személyiségszerkezetét. Norman tudatkieséssel védekezik a stressz ellen, ami az emlékeit is szelektálja.
Az egyensúlyi helyzet kialakulását lehetetlenné teszi a helyszínként szolgáló óceánparti kisváros, White Pine Bay mikroklímája. Mint az emberi természet, a hely is kétarcú: homlokzata mögött sötét titkokat rejt, látszólag az idegenforgalomból él, azonban a környező hegyekben féltve őrzött kannabiszültetvények virulnak. A beilleszkedési próbálkozásokat követően Norman mégis outsider marad. Megismerkedik Emmával, aki betegsége miatt ugyancsak kívülálló. A fiatalok önmaguk és egymás felfedezése helyett a motelben talált bizonyíték alapján a seriffhelyettest akarják leleplezni – az események láncolata még messzebbre vezet. A dramaturgiában központi helyet kap a jó és a rossz küzdelmének dinamikus ábrázolása, néhol banálisnak tűnő megoldásokkal.
A családon belüli erőszak és következményének megjelenítése mindenesetre modern téma, amelyhez képest az ödipális komplexus és a szelektív tudatkiesés lerágott csont. Időnként egy-egy szereplő szóban is elmagyarázza saját vagy egy másik karakter viselkedésének okát, például Norma bátyjának, Calebnek a feltűnését követően kapunk magyarázatot arra, hogy a nő miért viselkedik hol naivaként, hol pedig úgy, mint egy matróna. A túlmagyarázás okán időnként a párbeszédek is hagynak némi kívánnivalót maguk után.
Norman anyai öröksége a végletesség. Egyfelől mindent megtesz azért, hogy jó fiú maradjon, másrészt a látszat megőrzése érdekében nem riad vissza a hazudozástól. Az Anthony Perkins-féle „szörnyeteg” egyelőre annyiban körvonalazódik, hogy Norma mintegy Norman személyiségének részévé válik, azaz bizonyos helyzetekben belülről irányítja őt. Az évadok nagyjából egyszerre érik el a csúcspontot, a negyedik-ötödik rész körül, amire az addigi események beérnek, az alapozás megszilárdul, így lehetőség van csavarni a sztorin, horizontálisan bővíteni rajta. A mellékszálak White Pine Bay patriarchális viszonyai mentén haladnak, amelyhez Norma hiába alkalmazkodik fizikailag, ha bigott erkölcsi nézeteiben nem ért egyet a többiekkel. Ám integrációja éppen így fog megvalósulni, mert pontosan azt teszi, amit mások. Elegendő, ha szavakkal hangoztatja elveit, melyek egy idő után pusztán arra szolgálnak majd, hogy a tetteket elfedjék.
A korrupt városkában aztán megpecsételődik Norman Bates sorsa. Az első gyilkosság, amit elkövet, mégsem bűnként könyvelődik el, hanem mások céljait szolgálja. A záróepizódban a fiú egyelőre nem menekülhet Norma zsarnoki hatalma alól, a gyilkosság vádja alól viszont felmentik. A hazugságvizsgálat egy egész város lelkiismeretét szabadítja fel. A nem is annyira véletlen események összjátéka csúcspontra jut. Az ödipális anya-fia dinamika oda vezet, ahová az ötvenes évek elfojtásai. Norman Bates magára talál, de ennek az az ára, hogy a szociális készségei megsemmisülnek, személyisége pedig patologikussá válik.
A sorozat készítői kiaknázták a thriller műfaji eszközeit, a helyzet lassan forrósodik. Stílusosan a Psycho főszereplőjét idézve: „Egy fiú legjobb barátja az anyja” – ha ez a fiú Norman Bates, a következő évad szolgálhat olyan meglepetésekkel, melyekre Hitchcock talán a legborzongatóbb szerzői álmában sem gondolt.
Bates Motel – 1-2. évad, 2013-14. Rendezők: Tucker Gates, Ed Bianchi, S.J. Clarkson és mások. Forgatókönyv: Anthony Cipriano, Carlton Cuse, Kerry Ehrin és mások. Szereplők: Freddy Highmore, Vera Farmiga, Max Thieriot, Olivia Cook, Nestor Carbonell, Nicola Peltz, Mike Vogel, Kenny Johnson. Gyártó: Universal Television.