30 millió forintos bevételt hozott megálmodóinak 2020-ban a Simple On You ruhamárka. Szabó Erika színésznő a testvérével, Szabó Józseffel, valamint sógornőjével, Bálint Renátával két évvel ezelőtt egy olyan piac termékeit találta ki, amely addig nem is igazán létezett. A divatból csináltak irodalmat és az irodalomból divatot: klasszikus költőink verssorait vitték fel pólókra. A cégben minden munkafolyamat hazai, a webshop kereteit pedig már kezdi átlépni a márka.
KULTer.hu: Több olyan projekttel is találkozhatunk mostanában, amelynek az a célja, hogy behozza az irodalmat a hétköznapjainkba. Egyik egyetemi tanárom mindig fogta a fejét, ha ilyenről hallott, mert úgy vélte, a kultúra és az irodalom nem olyasmi, amit népszerűvé vagy hétköznapivá kellene tenni. Nektek mi a szándékotok a Simple On You-val?
Én is azt gondolom, hogy az irodalom vagy ad az embernek valamit, vagy nem, de a Simple On You-val az a tapasztalatunk, hogy meglepően sok embernek ad. A munkám során olyanokról tudtam meg, hogy van egy számára kedves verssor, akiről talán különféle sztereotípiák miatt nem is gondoltam volna. Mi inkább
a verseket szeretnénk visszahozni azoknak az embereknek az életébe,
akiknek jelenleg csak ülnek a kötetek a könyvespolcaikon. Ha szembejön az utcán pár verssor, lehet, hogy eszedbe jut – ami az olvasó embernek időnként eszébe jut –, hogy levegyél egy verseskötetet a polcodról.
KULTer.hu: Sok színész eleinte versmondó versenyeken mutatja meg a tehetségét, és nem volt ez másképp veled sem. Olvastam, hogy ekkortájt szerettél bele a versekbe. Hogyan képzeljünk el egy ilyen versenyt?
A versenyre az ember kiválaszt egy verset, aztán elmondja, ahogy tudja. De nem is ez az igazi értéke ezeknek az alkalmaknak, hanem hogy nagyon sok szöveget hallasz másoktól, és közben
felfedezhetsz magadnak olyan költőket, írókat, szerzőket, akikről azt érzed, hogy közöd van hozzájuk.
Én ezen alkalmak miatt kezdtem el verseket olvasni, sőt egy idő után versmondó műhelyekbe is jártam, ahol közösen beszélgettünk egymás előadásairól. Ez olyan, mint egy jó könyvélmény: nagyon addiktív tud lenni.
Maga a megmérettetés egyébként iszonyú szubjektív, vannak felnőtt és senior versmondók is, de elsősorban gyerekeknek szerveznek versenyeket. Ha egy gyerek kiáll és elmond egy megtanult szöveget, az már önmagában nagy feladat. Hogy ez művészileg jó vagy sem – ez nem erről szól. Sok kollégám a versmondástól fordult a színház felé, de sok olyan embert is ismerek, akik amatőrök és 50-70 évesen is rendszeres látogatói a versmondó versenyeknek. Az amatőr versmondás egyfajta rajongásból jön, ez nem színjátszás, hanem az ember megáll, és arról mesél, amit ő érez. Én egyébként nem nyertem meg minden versenyt, volt, amikor helyezést sem értem el.
KULTer.hu: Úgy látom, manapság a fiatalok több verset olvasnak, mint az idősebbek. Szerinted miért kophat ki az életünkből a versolvasás?
Nagyon sok hobbival van így, hogy az embernek lesz munkája, családja, egy csomó mindenre, ami neki fontos volt valamikor, tehát pont a szívmelengető pillanatokra kevesebb idő jut. Én például olvasó ember vagyok, de előfordult, hogy hónapok teltek el anélkül, hogy kinyitottam volna egy könyvet. A pandémia alatt elolvastam a felhalmozódott könyveket, utána viszont azt éreztem, hogy semmi motivációm nincs. Hogy ez mitől van? Talán kell hozzá egyfajta lelkiállapot. Az internet viszont ilyen szempontból hasznos, mert sok irodalmi tartalom is népszerű ott.
Csínján bánnék azokkal a kijelentésekkel, hogy a mai fiatalok nem olvasnak semmit.
Tudom, hogy más minőségű szövegeket fogadnak be, de a mi dolgunk, hogy kínáljunk nekik ilyen típusú alternatívát is. A mi közösségi oldalunkon is megjelenik egy-egy vers, és lehet, hogy ez rántja be őket, és aztán a mindennapjaink része lesz az irodalom.
KULTer.hu: Az idézeteket sok mindenen meg lehetett volna jeleníteni. Miért a pólókat, ingeket választottátok?
Eleinte az egész vállalkozásunk teoretikus volt. Jöttek mindenféle ötletek, aminek semmi köze nem volt az irodalomhoz vagy akár a ruhákhoz.
KULTer.hu: És ez mégis érdekelt téged?
Leginkább az érdekelt, hogy együtt csináljunk valamit. Félkomolyan beszélgettünk erről, de az öcsém találkozott a szublimációval (azzal a technikával, amivel a SOY-pólók is készülnek – a szerk.) a munkája során, hozott mintákat, amelyek tetszettek nekünk, és így elkezdtünk ruhákban gondolkodni. Eleinte fürdőruhákat terveztünk, aztán nekem eszembe jutott, hogy mi lenne, ha verseket tennénk a pólókra. A sógornőm ötlete volt, hogy a versek mellé grafikák is kerüljenek.
Öcsém első kérdése az volt, ki olvas manapság verseket.
Mondtam, hogy remélem, sokan, és ők jöttek velem az ötlet kidolgozásában tovább.
Mi nem kész anyagból dolgozunk, hanem levarratjuk ezeket a pólókat. A mai eszemmel már lehet, hogy nem így csinálnám, mert üzletileg annyira nem jó felállás, viszont a szövegek olyan minőségűek, hogy csak minőségi módon szabad hozzájuk nyúlni. Először olyan költőktől idéztünk, akik régen elhunytak és nem fűződik a verseikhez jogdíj, de van olyan tervünk is, hogy felkeresünk kortársakat és jogörökösöket, és ebben az esetben is fontos, hogy minőségi legyen, amit mutatunk nekik. A környezettudatosság szempontjából is fontos, hogy ezek időtálló ruhadarabok legyenek.
KULTer.hu: Mikorra tervezitek a kollekció bővítését?
Már elkezdtünk ebbe az irányba nyitni, és nagyon változók a visszajelzések. Van ennek egy kreatív része, a vershez elkészül egy grafika, ami időbe telik. Ha valaki jogörökösként engedi, hogy a vershez nyúljunk, akkor is hosszú időt igényel, mire végleges formát kap az anyag. De hamarosan jönnek új termékeink, nem pólók, de nem is ingek, viszont erről még nem sokat mondhatok.
KULTer.hu: Eddig mit tapasztaltatok, kik vásárolnak tőletek?
Egy webshopnál nagyon fontos, hogy pontosan ismerjük a vásárlóinkat, és a webes jelenlét egyik nagyon nagy előnye, hogy jól feltérképezhető az érdeklődők célcsoportja. Az a tapasztalat, hogy a vásárlók nagy része 25-35 év közötti fiatal nő.
Általában a hölgyek vásárolnak az uraknak,
de sok esetben ez fordítva is előfordul, tehát valószínűleg ajándékként veszik meg. Amire nagyon büszke vagyok, hogy a 60 feletti korosztály is szeret tőlünk vásárolni. Nekik mást jelenthetnek a versek, forradalmi kiállást, lázadást akár.
KULTer.hu: A webshopban viszont nem lehet felpróbálni, megfogni a ruhákat, és ez pár embert el is tántoríthat. Tervezitek máshol is értékesíteni a termékeiteket?
Mi is szerettük volna, hogy legyen fizikai jelenlétünk, csak eddig nem tudtuk megvalósítani. De éppen ezekben a hetekben került Budapesten is a polcokra a Simple On You a Kálvin tér mellett, a Zoé Fashion&Beauty&More üzletben lesz kapható. Az öt éven belüli vágyaink közt szerepel egyébként az üzletnyitás is, de most nagyon bizonytalan körülöttünk minden a vírus miatt is.
KULTer.hu: Milyen hatással volt eddig az üzletre a járvány?
Változó. Az első hullámban nagyon lehetett érzékelni, hogy csak az élelmiszerek fogynak, én is kenyeret sütöttem. Aztán eltelt pár hét, és – most szintén magamból indulok ki – az ember azt érezte, hogy el kell kezdenie vásárolni, hogy kicsit megvigasztalja magát. Ezt a hullámzást éreztük a webshopban is. Egyébként mi elkezdtünk a fejlesztésekkel foglalkozni, hiszen ráért a grafikus, ráért a fotós. Elvégeztem egy online marketing-tanfolyamot is, hogy a közösségi médiás szerepléseink is minél profibbak legyenek.
Ez nem esik túl messze a színészettől,
mert a marketingben is az ember ad valamit, mint az előadásokban a nézőknek, csak az egész mérhető és sokkal kevésbé szubjektív.
KULTer.hu: A Simple On You név elsőre furcsán hangozhat egy olyan márkánál, ami a magyar irodalomról szól és minden elemében hazai. Ért emiatt kritika titeket?
A névválasztás sosem könnyű, több kört is futottunk vele, de végül mindig a SOY-nál kötöttünk ki. Szeretjük mindhárman, és ez nem olyan bonyolult szóösszetétel, hogy ne lehessen kimondani vagy érteni.
KULTer.hu: Terveztek olyan kollekciót, amelyben nem hazai költőktől is idéztek?
A magyar költészet olyan szép, annyi jó vers van, hogy még jó pár évig fogok tudni választani a magyar költők verseiből, és akkor a kortársakról még nem is beszéltem. Talán egy nagyon távoli tervként ott van a fejünkben.
KULTer.hu: A konkurenciátokként említhető Vates Projekt szinte ugyanabban az időben indult, mint ti. Mi a különbség a két márka között?
Amikor kitaláltuk a SOY-t, nem volt olyan cég, amelyik hasonló termékeket készített. Érdekes meglepetés volt, hogy mire kész lettünk a termékekkel és a webshoppal, akkortájt megjelent a Vates is, tehát azokban a hónapokban párhuzamosan dolgozhattak mindezen, úgy, hogy nem tudtunk egymásról.
Egy ilyen kicsi országban és kicsi piacon, ha akad valaki, aki hasonló dologgal foglalkozik, mint te, az mindig nagyon inspiráló tud lenni.
Más a stílus, összehasonlítani minket olyan, mint az almát összevetni a körtével. Az én ruhatáramba egy SOY-póló és egy Vates-póló ugyanúgy belefér, csak nem ugyanarra az alkalomra fogom felvenni őket. Mi talán picit nőiesebb és romantikusabb vonalat képviselünk, de azt sem tartom kizártnak, hogy a jövőben közösen csináljunk valamit.
A borítókép Vér Attila fotója.