Ha vannak emlékeink az előző három Jurassic Parkról, nem várunk csodákat. Csak egy nagyobb és félelmetesebb újabb részt. Blockbusterről és folytatásról lévén szó, a néző bevonódása itt kezdődik. Egy percet sem láttunk belőle, mégis „ott vagyunk” a világraszóló látványosság helyszínén.
Az első részből mindjárt az elején két fontos ismerős tűnik fel: a labort ugyanaz a Dr. Wu vezeti, a régi helyszínen, Nublar szigetén. A referenciális jegyekkel csínján bántak a készítők. Egyrészt több önálló, látványos motívumot megőriztek, például a kezdő képsor tojásból kikelő hüllőbébijét, az eredeti kaput, melyen a parkba léphetünk, valamint a filmzenét. Viszont „az élet utat tör magának” alaposan átalakult a „mindig a fejlődés győz” szlogenévé, ami az erősebb kutya esete a gyöngébbel. Az ember is maradt, amilyen volt: intelligens csúcsragadozó, aki semmiből nem tanul.
Ami finomodott: etetéskor a T-Rexet jelzőfénnyel csalják a közönség elé, nincsen szükség ártatlan kecskére. Ám a Jurassic World menedzsere, Claire hangot ad nemtetszésének, amikor meglátja a kontrollszobában dolgozó informatikus, Lowery eBay-en vásárolt Jurassic Parkos pólóját, mert a hely egykori pusztulására emlékezteti őt. Egyébként éppen Lowery karaktere hasonlít Dr. Ian Malcolméra, aki 1993-ban matematikai törvényszerűségek alapján jósolta meg a szomorú véget. Most park helyett mindjárt egy egész világ áll a látogatók rendelkezésére, melyben a szórakoztatás új aspektusa, a génmanipuláció leegyszerűsíti a profitszerzést. Növekszik a nézőszám, dől a lé. Dr. Wu laborjában elkészült egy igazi hibrid, részben titkos összetevőkből. Protagonistánk, az egykori tengerészgyalogos, jelenleg raptoridomár Owen apránként rájön erre, s a sztori sava-borsát az irányításával végzett küzdelem adja.
A rendező, Colin Trevorrow hatalmas örökséget vett át, ezzel párhuzamosan a filmben az egykori John Hammond álmát az indiai származású üzletember, Simon Masrani viszi tovább. Masranit a bollywoodi sztár, Irrfan Khan játssza, izgalmas, összetett karaktert hoz. Ügyesen lavíroz a buddhista természetvédő és a dollármilliomos befektető szerepe között.
A forgatókönyvírók lehetséges céljaként definiálható a történet önreflexiója. A karakterek önmaguk paródiáját is eljátsszák, elsődleges forrásuk az egocentrikus világ alapeszméje, az esztelenségbe torkolló törtetés, valamint a korunkra szintén jellemző, sokszor hiányzó együttműködés. Sőt, a szemfüles néző A bolygó neve halál, a King Kong és a Madarak egy-egy jellegzetes motívumát is fölfedezheti. Jó ötlet volt friss arcokat hozni a Jurassic Worldbe, hiszen amióta a dinók a szórakoztatóipar aktív résztvevői lettek, önmagukban nem izgalmasak. Számtalan tévésorozat született róluk, és már a paleontológia sem annyira ütős tudomány a filmvásznon, mint Sam Neill idejében.
Spielberg után szabadon nehéz lejönni a szociomeséről, így a történet kerete egy nap a karácsonyi szünetből Costa Ricán. Ide, Nublar szigetére érkezik anyai nagynénjük, Claire meghívására a gimnazista Zack kiskamasz öccsével, Grey-jel. Claire szingli és karrierista, mindene a park menedzselése, de ahogy az lenni szokott, a hősök végig egymást is idomítják. Vic Hoskins, a Masrani Global biztonsági főnöke, megjelenésével fölkavarja az állóvizet. Először a raptoraival bensőséges kapcsolatot fenntartó Owent kezdi el fűzni, hogy az állatokat vessék be háborús terepen. Majd egyre nyilvánvalóbb lesz, hogy köze van az Indominus Rex névre keresztelt hibrid létrehozásához. Ahogy említettük, itt a genetikai eredmények hasznosítása teljesen átvette a paleontológiai kutatások helyét. Elegendő ismeret áll rendelkezésre ahhoz, hogy a két tudományt ötvözzék, mely akár a harcászati hatékonyság megnövelésére is alkalmas. A fikció keretén belül logikusnak tűnik az érvelés, ám az örök visszacsatolás sem marad el. Mielőtt lelki szemeink előtt a drónok és vadászgépek helyett csapatnyi raptorok jelennének meg, el kell fogadnunk a tudományos tények elsődlegességét a fantasztikummal szemben. Bár nem elképzelhetetlen a fenti gondolat, a laborban kikísérletezett koktélokból nem jönnek létre sem idomíthatóbb, sem engedelmesebb őslények. Hoskinsnak talán igaza van abban, hogy kihalt állatoknak nincsenek jogaik, ezzel viszont a kérdést a biológiáéból rögtön az etika hatáskörébe utalja. Hollywood nem megy szembe az állatok génekbe írt és ezért megváltoztathatatlan viselkedésével. A romantikus kalandfilm műfaja sem alkalmas erre.
A fiúknak indulás előtt anyjuk viccesen azt tanácsolja: Ha valami üldöz, futás! Nos, a Jurassic World nem futott túl a maga számára kijelölt határvonalon. Annak ellenére családi mozi lett, hogy kevesen vagyunk, akik valóban elutaznánk Nublar csodálatos természetvédelmi körzetébe egy kis dinónézésre. Ahogy Masrani mondja egy alkalommal: a Jurassic World emlékeztet bennünket, milyen kicsik vagyunk és halandók. A nézőnek ez a tisztes távolság bőven elég.
Jurassic World, 2014. Rendezte: Colin Trevorrow. Írta: Colin Trevorrow, Amanda Silver, Rick Jaffa és Derek Connolly. Szereplők: Chris Pratt, Bryce Dallas Howard, Vincent d’Onofrio, BD Wong, Irrfan Khan, Jake Johnson, Omar Sy, Nick Robinson, Ty Simpkins. Forgalmazza: UIP Duna Film.