Örülhetnénk Justin Lin visszatérésének, csakhogy az általa felfuttatott széria problémái már túlságosan befészkelték magukat a részekbe, így a népszerű autós franchise ordító túlzásai a sorozat veterán rendezőjének kezét is gúzsba kötik.
Pedig kezdetben volt ok a bizakodásra: a Halálos iramban 9. nagyjából első harminc perce mintha szakítani próbálna az előző két rész borzalmasan agyament, fizikai törvényszegéseket hatványra emelő stílusával, és lassabban, megfontoltabban igyekszik újabb kalandra invitálni Dominic Toretto (Vin Diesel) családját. Flashbackkel nyit a cselekmény,
úgy-ahogy karakterépítő pillanatok vegyülnek az egyébként síkostoba történetbe,
tűzpárbajokkal, hajszákkal és a korábbi elszállt mutatványokhoz képest abszolút vállalható, inkább valószínűtlen, semmint valószerűtlen járgányakrobatikával örvendeztetnek meg minket a készítők.
Igaz, a film súlyosabb problémái már a nyitányban jelentkeznek – Lin, illetve az eddigi író Chris Morgant váltó új tollnok továbbra is
a toxikus maszkulinitás groteszk szobraiként ábrázolják Toretto haveri körét.
Családfőnk hőn szeretett kisfiának dédelgetése, imára és traktorszerelésre oktatása közben válogatott fegyverarzenált rejteget a pajtájában, vagyis újra a konzervatív, republikánus erőpolitika taszító, ostoba fétisét kapjuk. Később sem változik a felállás, legfeljebb finomodik. Tarfejű, atlétás verőemberünk ezúttal saját múltjával kénytelen szembenézni – noha a Halálos iramban 9. érzelmi intelligenciája dél-amerikai szappanoperák nívóján tár fel újabb szeleteket hőseink előéletéből, valahol mégis hiteles látni a versenypályán halálra égő apja után zokogva üvöltő húszéves Dominicet vagy a famíliavédelmezés oltárán szerelőkulccsal, frusztrációból, sőt véletlenül félholtra ütlegelt szabálytalankodó, apagyilkos versenyzőt. Lin ugyan akár érdekesnek is definiálható drámai felvetésekkel él, ám a Halálos iramban 9. egyrészt gyorsan átugorja önnön vízválasztó-pillanatait, másrészt hamar kiderül róla, a féktelen száguldás jobban izgatja.
Hiába fazonírozza újra a direktor az egyébként már a 2001-es első részben eldörmögött mesét a halott apáról,
ha egyszer a kilencedik felvonás CGI-jal támogatott száguldó cirkuszként zsúfolt és létidegen, családi drámaként, igazi cselekménnyel rendelkező etapként pedig hol unalmas, hol primitíven megmosolyogtató.
Régi tétel, hogy felesleges két óra, sőt jelen esetben közel százötven perc közelébe tornászni a játékidőt, ha a rombolások, bunyók tetszőleges sorrendben, emberi pillanatok nélkül követik egymást – a Halálos iramban 9. ugyanezzel a pornónarratívával operál, tehát végképp értelmetlen nagykabátként sztorit aggatni a totálisan üres pozőrködésekre. Bölcsességek hangoznak el körülbelül három rész óta, de a Coelho-filozófia csak még röhejesebbé avatja az elenyészőben lévő téteket,
Dom és a többiek nem többek közhelygyűjteményeknél, két lábon járó humorbombáknál,
kidolgozatlan szexszimbólumoknál, így a duplafinálé előtti fejezet többszörösen okafogyott. Ugyan a visszapillantások 1989-be és ’91-be megállnak a saját lábukon, de a jelenben zajló bonyodalmaktól élesen elválnak, pusztán jelzésértékű a két idősík kapcsolata, mintha a korábbi események nem is befolyásolnák az aktuális sorsfordulatokat – a Halálos iramban 9. kísérletet tesz Dom és öccse, a törvény rossz oldalára sodródott Jakob (John Cena) testvérviszályának ábrázolására, de felszínes keménykedésnél nem jut tovább.
Sőt, újabb gyermekbetegségek ütik fel a fejüket: Lin – a 2002-es független siker, a Better Luck Tomorrow rendezője – pusztán az irritáló rajongókényeztetés jegyében hozza vissza az élők sorába a halottnak vélt, már a direktori berobbanását jelentő BLT-ben is szerepeltetett Hant (Sung Kang), akinek életben maradását újabb felesleges mellékszálakkal igyekszik nyomatékosítani. E tekintetben pedig a Halálos iramban 9. véletlenül sem csak ostoba akciótúltengésben szenved. Csűrt-csavart, háttértörténeteket milliószor újraíró fogásaival a szimpla moziszéria csak tovább egyszerűsödik és butul, temérdek ponton húzva karóba magát eszméletlen logikai bakugrásokkal, így az önmagát legendásnak vélő, nárcizmust üvöltő „Fast Saga” a Lost legnagyobb karakterdestruáló parasztvakításaival kelhet csak versenyre. És ha a figurák légüres térben mozognak, zúduljon az arcunkba mágneses teherautó és vadászgép, levegőben himbálózó szuperkonvoj,
tényleg csak az akciószcénák tetszőleges variációi határolják el az új részt a legsilányabb szexfilmtől:
rádöbbenünk, a Halálos iramban 9. maximum egy stadionban rendezett expón számíthatna figyelemre, látványfokozó blockbusterként aligha. Villanjon fel Helen Mirren szupernagyija időhúzó jelenetben, lássunk végefőcímbe ékelt Jason Statham-cameót (az alvajárásra kényszerített Charlize Theron főgonoszkodása szóra sem érdemes), kizárólag a PR oltárán vezetődnek elő e talmi lelemények – nincs kiért izgulni, Dominic és Jakob testvértusája csak az újabb autós rombolás kelléke, Lin visszatérése egy rendkívül lapos, sehová nem tartó, feszültséget nélkülöző kirakatmozit eredményezett.
Noha a rendező derekasan ügyködik az utolsó percig, a Halálos iramban 9. fináléjára nyilvánvaló lesz az eddig széthullóban lévő cselekmény teljes csődje. Fizikai képtelenségek tesznek bennünket érzéketlenné (miközben az egyik karakter igen kínosan pont a fizikai szabályszerűségek betartásáról papol),
a hatodik rész óta teljesen kiismertük a Toretto-univerzum szabályait, vagyis senki nincs veszélyben,
az átkötő pályákként funkcionáló, emlékezetünkből pár órán belül törlődő repülős, motoros, kocsis haddelhaddok a bumfordi, de hellyel-közzel működő testvérbalhét is rommá zilálják. Sőt, azt vesszük észre, már az archetípusokként skiccelt figurák is csak félgőzzel, szívtelenül dúlják fel a világot. Tej, Roman, Ramsey és a többiek még csak emlékezetes poénokat sem kapnak, a Halálos iramban 9. tanácstalan bámészkodásra készteti őket a nagy digitális kaszkadőrshow-ban, és ugyan a széria tényleg az űrbe is átteszi a székhelyét, egyfelől ósdi járgánnyal ugranak a Holdig, másfelől addigra olyan sok képtelenség gyűlt össze, hogy bűnös élvezetként sem tudjuk értékelni az ötletet.
Vin Diesel, a mozisorozat atyaúristene válaszút előtt áll: két rész és lecseng a széria fő irányvonala, utána önálló Toretto-kalandok és előzményfilmek várnak ránk. Bizonyos, hogy a franchise, minden trükkje dacára, a fásultság jeleit kezdi mutatni és egyre kevésbé látszik a kiutat jelző fény – a Halálos iramban 9. izomemberek dicső melldöngetése helyett A szupercsapat mesterkémmel, latino segéderővel felpumpált, de csak saját ötlettelenségét palástoló záróévadjaira rímel.
Halálos iramban 9. (F9), 2021. Rendezte: Justin Lin. Írta: Daniel Casey, Justin Lin. Szereplők: Vin Diesel, Michelle Rodriguez, Tyrese Gibson, John Cena, Charlize Theron, Sung Kang. Forgalmazza: UIP-Duna Film.
A Halálos iramban 9. a Magyar Filmadatbázison.