A Három óriásplakát Ebbing határában című film író-rendezőjének Magyarországon még soha nem látott darabját, A koponyát groteszk figurák és helyzetek, kegyetlen irónia és humor jellemzi. Február 18-án mutatja be a Thália Színház.
A koponyát (eredetileg A Skull in Connemara) Vida Péter, Molnár Piroska, Balaskó Bence és Csőre Gábor szereplésével állítja színpadra a Thália Télikert.
A darab egy ír kisvárosban játszódik.
A temetőben véges a sírhelyek száma, ezért évről évre helyet kell csinálni a frissen elhunytaknak.
Mick Dowd feladata, hogy ezt elvégezze, és mindez nem is jelent neki gondot, amíg nem válik személyesen érintetté az ügyben. Barátai és ellenségei egyaránt mellette vannak ebben a nehéz időszakban, a baj csak az, hogy nem tudni, ki melyik szerepet tölti be a férfi életében – olvasható a darab ismertetőjében.
Mint a színház írja, a Londonban ír család gyermekeként született Martin McDonagh számára a kettős állampolgársága eleinte csak hátránnyal járt: az ír kritikusok nem fogadták el, hogy az angol fővárosból próbálják megmagyarázni az írországi helyzetet, a britek pedig félve engedték a szókimondó írt a nemzet drámaíró mesterének nyomdokaiba lépni. Mert McDonagh ezt tette:
Shakespeare óta ő az első drámaíró, akinek egyszerre négy darabját is játszották nagy londoni színházakban.
Martin McDonagh nevéhez Magyarországon is nagy sikerrel játszott darabok fűződnek, például a Kripli, az Alhangya vagy A párnaember, a filmkedvelők számára pedig az Erőszakik, A hét pszichopata és a Si-cu vagy a többszörös Golden Globe- és Oscar-díjas Három óriásplakát Ebbing határában kapcsán lehet ismerős.
McDonagh, ahogy Kékesi Kun Árpád színháztörténész fogalmaz, az angolszász drámairodalom csoda- és fenegyereke. Fekete humorú, erőszakról és kiábrándultságról szóló komédiáira jellemző a pontos, dramaturgiailag hatásosan felépített szerkezet és az izgalmat végig fenntartó történetmesélés.
A groteszk figurákat és helyzeteket kegyetlen iróniával és sziporkázó humorral elővezető darabjaiban
a szatíra bármelyik pillanatban képes tragédiává, a tragédia pedig rémbohózattá alakulni – emeli ki a színház.
A kilencvenes évek második felében született trilógia első részét (Leenane szépe) és harmadik darabját (Vaknyugat) a hazai színházakban is gyakran műsorra tűzik, ám a középső darab, A koponya most látható először Magyarországon. Az előadást első kőszínházi rendezéseként Zayzon Zsolt, a társulat színművésze jegyzi. A szövegkönyvet Totth Benedek fordította, a jelmezeket Cselényi Nóra, a díszletet Mátravölgyi Ákos tervezte.
Forrás: MTI