2018 egy meglehetősen hosszú és nehéz esztendő volt több szempontból is. Céltalanság, kilátástalanság, feszültség és melankólia lengte be a magyar, illetve a nemzetközi közéletet egyaránt, ami erős hatást gyakorolt a popzenei kínálatra. Arról nem is beszélve, hogy olyan tehetséges fiatal előadókat veszítettünk el tavaly, mint Avicii, XXXTANTION és Mac Miller. Ennek ellenére – vagy pont emiatt – talán még a 2017-es évnél is erősebb videoklipek születtek, melyek vagy reflektáltak a világban dúló káoszra, vagy menekülést biztosítottak furcsa univerzumokból. Íme a tíz kedvencünk.
10. Dua Lipa – IDGAF (rendező: Henry Scholfield)
2018 úgy vonul majd be a történelembe, mint az év, amikor Dua Lipa átvette az uralmat a popzene felett. A fiatal művésznő slágert slágerre és sikert sikerre halmozott, a Szigeten mi is megtapasztalhattuk, hogy mivel érdemelte ki a rengeteg elismerést. Ezért is tűnhet furcsa választásnak az IDGAF, mert első ránézésre egy igen egyszerű és unalmas videó hatását keltheti bennünk, azt viszont nem látjuk, hogy mennyi utómunkára és kameratrükkre volt szükség ahhoz, hogy feltűnésmentesen duplázzák meg az énekesnőt és tánccsapatát és elrejtsék a vágásokat. A letisztult, egyszerű és nyers koreográfia pedig tökéletesen passzol a dal üzenetéhez.
9. LSD – Thunderclouds (rendező: Ernest Desumbila)
Az LSD egy új pop szupercsapat, amelyben Labrinth, SIA és Diplo egyesítik zenei tehetségüket. Ez a dal nem csupán az LSD-nek, hanem a három előadónak egyenként is az egyik legjobb munkája az elmúlt pár évből. Legyen szó akár SIA erőteljes refrénjéről, Labrinth megnyugtató versszakairól vagy Diplo kifogástalan produceri munkájáról. A klip pedig egy teljesen új szintre emeli az egész zenei élményt, melyben a három énekest – SIA-t mint egy marionett bábut, Labrinth-t mint egy zengurut, Diplot mint egy furcsa feltalálót, valamint az elképesztően tehetséges Maddie Zieglert kísérhetjük utazásra egy repülő buszon, miközben igyekeznek átjutni egy mágikus viharon, amely valamilyen módon Maddie karakteréhez köthető.
8. 30Y – szeretni akart (rendező: Fegyverneky Sándor, Lovrity Kata, Polhodzik Ádám)
A pécsi alter banda eddig sem a vidám dalszövegeiről volt híres, de a szeretni akart talán még a szokásosnál is lehangolóbb és keserűbb magyar valóságot fest le, hiszen egy unalmas ember szürke, szeretet és társ nélküli életébe kapunk betekintést. Éppen ezért volt zseniális lépés, hogy ezt a valakit Peti, egy nagyon édes kutya alakítja, aki egy teleshopból rendelt színes kis rakétával próbál megszökni ebből a kutyavilágból, ahol szkafanderes Beckek lógnak a plafonról. Pécsi utcák, aranyos kutyák és papírmasé hangszerek igyekeznek elfeledtetni velünk a magányt és az önsajnálatot, amiről Beck Zoli oly ismerősen énekel.
7. Kali Uchis – After The Storm ft. Tyler, The Creator, Bootsy Collins (rendező: Nadia Lee Cohen)
A spektrum másik végén pedig itt van Kali, aki laza R’n’B-dalban motivál minket arra, hogy ne adjuk fel, mert minden vihar után kisüt a nap. A klipben egy ’50-es/’60-as évekbeli amerikai háziasszonyt alakít, akinek csak egyvalami hiányzik az életéből: a szerelem. A videó egy fricska a korszak azon reklámjaira, melyekben az idilli amerikai családképet sulykolták a fogyasztóba. Kali karaktere – aki sokszor inkább tűnik egy manökennek, mint hús-vér embernek – egy életre kelt müzlis doboztól kapja a tanácsait, és egy boltban veszi meg a szerelem burjánzásához szükséges magokat. Egy nagyon laza és hangulatos „feel good” dal, amilyenből többre lenne szükség napjainkban.
6. Little Big – Skibidi (rendező: Alina Pasok, Iliya Prusikin)
Néha nehéz szavakat találni arra, amit látunk, éppen ezért csak hagyni kell, hogy a videó magáért beszéljen. A Skibidi pontosan ebbe a kategóriába tartozik. Az orosz EDM-rave csapat megalkotta az idei év legbizarrabb videóját, amiről egyszerűen nem tudod levenni a szemed, akármennyire is szeretnéd. A nonszensz refrén és a hozzá kapcsolódó zseniális tánc – amely versenybe szállhat akár a La Macarenáéval vagy a Gangnam Style-éval is – tökéletesen összefoglalja a banda ars poeticáját. Nevetséges, zseniális és emlékezetes, az év egyik legkellemesebb meglepetése volt a Skibidi.
5. Kendrick Lamar, SZA – All The Stars (rendező: Dave Meyers)
Kung Fu Kenny idén sem hagyott cserben bennünket, és talán még a Humble-nél is elképesztőbb videót készített a Black Panther slágeréhez. Kendrick saját gyökereit és ősei hagyatékát keresi felégetett szavannákon, favellalabirintusokban és óriási piramisokban, miközben SZA istennőként énekel csillagok és afrofuturista törzsek között. Nehéz leírni, hogy milyen gyönyörű és erős képekkel operál a klip, elég csupán a nyitójelenetben látható kéztengerre gondolni. Az év egyik legnagyobb slágere és K-Dot egyik legerősebb videója egy olyan repertoárban, melynek bármelyik darabja a csúcsot jelentené egy átlagos zenésznek.
4. Krúbi – Dobd fel magad (rendező: AJ)
Krúbi úgy kellett a magyar rapszcénának, mint egy falat kenyér vagy egy korty tiszta víz. Intelligens, kigondolt szövegek, melyek élesen belevágnak minden olyan témába, amelyek elől sok rapper vagy sztár elugrana. Mindezt elképesztően fülbemászó funky beat és zenei alap támogatja. Ez a sok pozitívum a Dobd fel magadban összpontosul legjobban. A klip egy ötletes karikatúrája és egyben őszinte reprezentációja annak, hogy egy átlag magyar ember hogyan küzd önmagával és a körülötte lévő valósággal. Horváth Réka képei pedig nagyszerű hátteret biztosítanak Krúbi pimasz fityiszéhez, amit a magyar társadalomnak mutat.
3. Janelle Monáe – Dirty Computer (rendező: Andrew Donoho, Chuck Lightning)
Janelle Monáe új albumával visszarepített minket a ’80-as évekbe, amikor egy új lemez megjelenése akkora esemény volt, hogy óriási multimédiaprojektek követték. A Dirty Computer pont egy ilyen kisfilm, ami – Prince és Michael Jackson nyomdokaiba lépve – összefűz több videoklipet és elmesél egy komplex, személyes történetet, amely Janelle esetében saját szexualitásának felfedezéséről és biszexualitásának elfogadásáról szól, a női test és a nőiség ünnepléséről nem is beszélve. Gyönyörű testek neonfényben úszva, egy igaz bombasztikus utazás egy fiatal afroamerikai nő elméjében.
2. Minimyst – Mailand (rendező: Turai Balázs)
Az év legjobb magyar dalát a Minimyst hozta el egy sejtelmes és pörgős indie sláger formájában, amelynek refrénje még jó ideig megy majd a fejemben. A Mailand még 2018 vége előtt elhozta az év legötletesebb és legstílusosabb animációs videóját, melyben egy szerencsétlen strandoló és óriási tengeri szörny barátnője szerelmi nehézségeinek lehetünk szemtanúi. Mi mint nézők tudjuk, hogy ez sehogy sem végződhet jól főszereplőnk számára, azonban belülről teljesen máshogy festenek az ilyen kapcsolatok. Az animáció fluid és élettel teli, a karakterdizájn – különösen a szörnyé – emlékezetes és egyedi. Sokkal nagyobb nézettséget érdemel ez a nagyszerű audiovizuális alkotás.
1. Childish Gambino – This is America (rendező: Hiro Murai)
Igazából nem volt kérdés, hogy melyik klip fogja elfoglalni az első helyet. Nincs még egy videó vagy dal, ami jobban össze tudná foglalni mindazt, amiről az idei év szólt. Feszültség, bizonytalanság, erőszak és káosz elevenedik meg minden egyes jelenetben, amivel vagy szembenézünk, és akkor valószínűleg felemészt minket, vagy ignoráljuk, és próbálunk úgy tenni, mintha minden rendben lenne. Donald Glover korábban is bizonyította már, hogy kivételes tehetség, azonban az idei év tette ezt vitathatatlanná. Órákat lehetne beszélni a videóról és jelentéseiről, utalásairól, amit az internet meg is tett, többek között mi is írtunk egy cikket, melyben megpróbáltuk kibogozni a rejtett tartalmakat. A This is America magában foglal mindent, amit egy emlékezetes és ikonikus videokliptől elvárhatunk, és nagy valószínűséggel a mondanivalója miatt még hosszú évekig beszélünk majd Childish Gambino mesterművéről.