Franz Kafka és a rap zene egy lapon? Megtörténhet. A verseiről, színházi munkáiról és az Akkezdet Phiai nevű zenekaráról már jól ismert Závada Péter (művésznevén Újonc P.) idén szólólemezt is készített, mely júniusban jelent meg trAnzKaPHka | kastély címen. Az album számai és Kafka közötti kapcsolatról, az új dalokról beszélgettünk az énekes-költővel.
KULTer.hu: 1996-ban kezdtél el zenélni Süveg Márk Saiiddal. Ennek éppen 20 éve. Mit gondolsz, mi a zenekar titka? Mi az, ami miatt ennyi év után is stabil tagjai vagytok a magyar zenei életnek?
Az új kislemezzel együtt összesen három albumot adtunk ki a 20 év alatt, és bár közben számos előadó lemezén vendégszerepeltünk, azt hiszem, hogy talán az lehet a zenekar titka, hogy semmi sem volt erőltetve vagy elsietve. Minden a saját ritmusában történt. Azáltal tud önazonos maradni az Akkezdet Phiai, hogy nem próbál folyton megfelelni sem mennyiségbeli, sem trendbeli elvárásoknak. Mindig igazodik a progresszív áramlatokhoz, de reflektáltan teszi, és nem akar feltétlenül meglovagolni semmilyen divathullámot vagy gazdasági sikert. Szerintem ennek köszönhető, hogy nem égtünk ki. Ez pedig csak azért történhetett meg, mert nem szerződtünk le semmilyen kiadóhoz. Mindig magánkiadásban jelentünk meg, és a koncertjeinket is csak akkor vállaltuk, amikor jónak láttuk. A DJ-nk és a menedzserünk is közeli ismerős – tehát alapvetően baráti alapon szerveződik az egész.
KULTer.hu: Van még olyan cél, amit nem értetek el a zenekarral?
Ami reális cél, olyan nem igazán. Konkrét céljai egyébként se nagyon voltak a zenekarnak. Inkább örömzenélés ez. Álmodozhatnánk külföldi, teltházas koncertekről, turnékról, de külföldön nem értik a magyar rapet, így teltházat is elég nehéz produkálni. Nyilván szívesen játszanánk magyar vagy vegyes közönségnek bárhol a világon.
KULTer.hu: Az idei év nem csak a jubileum miatt különleges. Nemrég jelent meg szólólemezed, mely a trAnzKaPHka | kastély címet kapta. Miért döntöttél úgy, hogy szólóprojektet készítesz? Miért pont most?
Egyrészt azért, mert a költészetben is sikerült valamennyire megtalálnom magam, és ez levett a vállamról egy csomó terhet. Felszabadultak bennem olyan energiák, amiket a zenélésre tudtam fordítani. Másrészt a színházi dolgok is beérni látszottak, és amikor valami sínre kerül, akkor mindig ki akarom magam mozdítani. Harmadrészt pedig az Akkezdet Phiaival terveztünk egy közös stúdióalbumot, de ennek az elkészítése még várat magára, mert Márk tavaly télen elutazott majdnem 5 hónapra Ázsiába, és csak nemrég jött haza. Szóval Márknak közbejött ez az utazás, én viszont addigra megírtam egy csomó szöveget, és eléggé benne voltam a lendületben, így nem akartam abbahagyni.
KULTer.hu: Miről kapta a címét a lemez?
A Kastély mint cím már régóta tetszett. Egy hideg, távoli, sötét dolgot képzeltem el, és tudtam, hogy ilyen zenei világot szeretnék a lemezen viszonthallani. Nemrég újraolvastam A kastélyt Kafkától, és beszéltük egy barátommal, hogy milyen vicces lenne, ha nem Franz Kafka lenne – hanem „Tranz”, mert akkor benne van az átalakulás, Az átváltozás címe is. Aztán teljesen véletlenül rájöttünk, hogy ha variáljuk a betűket, az AKPH monogramja is kijön.
KULTer.hu: Az albumon hat dal szerepel. Bemutatnád őket?
A zenéket Sammie Beats készítette, ő egy fiatal, győri DJ és zenei producer. Nagyon izgalmas volt vele dolgozni. A Soundcloud-ját már régóta követtem, aztán összeismerkedtünk, és egyből megtaláltuk a közös hangot. Volt, hogy kész zenéket mutatott, de olyan dal is szerepel a lemezen, amit együtt írtunk. Az első, a Paradigma, talán a lemez legsötétebb dala. A szövegben tagadómondatok követik egymást, amik ellentétes mellérendelésekkel folytatódnak, és egy elképzelt paradigmaváltás utáni világot mutatnak be, ahol a tetteknek nincsen következménye, ahol a humánum mint érték nem létezik többé. A zene egyetlen basszushangból áll, ami alatt trapes dobok és cinek csattognak és ciripelnek. Ehhez a dalhoz készült videoklip is.
A helyzet ura szabad asszociációkat vonultat fel sűrű egymásutánban. A zene hangulatát tekintve felemelőbb, mint a lemez első száma, de alapvetően ezt a dalt is a melankólia és a kilátástalanság jellemzi.
A harmadik a Kodein. Azt hiszem, a hallgatók ezt a számot szeretik legjobban az albumon, legalábbis a Youtube-os lejátszások száma ezt mutatja. A szöveg egy fékevesztett házibuli pillanatképeit dokumentálja. Van benne egyfajta szándékosan eltúlzott Amerika-majmolás is, Cadillac-kel, leguánokkal és kodeinnel. Enyhén parodisztikus az egész.
A Vattafák a budapesti hétköznapok kicsinyes nyomorával szembesít. Ez egy régebbi szöveg, tavalyelőtt írtam, nem volt akkoriban túl jó kedvem.
A Keleti nyitáshoz olyan alapot készítettünk, ami különféle zajokból, zúgásokból és effektekből áll. A szövegben minden második versszak refrénként működik, míg minden elsőben hétköznapi flessek és politikai rémképek váltják egymást.
Az utolsó szám, a Szupercella, igazából egy slágerparódia. Azt hiszem, érezni rajta az iróniát. Miközben a zenei alap olyan, mint a legigényesebb, legjobb érzékkel összerakott rádióslágerek, a szöveg visszarántja a hallgatót a magyar realitás talajára.
KULTer.hu: Miben más ez az anyag, mint a közös albumok? Dalszövegben, zenében?
Mindkettőben. A zene elektronikusabb, kísérletibb, és az egész album hangzása alapvetően sötétebb, mint az Akkezdet-lemezeké.
KULTer.hu: Tervezel még hasonló önálló projektet?
Nem kizárt, hogy lesz még hasonló. Lehet, hogy ugyanezen a néven, de az is lehet, hogy teljesen más égisz alatt. Eléggé ad hoc jött ez az egész.
KULTer.hu: Zenélsz, írsz, színházi projektjeid vannak. Hogy találod meg ezek között az egyensúlyt?
A színházból és a zenélésből élek, ezért nem nagyon van más, ami elvenné az időmet. Épp az adja az egyensúlyt, hogy lehetőségem van a szövegírás különböző aspektusait kipróbálni. Ha egy dolgot csinálnék, az unalmas lenne.
KULTer.hu: Mikor és hol lehet élőben hallani az új dalokat?
A legközelebbi Akkezdet Phiai koncerten, augusztus 24-én, a SZIN-en lesz.
A borítófotót Dancs Enikő Bianka készítette.