Gáti György tematikus fotósorozata az Artphoto Galéria termeiben 2020. szeptember 8-án nyílt kiállításon látható. A képek 2014-ben készültek egy ösztöndíjprogram segítségével az oroszországi Kronstadtban. Ez a sokáig elzárt település eredetileg a Balti Flotta bázisa volt.
A Szentpétervár közelében fekvő negyvenezer fős Kronstadt lakóinak mikrovilágát többek közt az autójuk bensője is szimbolizálja. Ezt fedezte fel és örökítette meg Gáti a parkoló autók visszapillantó tükreire aggatott tárgyakat fotografálva.
Az előrenézés és visszapillantás határán lebegő kellékek sajátos érzelmi és gondolati világot jelenítenek meg.
Az ösztöndíj időszakában a művésznek volt ideje és lehetősége a szemlélődésre, hogy fókuszba helyezzen olyan dolgokat is, amelyek a felületes szemlélők számára talán fel sem tűnnének.
A sorozat bárhol a világon készülhetett volna, ez a tárlat mégis egy orosz város lakóiról ad sajátos képet.
A fotók jelentés- és látványbeli összefüggései egymással jól harmonizáló rétegeket hoznak létre.
Az autókban elhelyezett miniszentélyek életeket, sorsokat vázolnak, bennük különféle világlátások sokasága tükröződik. A vallási, politikai meggyőződéseket, családi kötelékeket, hobbikat vagy identitásokat szimbolizáló tárgyak révén egyéni életek bontakoznak ki, pedig nem látjuk sem az autókat, sem azok tulajdonosait.
Mégis képet kapunk egy város lelkületéről, lakosairól, hiedelmeiről, hitrendszeréről.
Ortodox keresztek, ikonok, posztszovjet szimbólumok, a véletlent jelképező dobókockák, tipikus orosz (vagy szovjet) űrhajós és futballereklyék, bocskorok, állatok vagy gyermekjátékok tűnnek fel előttünk.
A megjelenített szimbólumok világában elmélyedve könnyen tematizálhatjuk azokat, de akár egyenként is értelmezhetjük őket. Ám ennél lényegesebbek a fotográfiák szigorúan szerkesztett struktúrái és egymásra rétegződő síkjai.
A képek fókuszba állított előterei, az elmosott hátterek és fények adják a munkák sajátos kettősségét.
Mindezekre rakódik egy újabb, szándékoltan vagy akár esetlegesen létrejött, harmadlagos réteg, amit a sima, üvegezett felületek alakítanak ki. A munkákban ugyanis tükröződik a többi mű, a galéria belső tere, a látogatók, sőt a Bartók Béla út forgalma is,
de a legfontosabb, hogy maszkos önarcképünk néz vissza ránk.
Önmagunk jelenlétével egyszerre válnak személyessé és egyetemessé a fotográfiák, illetve a visszapillantó tükrökön függő, fókuszba helyezett tárgyak. Az egyéni sorsok tehát mindig különbözőek, de a sémák ugyanazok maradnak, bárhol is legyünk a világban, bármilyen tárgyak is szimbolizálják életünket. Ezeket szemlélve elgondolkodhatunk nemcsak Kronstadt lakóinak, de magunk és az emberiség sorstörténetén is.
Gáti György Tükröm-tükröm / Mirror, mirror (Kronstadt) című kiállítása a budapesti Artphoto Galériában tekinthető meg 2020. október 9-ig.
A borítóképen Gáti György Kék szem, szalag, dobókocka című fotója látható. A képek forrása: Artphoto Galéria.