Bejelentették a Grammy-díjak jelöltjeit: K-pop idén először került a listára, Jacob Collier neve talán meglepett párakat, de ő a nyilatkozata alapján önazonosan fogadta a jelölést. Kimaradt viszont The Weeknd, akinek a zenéje 40 hétig szerepelt a top 10-ben.
Nem először hallani olyan alkotókról, akik tweetjükben vagy instaposztjukban sérelmezik, hogy kimaradtak egy-egy díj esélyesei közül, pedig a szakma és a közönség is a befutók között tartotta nyilván őket. Az amerikai Recording Academy nagy presztízsű zenei díjain fölbuzdulva idén azonban a legtöbben a fekete zenészek hiányát nehezményezték.
The Weeknd korruptnak nevezte a Grammy-díjak jelölési procedúráját, amiért ő nem került fel az idei listákra.
A közönségsiker Blinding Lights énekesének idén jelent meg After Hours című albuma, mely négy hétig első helyen állt az eladási listákon. Drake egyenesen arra szólított fel, hogy helyettesítsék a díjat valami olyan elismeréssel, amit „ráhagyhatunk a következő generációkra.” A kritikusok Lil Uzi Vert nevét is hiányolták, ahogyan Burna Boyt is, a nemzetközileg elismert nigériai popsztárt.
A legjobb világzene kategóriát ebben az évben nevezték át „globális zenére”, hogy a gyarmatosítás konnotációit leválasszák a nemzetközi zenei színteret szemléző díjakról. Az angol világzenei fesztivál, a Womad szervezői szintén problémásnak gondolják eddigi műfaji megnevezésüket. Nyilatkozatuk szerint megértik, hogy az összes nem nyugati zene egy kategóriába gyűjtése gettósító gesztus a zenészek számára.
A koreai fiúbanda, a BTS a Dynamite című dalával ugyanakkor a legjobb popduó vagy -banda díjáért versenyezhet
Lady Gagával, Taylor Swifttel, Dua Lipával és Justin Bieberrel.
A nemek aránya szempontjából viszont inkább pozitív visszhangot kaptak az idei jelölések.
Az előbb felsorolt női alkotókon kívül többek között Beyoncé, Billie Eilish, a HAIM is szerepel a listákon, Dua Lipa, Lady Gaga, Taylor Swift és Beyoncé is többszörösen jelöltek. A rockzenében és a countryban is van olyan kategória, melyben a nők vannak többségben. Meglepetést okozott ugyanakkor Fiona Apple Fetch the Bolt Cutters című albumának hiánya, mely a Pitchforkon szokatlanul magas, 10-es értékelést kapott.
A brit Jacob Collier, aki a járvány elején otthonában vette fel Djesse Vol. 3 című lemezét, nála sokkal ismertebb nevekkel versenyezhet a legjobb album címért. A zenész úgy nyilatkozott, még nem teljesen dolgozta fel a hírt, de megivott egy jó nagy pohár vizet. „Ez annyira egy 2020-as projekt, azt hiszem, 2020-ra jellemző, introvertált ünneplést érdemel.”
Forrás: The Guardian, borítókép: The Weeknd (fotó: Billboard)
Hozzászólások
A hozzászólások le lettek zárva.