Erős 2018-as évet zártunk a reklámok terén. A Super Bowl körüli felhajtás hozta a szokásos szórakoztatást, a karácsony pedig a megható pillanatokat. A legnagyobb figyelmet most is azok a márkák kapták, amelyekben megvolt a szándék és bátorság arra, hogy saját értékrendjük szerint reflektáljanak egy társadalmilag is fontos és aktuális témára. Nézzük a 10 legjobb spotot!
10. BBC One – Wonderland
2017-ben az egyik kedvenc karácsonyi reklámom a BBC One nevéhez fűződött. Tavaly is legyártották saját ünnepváró filmjüket, és bár ez nem lett annyira hatásos és élvezetes, mint az ezt megelőző, bőven van helye a listán. Hogy miért? Elsősorban a fő üzenet és az azt életre keltő formanyelv miatt. Középpontban a pillanat megélése, az egymásnak szentelt idő fontossága áll, és az, hogy a legértékesebb ajándék, amit a másiknak adhatunk, az az időnk. Bár a spotban látottak ellenére az időt senki nem tudja megállítani, totális jelenléttel megélni is hasonlóan fantasztikus dolog. Erre döbbennek rá a főszereplők is.
9. Jeep – Anti-Manifesto
Egy márka értékajánlatát be lehet mutatni látványos jelenetekkel, hangzatos üzenetekkel, nagy felhajtással. És az autós reklámoktól nagyjából ezeket is szoktuk kapni. A Jeep azonban húzott egy meglepőt és elegánsan beleszállt ebbe a mindsetbe a tavalyi Super Bowlos reklámjával. Az Anti-Manifesto című spot azért mégiscsak egy manifesztó, de másképp. Nem mutat többet annál, mint amit várunk egy ilyen autótól. Mégis ez a legtöbb és legfontosabb, amit el lehet mondani róla – átgázol a vízen és felmászik a sziklákon. Felesleges lenne ezt tovább ragozni. Váratlan, hatásos koncepció.
8. BT Sport – Take Them All On
Akárhogyan vártam, sajnos a 2018-as labdarúgó világbajnokságra nem készültek olyan focis reklámok, amiktől eldobtam volna az agyam. Az Adidas és a Nike is hozta a kötelezőt, rápakolták a vászonra a sztárjaikat, és kb. ezzel köszönték is szépen. Ez persze látványos, de ezzel véget is ér a sztori. Sport témájú reklámfilmből azért szerencsére akadt olyan tavaly is, amiről érdemes beszélni: a BT Sport csatorna spotja éppen azért érdekes, mert csavart egyet a sztorin. Rengeteg sztárral villoghattak volna ők is, de a fókusz nem ezen volt, inkább azt mutatták meg, hogy ezek a sztárok milyen hatással vannak/lehetnek a nézőre. A főszereplő egy kislány, aki tulajdonképpen minden sportfanatikus megtestesítője – belefeledkezve a játékba a legnagyobbak közé képzeli magát. És ezek a legnagyobbak ezúttal csak mellékszereplők. A csatorna ezzel azt is üzeni: mindenki azon „dolgozik”, hogy elvarázsolja a nézőt. Szuper koncepció.
7. Doritos vs. Mountain Dew – Song of Ice and Fire
Nehéz bármit is mondani erről a reklámról, és talán nem is kell túlmagyarázni. Elképesztően vicces, és olyan, mint egy jó popsláger – benne marad a füledben. Még szép, hiszen épp ez a szándék, és ezért reklámoznak egy csipszet/kólát színészekkel/zenészekkel. A nagy nevek és hírességek népszerűségüknek köszönhetően elég hatékonyan magukkal tudnak húzni egy márkát, és ebben az esetben is ez a cél. A legjobban pedig mindenki akkor jár, ha ezekből az együttműködésekből nem egy erőltetett próbálkozás lesz, amin látszik, hogy a felkért sztár csak ki akar pipálni egy újabb felkérést, hanem a kreatív koncepció kihozza belőle azt, ami naggyá tett őt. A Doritos és Mountain Dew közös filmjében sikerült elérni, hogy ilyen rövid idő alatt is emlékezetes alakítások szülessenek.
6. John Lewis & Partners – Christmas Ad 2018 (Some gifts are more than just a gif)
A karácsonyi reklámoknak legalább akkora felhajtóereje van, mint a Super Bowl körüli időszaknak. Nem csoda, egyrészt ilyenkor az ajándékokon pörög mindenki, másrészt talán az évnek ezen időszakában az érzelmekre is hatékonyabban lehet hatni. A John Lewis & Partners karácsonyi filmjeit minden évben nagy várakozás előzi meg. Ennek megfelelően tavaly egy gigasztárral, Elton Johnnal dolgoztak, a koncepció középpontjában pedig az állt, hogy a karácsonyi ajándékozást ne mint szimpla örömöt okozó gesztust, hanem mint sorsfordító momentumot állítsák be. Megható.
5. Amazon – Alexa Loses Her Voice
A legjobb reklámok valóságos Kánaánja a Super Bowl, aminek a szünetében elképesztően drága reklámidőért cserébe lehet hirdetni. Ennek köszönhetően a legnagyobb márkák használják csak, és mivel ebben az idősávban döbbenetesen sok embert érnek el, ki is hozzák magukból a maximumot. Csak úgy tobzódik a kreativitás, a szakmai krémjének munkáit lehet itt látni, olyan színvonalat, amiért bárki szívesen marad a foteljében ülve a szünetekben. 2018-ban az Amazon a Super Bowlos spotjában megmutatta, hogy hová fajulnának a dolgok, ha a jól bevált, megbízható és jellegzetes hangú Alexa nem lenne. A történet szerint Alexának elmegy a hangja, és bár elég jó nevek veszik át tőle az irányítást, a végeredmény mégiscsak egy vicces káosz lesz. A fő üzenet tehát: Alexa olyannyira jól végzi a dolgát, hogy nélküle megáll az élet. Erős üzenet.
4. Tide – It’s a Tide Ad
A negyedik helyezett is egy Super Bowl-gyöngyszem. És igen, egy rettegett mosószer reklám. Az a műfaj, aminek a neve az idők során összeforrt az unalmas, ötlettelen vagy éppen giccses gagyival, az izzadtságszagú erőlködéssel. Nos, a Tide felülírta mindezt, és megmutatta, hogy lehet úgy reklámozni egy mosóport, hogy az ne csak beégjen az emlékezetünkbe, de közben jól is szórakozzunk. Jó humor, erős fricskák. Mi mást is lehetne még írni ide? Tide Ad.
3. Libresse – Viva La Vulva
Egy reklám általában akkor tud virálissá válni, PR figyelmet és ezáltal nagyobb nyilvánosságot elérni, ha reflektál valamilyen társadalmi jelenségre. Etikai szempontból ezzel egy márka tehet a közjóért, mert adott esetben edukál, érzékenyít például egy téma iránt. Számára praktikus szempontból pedig felkelti, kialakítja a kötődést, hiszen jobban odafigyelnek az emberek egy olyan témára, amiben személyes érintettségük van, vagy legalább érdeklődési szinten kötődnek hozzá. A Libresse-től már megszokhattuk a hasonló kommunikációs aktivitásokat (az Egyesült Királyságban Bodyformként futó márka például az egyik 2017-es spotjában valódi menstruációs vért használt a megszokott kék folyadék helyett), és idén sem volt ez másképp. Új filmjükben éneklő vaginák vannak a főszerepben. A megvalósítás tele van jobbnál jobb ötletekkel, az imént említett társadalmi jelenség alapját pedig egy saját kutatás jelenti, mely szerint a megkérdezett nők 44%-a szégyelli valamilyen szempontból a saját vagináját. A Libresse ezzel a szégyenérzettel akar szembemenni, ezért hirdeti fennhangon, hogy „Viva La Vulva”, azaz „Éljen a vagina”!
2. Iceland és Greenpeace – Say hello to Rang-tan
A második helyezett egy olyan spot, ami nem ösztönözni szeretné egy termék vásárlását, hanem éppen megakadályozni. Hogyan teszi ezt? Líraian, versben beszélve, meghatóan. Két főszereplő középpontba állításával: egy orángután, akinek a pálmaolaj-termelés miatt kihalófélben van a populációja, és egy kislány, aki valószínűleg a saját bőrén érzi majd az ilyen és hasonló emberi pusztítás okozta ökológiai katasztrófa hatásait. A filmben az a legzseniálisabb, hogy megfordítja a perspektívát, és felteszi a kérdést: mit tenne az ember, ha hasonlóképpen dúlnák fel az otthonát, mint ahogy ő minden nap teszi az orángutánokéval. Így könnyebb az azonosulás, a beleélés. Az Iceland nevű brit szupermarketlánc Greenpeace-től átvett reklámját egyébként az illetékes hatóság (Clearcast) politikai kampánynak minősítette, és kereskedelmi reklámnak a törvények szerint ilyen célja az Egyesült Királyságban nem lehet, ezért nem engedték a tévében hirdetni. Ennek hatására természetesen sokkal nagyobb hype lett körülötte, és több emberhez juthatott el, mint amennyihez vélhetően eljutott volna a kezdeti médiaterv alapján. A spot virális lett, és hatására remélhetőleg sokan határozzák el, hogy nem használnak olyan terméket, amiben pálmaolaj van.
1. Nike – Dream Crazy
Van valaki, akit nem érint meg ez a reklám? De tényleg, legalább egy kicsit. Nekem nehéz elképzelni. Érzéki zene, fantasztikus képek és jelenetek, és te jó ég, mennyire tudatosan kitalált és pontosan megírt üzenetrendszer. Ugyanakkor ennél sokkal többről van itt szó, a Nike ugyanis az őszi Dream crazy kampányával nagyon bátor módon szállt be egy társadalmi ügybe. Hogy miért, annak számtalan összetevője van, és ennek az írásnak nem is áll módjában ezeket kifejteni, de egy biztos: a sportszergyártó felelős márkaként pozicionálja magát azzal, hogy kampányának arcává tett egy olyan sportolót, Colin Kaepernicket, akinek a neve Amerikában összenőtt a rasszizmus elleni tiltakozással. A márka így áll ki az egyenjogúság mellett, a társadalmi elnyomás ellen. De nem csupán szépen és pontosan megfogalmazott szlogen- és üzenetszinten.
Így van ez akkor is, ha minden bizonnyal nagyon tudatosan elő volt mindez készítve, és ki volt számolva, hogy az eladási számokat tekintve megéri-e ez a kampány a sportszergyártónak. Azóta már tudjuk: megérte. Még úgy is, hogy a spot hatására a Nike-termékek égetésére buzdító mozgalmak alakultak. De szakadjunk most el ettől, mert a Nike önmagában is egy rendkívüli filmet készített. A lista első helyén a Dream Crazy áll, amely 2018 legjobb, és nem mellesleg legnagyobb hatású reklámja is.