Horvát Lili 2015-ös debütáló szociodrámája után ezúttal egy modernista beütésű szerelmesfilmben ás a női lélek mélyére. A Felkészülés meghatározatlan ideig tartó együttlétre a magyar mozgóképgyártás újabb ékköve.
A Szerdai gyereket és a Felkészülés…-t egymás mellé téve elsőre nehezen mondanánk meg, hogy a két film ugyanazon rendező munkája. Míg előbbi egy sok amatőr szereplőt mozgató, nyersebb, a kisrealizmushoz közelítő, társadalmi jelenségekre érzékeny munka, addig a Felkészülés… költőibb, absztraktabb, különösen lebegő alkotás. A női főhősök azonban mégis egy tőről fakadnak: a debütáló egész estésben a Vecsei Kinga által alakított fiatal anya, illetve
az új filmben a Stork Natasa által megformált agysebész egyaránt szeretetre éhes, saját érzelmei útvesztőiben kóválygó protagonista.
A rendező a mélyszegénységben tengődő, leszakadó magyar peremvidéket az orvosok elit közegére cserélte, ezzel párhuzamosan pedig a szerelem motívuma köré építi fel a narratívát. Dr. Vizy Márta (Stork Natasa) Amerikából frissen hazatért agysebész, aki egy orvostársa, Drexler János (Bodó Viktor) miatt utazik haza, mivel egy kinti konferencián randevút beszéltek meg egymással a Szabadság híd pesti hídfőjéhez. A nagy találkozás azonban váratlan fordulatot vesz: a férfi azt állítja, nem emlékszik arra, hogy ők ketten valaha is találkoztak volna. A doktornő számára így szép lassan összemosódik a fantázia és a valóság: vajon tényleg randevút beszéltek meg Drexler Jánossal egy amerikai konferencián, vagy az egészet csak ő találta ki a plátói szerelemtől vezérelve? Tényleg a férfit látja véletlenszerűen felbukkanni a város különböző pontjain? És Drexler tényleg nem ismeri fel őt? Márta egyre elszántabban, sokszor monomániás tüneteket produkálva próbálja kinyomozni, mi történik vele, és közben igyekszik megérteni orvoskollégája iránt táplált érzelmeit.
Az érzékeny és biztos kezű rendezésnek hála a film arra késztet, hogy a befogadó a főhőssel együtt dolgozva, a rendelkezésre álló jelekből próbálja meg összerakni, valójában mi az, ami megtörtént, és mi az, ami pusztán Márta képzeletének szüleménye. A Felkészülés… így az egyik pillanatban éteri szerelmesfilmként, máskor pedig feszültséggel átitatott megőrüléstörténetként működik.
Horvát folyamatosan képes bizonytalanságban tartani nézőit és filmnyelvre fordítani a plátói szerelem furcsa, keserédes hangulatát.
Ehhez hatékonyan asszisztálnak a gyönyörű, 35 mm-es celluloidra rögzített képek (a rendező állandó munkatársa, Maly Róbert operatőr egészen más arcát mutatja a Szerdai gyerek és a korábbi rövidfilmek után), a légies, mégis karcos filmzene (Keresztes Gábor), valamint a remek ritmusú vágás (nem véletlen, hogy az elmúlt évek másik különleges szerelmesfilmjét, a Testről és lélekrőlt is szerkesztő Szalai Károly kapta ezt a feladatot).
Egy szerelmesfilm kulcsa azonban mégiscsak a főszereplő párosban rejlik, a Felkészülés… pedig e téren sem vall kudarcot. Stork Natasának régóta kijárt egy nagyjátékfilmes főszerep, ez már az Isteni műszak–beli villanása alapján egyértelmű volt, A csatárnő bal lába életveszélyes című rövidfilm pedig csak tovább erősítette ezt a feltevést (ezek fényében pedig még izgalmasabbnak tűnik Szilágyi Fanni első egész estése, a Veszélyes lehet a fagyi, mely szintén Stork főszereplésével forog). Dr. Vizy Márta karaktere kifejezetten komplex, hiszen a szerelme iránt folytatott rögeszmés kutatás, az apatikus kóválygás, valamint a hideg szakmai profizmus és határozottság mind a figura szerves részét képezik. A karakter tehát már papíron is izgalmas:
nagypályás szakemberként behatóan ismeri az emberi agy anatómiáját és működését, azonban épp a saját tudatának mechanizmusait nem érti.
A film címe pedig emiatt is telitalálat: a felkészülés aktusa a főhős belső útjára utal, egyúttal viszont azt is jelentheti, hogy maga a szerelem szolgál előkészítésként egy „meghatározatlan ideig” tartó társas kapcsolathoz, melynek kulcsa az, hogy megpróbáljunk eligazodni saját tudatunk útvesztőjében. Stork Natasa képes érzékeltetni a főszereplőre nehezedő nyomást: megkapó érzékenységgel formálja meg a doktornőt, ha kell, biztos kezű agysebészből és határozott, független nőből egyik pillanatról a másikra zavart, bizonytalan, megtört hősszerelmessé válik. Horvát egyébként jó érzékkel használ arcközeliket a film azon pontjain, amikor a színész pusztán a szemei ideges mozgatásával ad látleletet a figura aktuális állapotáról. Bodó Viktor pedig remek partnernek bizonyul: karizmatikus jelenség a vásznon, mozgása és gesztusai nagyban hozzájárulnak ahhoz, hogy a néző elbizonytalanítását célul kitűző narratíva érvényesülni tudjon.
Ráadásul, akárcsak a Szerdai gyerek esetében, a mellékszerepekben ismét remek alakításokat láthatunk. Lukáts Andor az előző film művelődésiház-igazgatója után ezúttal a női nemről sarkos véleménnyel nyilatkozó orvosprofesszorként emlékezetes, Pelsőczy Réka karakán ingatlanközvetítőként szórakoztató, Nagy Zsolt a doktornő pácienseként üde színfolt, Vilmányi Benett pedig vagány orvostanhallgatóként brillírozik.
A jól megírt mellékszerepek egyébként comic relief-figurákként is működnek:
a rendező fanyar humorral átitatott hétköznapi élethelyzeteket jelenít meg általuk, legyen szó albérletkeresésről, a paraszolvenciáról vagy épp egy kínos randiról. A film e jelenetekkel remekül ellenpontozza a protagonista pszichéjére fókuszáló fő történetszálból fakadó, sokszor nyugtalanító hangulatot.
A Felkészülés… a már említett Testről és lélekről mellett Kenyeres Bálint első nagyfilmjével, a Tegnappal is párhuzamba állítható, sőt, akár utóbbi alkotás párdarabjának is tekinthető: akárcsak a Vlad Ivanov által játszott Victor Ganz, úgy Dr. Vizy Márta is saját emlékeinek útvesztőjében bolyong, és keresi a kapcsolódási pontokat a valósággal, hogy közelebb kerüljön a szerelem megértéséhez.
Horvát Lili alkotása koncentrált jelenlétet vár el a befogadótól, ám a főszereplővel közösen végzett nyomozómunka végül megtérül:
a Felkészülés… jó érzékkel megkomponált, költői filmalkotás, amely remek alakításokkal, gazdag szimbolikával megtámogatva kalauzol el a szerelem és a női lélek labirintusába.
Felkészülés meghatározatlan ideig tartó együttlétre, 2020. Írta és rendezte: Horvát Lili. Szereplők: Stork Natasa, Bodó Viktor, Vilmányi Benett, Lukáts Andor, Pelsőczy Réka, Nagy Zsolt. Forgalmazza: Mozinet.
A Felkészülés meghatározatlan ideig tartó együttlétre a Magyar Filmadatbázison.