Hazánkban először a 2021-es Friss Hús Budapest Nemzetközi Rövidfilmfesztiválon vetítették az Elfelejtett nemzedék című alkotást. Aracsi Norbert rendezésében néhány fiatal magyar katonát látunk, akik a második világháború végnapjaiban kerülnek szorult helyzetbe. A filmet több nemzetközi szemle programjába is beválogatták, a fesztiválok után pedig középiskolákban is tartanának vetítéseket az alkotók. Az Elfelejtett nemzedékről Aracsi Norbert rendezővel, forgatókönyvíróval beszélgettünk.
KULTter.hu: Hogyan kerültél kapcsolatba a filmezéssel, kezdetben mik inspiráltak?
2010-ben a Dunaújvárosi Főiskolán tanultam kommunikáció- és médiatudomány szakon. Volt egy kurzusunk, ahol filmeket elemeztünk. A tanárom elhivatottsága nagyon inspiráló volt, meggyőzött, hogy készítsünk egy kisfilmet, amely később egy németországi fesztiválon is sikert aratott, ez pedig hatalmas lökést adott.

KULTer.hu: Székesfehérváron születtél és nőttél fel. Mennyivel volt nehezebb vidékiként elindulni a filmes szakmában?
Némileg biztosan nehezebb volt, minden lehetőségért meg kellett dolgozni, hiszen nem voltak kapcsolataim, releváns filmes képzésem sem, egy rövid ideig tartó ELTE-s időszakot kivéve.
Végig kell járni a lépcsőfokokat, ez egyébként is olyan szakma, amelyet igazán a gyakorlatban lehet megtanulni.
KULTer.hu: Mik voltak az első lépések, az első munkák, mit neveznél fordulópontnak?
Először reklámfilmeket, videoklipeket készítettem, de a fordulópont az életemben mindig az adott projekt volt. Mindegyiktől kaptam valami pluszt, minden munkámmal több lettem.

KULTer.hu: Szerinted mennyire összetartó a magyar filmes szakma? Tudtok őszintén örülni egymás sikereinek?
Én hiszek abban, hogy összetartó tud lenni a filmes közeg. Emellett nem baj, ha van egy kis „féltékenység” a másik sikere láttán, mert ez ösztönöz arra másokat, hogy mindig jobbat készítsenek az előző munkájuknál. Ez meg csak jót tesz a szakmának.
KULTer.hu: Az Elfejetett nemzedékkel kapcsolatban mit gondolsz, hogy állnak a magyar filmesek a múltfeldolgozással? Van ezen a téren elmaradás?
Az utóbbi időben ebből a szempontból előrelépés történt, egyre több történelmi film készül. A második világháborúról azonban nem igazán készülnek produkciók, ennek az is oka, hogy ez igen költséges téma. A Berlinálén díjazott Természetes fény említhető kivételként az utóbbi évekből.

Mindig is nagyon érdekelt a történelem, a második világháborúról is sokat olvastam, szerettem volna az események olyan szeletét megmutatni, melyet korábban nem igazán láthattunk. Azt tapasztaltam, hogy
történelmi kérdésekben igen hiányosak az emberek általános ismeretei,
épp ezért fontos ilyen témákkal foglalkozni. Azért is lettek fiatalok a főszereplők, hogy ezzel a korosztállyal is jobban rezonáljon a történet. A fesztiválkör után középiskolákban is tervezzük vetíteni a filmet.
KULTer.hu: Ezek a vetítések hogy épülnek majd fel? A gyerekek szakértők segítségével beszélgetnének a filmről? Lennének e célból összeállított anyagok?
A film megtekintése után történész és szakértő beszélne nekik a korszakról, és vinnénk néhány eredeti tárgyat is a vetítésre, hogy kézbe foghassák a történelmet. A vetítések pontos menetén jelenleg is dolgozunk. Szeretnénk minél érdekesebbé tenni az előadásokat.

KULTer.hu: Mesélj egy kicsit a forgatásról, mik okoztak nehézséget?
A forgatás öt napig tartott, a legnehezebb a negyedik nap volt, ekkor ugyanis szakadt az eső, és elmosta a havat, így azt a háttérben nekünk kellett mesterségesen pótolni. Igazán nehéz inkább a több hónapos felkészülés volt.
KULTer.hu: A te olvasatodban mi a film üzenete? Illetve miért ez lett a címe?
Ez egy felnövéstörténet, amely arról szól, hogy egy fiatal srácot hogyan tör meg az élet és a történelmi környezet.
Ez valóban elfelejtett nemzedék, és fontos, hogy ne felejtsünk, méltó emléket kell állítanunk nekik. A cím innen jött, én írtam a forgatókönyvet, a végső címváltozat azonban csak utólag lett meg.

KULTer.hu: Mennyire fontosak egy rövidfilm esetében a fesztiválsikerek?
Minden kisfilm tekintetében nagyon fontos, hiszen talán ez az egyetlen platform, ahol sokakhoz eljuthat az adott mű.
Egy rövidfilmnek a fesztiválokon keresztül vezet az útja a közönséghez.
KULTer.hu: Neked melyik a fontosabb, a közönség vagy a szakma visszajelzése?
Mindkettő más miatt fontos. Végtére is hiába kisfilmről van szó, mert ezzel akarsz valamit közvetíteni az embereknek, valami értéket átadni, és ha ezt sikerül, elér az üzenet a nézőhöz, akkor az csodálatos érzés. Másrészt, ha szakmailag díjazzák a munkádat bárhol a világon, akkor az azt jelenti, hogy valamit jól csinálsz. Ezek a sikerek kellenek egy filmesnek, ezek visznek tovább.
KULTer.hu: Mesélj, kérlek, a további terveidről! Milyen projekteken dolgozol jelenleg?
Konkrétumokat még nem árulnék el, de dolgozom egy rövidfilmen, amely Kelet-Európában játszódna, illetve szeretnék forgatni egy tévéfilmet, melynek középpontjában Görgey Artúr állna, aki a magyar történelem egyik legellentmondásosabb és legizgalmasabb figurája. Ideje méltó módon megemlékezni róla is.
A fotókat Péterfy Bernadett készítette.