Miért érdemes laikusként meglátogatni a képregényfesztivált? Mert az ember egy csapásra mesevilágban találja magát orkok, szuperhősök és tündék között? Vagy mert jó nézni, ahogy a kicsik és a nagyok együtt rajzolnak? Vagy mert a képregényvásáron a legszélesebb kínálatból lehet szemezgetni kedvezményes árakon? Talán mindez így együtt.
A Budapesti Nemzetközi Képregény Fesztivál szervezője, a Magyar Képregény Szövetség külön figyelmet fordít arra, hogy minden évben színvonalas és sokszínű programkínálat fogadja a látogatókat. A hagyományos elemek, mint a vásár, a „művészsimogató”, a tartalmas kerekasztal-beszélgetések és díjátadók mellett újdonságokat is bemutattak ezúttal, lehetőség volt dedikálásra, valamint találkozhattunk külföldi képregényrajzolókkal is. A Dürer Kert kerthelyiségében elegendő hely jutott a népszerűsítő programoknak, amelyek több érdeklődőt vonzottak, míg a nagyteremben a képregény világába mélyebb betekintést engedő, inkább a megrögzött rajongók számára csábító előadásokat tartottak.
A fesztivál egyik legszórakoztatóbb momentuma az úgynevezett comic battle, vagyis a képregénycsata, amelyre most is nagyszámú közönség volt kíváncsi. A megmérettetés során ismert hazai és külföldi képregényrajzolók rögtönöztek két szösszenetet megadott fordulatok mentén, majd a közönség ovációja döntötte el, melyik csapat győzzön. Idén két francia művész vetekedett a magyarokkal. Feladatuk az volt, hogy főhősüket, aki váratlanul hangya méretűre zsugorodik össze, különféle kalandokba keverjék, majd mentsék meg egy dinoszaurusztól. A nézők lelkesen fogadták a mulatságos történeteket és különösen nagyra értékelték a külföldi művészek pajzán humorát.
De nem csak a képregénycsata fakasztotta nevetésre a közönséget. Hazai sztárvendégként Csőre Gábor színész, szinkronszínész is szórakoztatott bennünket egy félórás beszélgetés során. Anekdotái bepillantást engedtek a szinkronszínészek világába, a magyar szinkronizálás jelenlegi helyzetébe, a South Park káromkodásainak fordítási nehézségeibe, sőt megtudhattuk azt is, miért kapott köszönőlevelet Steven Spielbergtől.
A fesztivál egyik célja – ahogy nevéből is kitűnik – a képregények színes univerzumát nemzetközi perspektívából bemutatni, épp ezért több országból is érkeztek vendégművészek: Franciaországból, Svájcból, Csehországból, Hollandiából és Olaszországból. A kötetlen hangulatú délután folyamán a rajongóknak lehetőségük nyílt társalogni velük, és a szervezők a programba is beillesztettek egy-egy beszélgetést, amikor az adott képregényalkotót stílusáról, technikájáról, terveiről vagy épp a képregény és társművészetei kapcsolatáról kérdezték.
A képregényrajzolók élete igazán kalandosnak tűnik a laikus számára. Fabio Celoni olasz grafikus például a Disney-nél kezdte pályafutását, és a humoros karakterektől eljutott a Bonellihez, Olaszország egyik legjelentősebb képregénykiadójához, ahol a Dylan Dog című, realista stílusú misztikus horrorsorozatot kezdte illusztrálni. Celonit nem csak pályafutásáról faggatták, hanem az alkotói folyamatról, arról, hogy mi inspirálja, valamint egy, valószínűleg minden képregényolvasót érdeklő kérdésről: melyik figurát kedveli a legjobban, melyikkel tud azonosulni és melyiket rajzolná meg szívesen a jövőben.
Nem csak a képregényvásárlásról szólt tehát a fesztivál, hanem e különleges művészeti ág sokféle megközelítésével találkozhattunk: mind a készítők, mind az olvasók szemszögéből. Ily módon nem csak a rajongók, hanem az érdeklődők is találhattak kedvükre való programokat, és amikor a színes forgatag kora este véget ért, egy tartalmas nappal a hátuk mögött térhettek haza.
11. Budapesti Nemzetközi Képregény Fesztivál, Dürer Kert, 2015. május 10.
A fotók forrása a Budapesti Nemzetközi Képregény Fesztivál Facebook-oldala.