Gangos bérház lépcsői vezetnek fel a belváros szívében található LAVOR Collective Art Salon kiállítóterébe. A megnyitóra érkezem, a polgári lakás miliőjét megtartó tágas helyszín sokadik látogatásomkor is elvarázsol. A számos különleges tárlatnak otthont adó szalon emberi zsivajtól hangos, hiszen Eddie Wolf képzőművész először állít ki.
A kiállítás megnyitójára – amelyet a The Botanist Gin támogatott – sokan eljöttek: jó barátok, pályatársak vagy éppen művészetre fogékony érdeklődők, akik felfigyeltek a maglódi születésű fiatal alkotó különleges képi világára. A zenészként is (a Huckleberry Guys bluesbanda dobosaként) tevékenykedő Eddie Wolf
ősi barlangrajzokra emlékeztető képein ugyanis földönkívülinek tűnő teremtmények jelennek meg.
Az Ancient Alien cím minden bizonnyal a paleoasztronautika alternatív elméletére utal, amely szerint az emberiséget a régmúltban egy vagy több földönkívüli faj is meglátogatta, és befolyásolta a történelmünk alakulását. Erre leginkább az ókori építészet remekei, a különféle vallások szent írásaiban található istenszerű lények és az elmélet számára relevánsnak tűnő tárgyi bizonyítékok sora utalhat.
Mivel a paleoasztronautika képviselői nem rendeznek konferenciákat, nem publikálnak tudományos lapokban és nem rendelkeznek releváns szakképesítéssel,
álláspontjukat az áltudomány kategóriájába kell sorolnunk.
Az elmélet egyik legismertebb képviselője a svájci születésű Erich von Däniken, akinek az 1968-as A jövő emlékei című könyve világsiker lett, a paleoasztronautika be is került a köztudatba. A teória az idők során annyira népszerűvé vált, hogy még dokumentumfilm-sorozat is készült belőle 2009-ben Ősi idegenek címmel a History Channel televíziós csatorna számára.
A gondolattal, hogy valaha járhattak közöttünk idegenek, Eddie Wolf is eljátszik alternatív univerzumának az emberi léten túlmutató teremtményeivel és jelenségeivel.
Azt vallja, hogy a mindenség megélése során az Univerzum titkaira saját magunkban kell keresnünk a válaszokat
ahhoz, hogy megőrizzük emberi valónk esszenciális értékeit. Az életről is megvan a maga sajátos elve, amelyet igyekszik a lehető legegyszerűbben megfogalmazni: „Filozófiám által próbálom alakítani az életemet, nem kikerülve az akadályokat, hogy minél előbb eljussak a megvilágosodás állapotába, hanem az életemet megélem, mint az egyetlen létet.”
Az Ancient Alien képeit nézve bizonyára a látogatóban is felvetődik a kérdés: pontosan mit is láthatunk? A válasz egyszerű: egy különös világ lenyomatait, érzetét. A kiállítótér „előszobáját” és két másik terét megtöltik Eddie Wolf katicabogarai, pillangói, pókjai vagy
éteri (szellemi) lényekre emlékeztető figurái, amelyek szinte „beleivódnak” a képekbe.
Néhol növényi formákra, máshol barlangrajzokra emlékeztető mókás alakzatok is kirajzolódnak, amelyek egyfajta pozitív értelemben vett naiv, neoprimitív vagy archaikus látásmódról tanúskodnak. Olykor keszekusza, vastag vonalak tekeregnek ide-oda, másutt vékonyan karcolt felületeken ősi jeleket, szimbólumokat vélhetnünk felfedezni, amelyeket még eleink hagyhattak ránk.
Eddie Wolf képeinek felületmegmunkálása sokszor gyűrt, az alkotó ezzel is archaikus látásmódját és az anyagba vetett hitét hangsúlyozza.
Az Ancient Alien képeit változatosabbnál változatosabb technikákkal: grafittal, akrillal, cianotípiával, fotogrammal készítette. Színviláguk a cianotípiák kivételével a Föld színeit idézi.
A három terem anyaga sorozatonként és tematika szerint rendezett. Néhányat kiemelnék közülük: a Hand packed Universe (2017) és a Blue Acid (2017) című vegyes technikával készült művek például nemcsak gyűrt felületük miatt lehetnek érdekesek, hanem mert rajtuk az Univerzum képe is kirajzolódik.
Eddie Wolf alkotásai ráébreszthetnek minket az Univerzumban való létezésünkre, hogy valójában kik is vagyunk.
A Cave Painting című sorozat (Cave Painting I., III., V., 2015) élénk színvilágú munkái leginkább naiv gyermekrajzokra emlékeztetnek, egyszerűségükben is harmonikusak. Figyelemre méltó a 2018-as nyolc részből álló Watersum című sorozat is, amely egy különleges technikával, a cianotípiával (más néven kéknyomattal) készült.
A fényképek előállítására és rajzok másolására alkalmazott eljárás során vörös vérlúgsót és egy vasoxidsó oldatot használnak, hogy aztán a kép elnyerje különleges fehér-kék színét. A Watersum képein az éteri formákon túl
organikus alakzatok is megjelennek, amelyek hol egymásnak ütődnek, hol önmagukban lebegnek.
Érdemes megemlíteni a szintén sorozatot képező Fossil-képeket is (Fossil I–IV., 2015). Leginkább a fakó felületbe belerakódott, megkövesedettnek látszó organikus vagy földönkívüli formák emlékeztethetnek minket egy idegen civilizáció hajdani jelenlétére.
Ezekkel a földönkívüli létformákkal Eddie Wolf túlmutat a létezőn. Kiállított munkáival elsődlegesen nem a saját világába akar bevezetni minket, hanem egy életszemléletet szeretne átadni benyomásain, érzékelésén keresztül. Valóban egyedül vagyunk-e a világegyetemben? A tudomány még nem talált erre cáfolhatatlan bizonyítékokat, ahogyan Eddie Wolf sem. Mindenesetre a kérdésfelvetés elgondolkodtató. Mi a helyünk és szerepünk a világmindenségben?
Eddie Wolf Ancient Alien című kiállítása a LAVOR Collective Art Salonban tekinthető meg 2022. március 3. és április 9. között. Kurátor: Molnár S. Szonja.
A borítóképen Eddie Wolf Blue Acid című képe látható (2017, vegyes technika vásznon, 52×77 cm)
Fotók: LAVOR Collective