Mielőtt mindenki belemerülne a saját életére reflektáló 2016-os számvetésbe, nézzetek meg egy kicsit lazább összegzést a magyar divatszcéna idei csúcspontjairól. Az év tíz legjobb kollekcióját szedtük össze, és megállapítottuk, hogy tervezőink ezúttal is sokat dolgoztak azért, hogy tovább erősödjön az az új keletű állítás, miszerint a design a legújabb hungarikum.
10. Alma Vetlényi – ECOllection, 2016.
Magyarországon nincs túl sok lehetőség arra, hogy a feltörekvő divattervezők összemérjék tudásukat és kreativitásukat, ám ha valaki ezen a néhány alkalmon is képes szabályosan tarolni, jobb, ha a figyelmünket azonnal rászegezzük. Vetlényi Alma idén egymás után nyerte meg a Gombold Újra! pályázatát és a Marie Claire legjobb fiatal divattervezőnek járó elismerését, pedig a designer még csak harmadéves egyetemista, bejáratott márka sem áll mögötte. Az ECOllection azonban egyértelművé tette mindenki számára, hogy Almának máris helye van a legjobbak között. A Gombold Újra! idei témájára, a környezettudatosságra és a fenntarthatóságra reflektálva a kollekció darabjai szabászati hulladék nélkül, természetes anyagokból készültek, a pályaműveket kiegészítő táskakollekciót pedig újrahasznosított kávés zsákok alkotják.
9. The FOUR – Tavasz/Nyár, 2016.
Nőiesség, merészség, modern technika – nagyjából ezzel a három kifejezéssel határozható meg a Gálvölgyi Anett, Kormos Anna Zsófia és Miovác Márton által alapított The FOUR esztétikája. New Paradigm nevű kollekciójuk a „flow” jegyében született, vagyis a tervezők azt az elmeállapotot igyekeztek az öltözködés nyelvére fordítani, amikor élvezettel és teljes erőbedobással dolgozunk valamin. Ezt szimbolizálták a légies anyagok, az absztrakt minták és a lézervágott szélek, a végeredmény azonban a részletgazdag megoldások ellenére is letisztult és szofisztikált.
8. Daige – Tavasz/Nyár, 2016.
A Daige tervezője, Tóth Melinda nem gondolta túl nyári kollekcióját, mégis simán besasszézott vele a legjobbak közé. A siker valószínűleg az egyszerű, de nagyszerű koncepcióban rejlik: a tervező egy street style kapszulakollekciót alkotott, amelyben a darabok könnyen kombinálhatók mind egymással, mind a már meglévő ruháinkkal, a lookbookhoz pedig a designer maga állt modellt, bemutatva azt, hogy ő is ezeket hordja a mindennapokban. Mindegyik outfit ugyanúgy megállná a helyét egy fesztiválon, mint egy kevésbé légkondicionált irodában, úgyhogy a Daige nyárra tényleg igazi Jolly Joker kollekcióval ajándékozott meg minket.
7. USE Unused olimpiai formaruha, 2016.
Annyi minden történt idén, hogy talán már el is felejtettük, de nyáron egy olimpia is lezajlott Rióban. Nem is akármilyen olimpia, hiszen a magyar csapat már rögtön a megnyitón felhívta magára a világ figyelmét stílusos formaruhájával. Bizony, végre semmi népviselet vagy sztereotípia nem volt, Tóth András és Godena-Juhász Attila gondoskodott róla, hogy a minimalista, lezser szettekben a mi sportolóink a legjobban öltözöttek közé tartozzanak. Nem csoda, hogy a USA Today-től a BBC-ig mindenki odáig volt értük.
6. Nanushka – Ősz/Tél, 2016.
Hiába írunk 2016-ot, a divatvilágot sokan még mindig hajlamosak egy komoly, szigorú entitásként kezelni, pedig egyáltalán nem az. Aki nem hiszi, az nézze csak meg Sándor Szandra őszi-téli kollekcióját, amit Michael Ende Momo című meséje inspirált, a mintákon pedig a tervezőnő kutyája, Ginie szerepel. Végtelenül kedves darabok születtek, ezek segítségével a hidegebb időkben sem okoz gondot a játékosság és a gyermeki barátságosság kifejezése.
5. NUBU – Tavasz/Nyár, 2016.
A NUBU terveződuója, Garam Judit és Kovács Adél gyakran inspirálódik magyar képzőművészek munkáiból, ez pedig a tavaszi-nyári kollekciójuk megalkotásakor sem volt másképp. Ezúttal Gorka Lívia keramikus művei, valamint a kínai tusfestészet ihlette meg őket, létrehozva ezáltal egy, a NUBU-tól kevésbé megszokott színes, vibráló kollekciót, ahol persze azért a jól bevált, monokróm megoldások is megjelentek. Hangsúlyos derekak, merev sziluettek és ötletes printek – match made in heaven.
4. Kata Szegedi – Tavasz/Nyár, 2016.
Szegedi Kata legjobb kreációit minden esetben a komfortzónán kívül kell keresni, hiszen a tervezőnő imád kísérletezni az extravagáns megoldásokkal. A tavaszi-nyári darabokon visszaköszön az általunk olyannyira szeretett, és már korábban is látott Jackson Pollock-i action painting, jelentős mennyiségű flitterrel és csillámmal megbolondítva. Ez a kollekció mesterien előrevetítette a jelenlegi szezon hetvenes évekbeli glam rock trendjét ezekkel a bulis darabokkal, amiknek egyértelműen a táncparkett középpontjában a helyük.
3. ANDA – Ősz/Tél, 2016.
Az 1960-as években a dadaisták művészeti célkitűzését a Fluxus követői folytatták, amikor is szerették volna megszüntetni a művész és a befogadó közötti szakadékot. Anda Emília az ő forradalmi kreációikból és spontán, az akcióművészetre is emlékeztető megnyilvánulásaikból inspirálódott, amikor megtervezte őszi-téli kollekcióját. Akárcsak a Fluxusnál, itt is érvényes az, hogy a ruhadarabok művészeti alkotásként értelmezhetőek, de mivel viselésre készültek, a mindennapi életben szintén markáns szerephez juthatnak, és jutnak is, hiszen ki tudna ellenállni ilyen szetteknek? Minden tulajdonságot magán hordoz, amitől egy kollekció jó lesz: artisztikusan elvont, mégis könnyedén kombinálható más ruhadarabokkal, az izgalmas megoldások a részletekben rejtőznek, a felhasznált földszínek pedig megtörik az örök fekete hódítását.
2. Tomcsanyi – Ősz/Tél, 2016.
Idén Tomcsányi Dóri márkája egy jókora arculatfrissítésen esett át, és örömmel jelentjük: nagyon jól áll neki az új, ízig-vérig kelet-európaiságot hirdető imidzs – ami, mint tudjuk, manapság az egyik legnagyobb bók, ami a divatvilágban adható. Ahogy a designer is mondta a PS Magazinnak adott interjújában, a térség posztszocialista nosztalgiája a brand identitásában fontos szerepet játszik, ezt pedig mi sem bizonyítja jobban, mint hogy az őszi-téli kollekció darabjait a kelet-európai üdülők inspirálták. Az itt található kárpitok és bútorok erőteljes színei, valamint geometrikus mintái határozottan köszönnek vissza a javarészt viszkóz- és selyemruhákon, a térdszoknyák és ingek pedig tényleg anyáink nyaralás alatti viseleteit idézik. Reggelig itt ülnénk, ha most belekezdenék, miért is szeretjük annyira ezt a kollekciót, beszéljen helyettünk inkább az ezüstérem!
1. Abodi – Ősz/Tél, 2016.
A zenei szakértők már januárban borítékolták, hogy David Bowie Blackstar című lemeze, amit halála előtt két héttel adott ki, az év végi toplisták legelején fog landolni, mi pedig csak annyit tennénk hozzá, hogy ez bizony a magyar kollekciók évértékelő listáján is nyomot hagyott. Távozása után világszerte inspirálódtak a designerek a rocklegenda egyedülálló stílusából, ahhoz azonban kétség sem fér, hogy Abodi Dórának mindezt ritka nagy kreativitással és imázshűséggel sikerült véghezvinnie. A márka őszi-téli kollekciója a nagybetűs Ziggy Stardust: pontosan olyan határfeszegető, mint maga Bowie volt, és pontosan olyan bátor és vidám, mint amilyen alkotásokra szükségünk lehet egy ilyen borús, tragédiákkal teli év után.
A borítófotót Csengery Máté készítette.