A 2018. február 6. és 10. között megrendezett debreceni Maskarádé idején minden kétséget kizáróan a legimpozánsabb rendezvény február 9-én este zajlott. A debreceni kulturális intézmények összefogásával megvalósult Billentyűk című kiállítás 2017. november 19-től 2018. február 25-ig látogatható a MODEM-ben. A Blattner Géza kísérleti bábszínházát bemutató tárlat kísérőrendezvénye nem véletlenül kapta az Avantgárd Maszkabál nevet.
Az 1925-től Párizsban élő és dolgozó, az avantgárd bábszínház megteremtőjének tartott Blattner Géza munkássága inspirálta a Vojtina Bábszínház, a MODEM, valamint a Csokonai Színház alkotóit, hogy egy egész estés, a farsangi ünnepkörhöz kötődő, tehát jelmezekkel valamint avantgárd kiegészítőkkel színesített programsorozatot kínáljanak a cívisváros – illetve két pályázat kapcsán az egész ország – apraja-nagyjának. Az este egy olyan pályázat eredményhirdetésével és a pályamunkák kiállításának megnyitójával indult, amely a bábművész egyik legsikeresebb alkotásához kötődik. Blattner Géza volt az, aki Madách Imre Az ember tragédiája című klasszikusát a világon először vitte színre bábszínházi keretek között, amiért a Párizsi Világkiállítás aranyérmét is elnyerte, s ehhez kapcsolódva a Falansztert a MODEM-be! című felhívás országszerte lehetőséget teremtett a középiskolásoknak, hogy dobozokba álmodják a klasszikus mű különböző színeit.
A pályázatra beérkezett kompozíciókból álló kiállítást – a Medgyessy Ferenc Gimnázium és Művészeti Szakgimnázium tanulóinak Óriásmarionett–játék című bemutatója után – Dr. Imre László irodalomtörténész nyitotta meg, aki hangsúlyozta: színtervező pályázat kiírásáról volt itt szó, amely már önmagában többféle jelentéssel bír. Egy bábszínházi térbe tervezett, bármely Az ember tragédiája-szín újragondolását, valamint a pályamunkák különböző – sárga, piros, kék, zöld stb. – színdominanciáit egyaránt jelenti. A dobozba zárt, de szellemiségükben nyitott, gondolatébresztő kompozíciók létrehozásával az alkotók folyton Madách szándékára rezonáltak. Hiszen Blattner Madách Imre műve kapcsán is tisztában volt vele: maszkszerű énképzetekkel küszködünk mindannyian, amiket a bábművész emlékére most a diákok is bábszínházi térbe, dobozokba álmodtak.
Az ország minden tájáról beérkezett pályaműveket Asbóth Anikó, a Vojtina Bábszínház igazgatója, Koroknai Edit, a MODEM ügyvezetője, Láposi Terka, a Vojtina Bábszínház művészeti vezetője, Gemza Péter, a Csokonai Színház művészeti vezetője, valamint Szalai Kata múzeumpedagógus bírálta el. A két – egy tizennyolc év alattiak és egy tizennyolc év felettiek számára odaítélendő – fődíjon kívül a zsűri tagjai jó néhány különdíjat is kiosztottak. A legizgalmasabb futurisztikus falanszter különdíját a debreceni Medgyessy Ferenc Gimnázium és Művészeti Szakgimnázium négy tanulója, Kaszás Vivien, Komócsin Sára, Szatmári Brigitta és Tokai-Kiss Péter nyerte el. A Színvonalas kivitelezés különdíjasa Gonda Bianka lett, a Kreatív technikai megoldások és kivitelezés különdíját Farkas Gergely és Pianovszky Noémi nyerte, a Kreatív megoldások, egyedi színpadkép különdíját pedig Péntek Petra, mindnyájan szintén Medgyessysek. Akárcsak Török Sarolta, aki a Londoni szín Luciferrel című alkotásával érdemelte ki a különdíjat, az Egyedi bábtechnikai megoldásokért járó különdíjat pedig a herendi Fischer Mór Porcelánipari Szakközépiskola tanulói, Becsky Zalán, Temesi Donát, Németh Petra és Tóth Noémi Csilla kapták. A tizennyolc éven aluli korosztály fődíjában a Kós Károly Művészeti Szakgimnázium 11. B osztályos animációs csoportja részesült, a tizennyolc év felettiek kategóriájában pedig Márki Lilla nyert, a békéscsabai Szeberényi Gusztáv Adolf Evangélikus Gimnázium tanulójaként.
Az este folyamán azonban nemcsak a Falanszter-pályázatban résztvevő diákok megmérettetésének eredményével szembesülhettek a jelenlévők. A MODEM harmadik emeletén ugyanis Avantgárd divatbemutatóra került sor, ahol a szintén a debreceni kulturális intézmények összefogásával kiírt jelmeztervező-pályázat pályamunkáit tekinthette meg a közönség. Az a közönség, amely egy szavazólapon szintén voksolhatott a kifutón látható jelmezekre és maszkokra, miközben természetesen egy szakmai zsűri is értékelte a pályamunkákat. A zsűrit ez esetben Horváth Mari, a kecskeméti rajzfilmstúdió rendezője, Mátravölgyi Ákos báb- és díszlettervező, valamint Kónya Ábel, a MODEM vezető kurátora alkotta, akik a fődíj mellett ez esetben is számos további osztottak ki. Különdíjban részesült a zirci Szín-Vonal Alapfokú Művészeti Iskola Maszkok című alkotása, a Medgyessyből Oláh Zsuzsa Skizofrének című pályamunkája, a szintén ide járó Fekete Csaba Kitörés és Tokaji Kiss Krisztián Szertartás című műve, Gál Fruzsina A bajtárs vértezése című kompozíciója, valamint Szép Ádám és Nagy Nóra Léna A mindent látó szem című alkotása. A közönségdíjat Oláh Zsuzsa Skizofrének című munkája nyerte el, míg a fődíjat a herendi Fischer Mór Porcelánipari Szakközépiskola csoportjának maszkjai érdemelték ki, közülük is elsősorban Kollarics Virág A mindent látóját és Tóth Zsófia Árnyékát emelte ki a zsűri. Mind a Falanszter-pályázat, mind pedig a jelmeztervező-pályázat díjazottjai értékes színházjegyeket, MODEM-belépőket, budapesti ingyenes kirándulásokat, valamint a debreceni állatkertbe, uszodába és jégcsarnokba szóló jegyeket kaptak.
Az Avantgárd Maszkabálon az eredményhirdetéseket követően – a MODEM mindhárom emeletén – a „mester” ihlette bábszínházi performanszokat mutattak be, például a Ciróka Bábszínház Picassótól szabadon című alkotását a Vojtina Bábszínház színészei adták elő, szintén ők vitték színre a Szívek, ha találkoznak című árnyjátékot. Az ember- és a bábszínház kapcsolatát elemző produkciókat is bemutattak, például a Vígkarma/DESZ-től a Karma–Bábot, Mercs Mátétól pedig A bábjátékos – alteregót tekinthette meg a közönség. A Medgyessysek Álca címen képzőművészeti akciót adtak elő, a Vénkerti Általános Iskola és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény tanulói pedig Klasszikusan és szabadon címmel táncos performanszra invitálták a jelenlévőket.
Az est egyik fénypontja – Párizs szellemiségét megidézve – egyértelműen a Csokonai Színház Jászai-díjas színésznőjének, Varga Klárinak az Edith Piaf életét bemutató önálló estje volt. A Párizs hídjai című produkcióból előadott részletek után sokan azt gondolták, talán már nem is lehet tovább fokozni a hangulatot, ám tévedtek. A MODEM harmadik emeletén ugyanis Badacsonyi Róbert és társulata segítségével sztepp- és charlestonbemutatóra, majd tánctanulásra került sor, ezt követően pedig, őszintén mondhatom, hogy egy még fergetegesebb buli vette kezdetét, ahol Schneider Jankó színész, rendező és bábos Novelle Performans nevű zenekara „húzta a talpalávalót” még legalább másfél órán keresztül.
Az Avantgárd Maszkabál a sokszínű, minden korosztálynak tartalmas kikapcsolódást nyújtó programsorozatával, azt gondolom, valamennyi résztvevője számára emlékezetes marad. Köszönet érte Blattner Gézának, az avantgárd bábszínháznak, valamint Debrecen kulturális intézményeinek.
Avantgárd Maszkabál, MODEM Modern és Kortárs Művészeti Központ, Debrecen, 2018. február 9.
A fotókat Hofgárt Károly készítette.