Több mint 130 plakáton tárul fel a metropolisszá nőtt Budapest két világháború közötti modern világa: a sportkultusz, az új nőideál, a mulatók, a revü, a kor újdonsága: a hangosfilm és az autó megjelenése a Magyar Nemzeti Galéria (MNG) április 12-én nyíló kiállításán.
Az Art deco Budapest. Plakátok, tárgyak, terek (1925–1938) című kiállítás az időszak jellegzetes vizuális kultúrájáról nyújt átfogó képet. A korabeli közízlés formálódásáról, a változó városi terekről eddig még nem született átfogó, komplex kiállítás. A tárlat a magyar art deco művészetre fókuszál, különösen a plakátművészetre és a modern nagyvárosi életre.
Ennek megfelelően a tárlaton több mint 130 plakát, valamint számtalan plakátterv szerepel a kor legfontosabb tervezőitől, közöttük olyan nagy nevektől, mint Berény Róbert, Bottlik József, Irsai István, Kozma Lajos, Lukáts Kató, Mallász Gitta és Réz Diamant Tibor. A luxuscikkeket, a mozikban vetített filmeket, a kávéházakat és mulatókat egyaránt az ő plakátjaik hirdették. Így az alkalmazott grafikák
megmutatják mindazt, ami ebben az időszakban szerepet játszott a közízlés formálásában.
Tükrözik a korszakra jellemző új nőideált, a modern divatot, a sport és az egészség kultuszát, az újdonságokat – autó, rádió, hangosfilm –, illetve a szórakozás új formáit, mint a jazzkoncertek, mulatók, revük.
Az MNG tárlatán szerepelnek folyóiratok, reklámok, könyvek, képes magazinok illusztrációi, valamint bútorok, kerámia- és üvegművek, ruhák, cipők, kiegészítők, kották, jelmeztervek, bútortervek, építészeti rajzok is a plakátokkal együtt.
A több mint 250 kiállított műtárgy között olyan is van, mely még soha nem került közönség elé.
A kiállítás kurátora Katona Anikó művészettörténész, társrendezői az Országos Széchényi Könyvtár és az Iparművészeti Múzeum. A kiállítás partnere a Bartók Tavasz Nemzetközi Művészeti Hetek is.
Forrás és képek: MNG