Cannes előszeretettel hívja meg programjába színészek rendezéseit: idén Valeria Bruni Tedeschi, Louis Garrel, Riley Keough és Jasmine Trinca mellett Thomas M. Wright is nagyjátékfilmmel érkezett a Croisette-re. Az ausztrál filmes méregerős hangulatú bűnfilmet írt és rendezett, melyben a gyanúsított és rendőr macska-egér harc helyett mintha ugyanabban a fojtogató, üres és izzó feszültségű földi pokolban szenvedne.
Két különbözőképpen rossz film (a tunéziai Harka és a dél-koreai Hunt), majd egy rendkívül lassú japán alkotás (Plan 75) után kellett összeszednünk minden erőnket a fesztivál negyedik napján, hogy alkalmasak legyünk az Un Certain Regard-szekcióban bemutatott Az idegen (The Stranger) befogadására. Érdemes volt.
Amikor egy filmben beépült zsaru és lebuktatni szándékozott bűnöző szerepel, nehéz elkerülni a thriller műfaji jellegzetességeit. Az idegen (The Stranger) mégis ezt a járatlan utat választja: sokáig nem tudjuk, hogy Mark (Joel Edgerton) rendőr, de az végképp nem nyilvánvaló, hogy a szakadt hobónak tűnő Henry (Sean Harris) az, aki miatt az egész akció elindult.
A különböző idősíkok közti ugrálás és a rejtély-narratíva uralja a film első, terjedelmesebb felét.
A bőr alá kúszó atmoszféra (Oliver Coates zenéje és Sam Chiplin képei nagy szerepet játszanak ebben) homályban hagyja az események szálait, értelmünk helyett egyértelműen érzelmeinket ostromolja. Akit ekkor nem ragad meg gyűrött arcú, hosszú hajú, szakállas hőseink szinte kilátástalanul magányos és közben elviselhetetlenül feszült élete, az valószínűleg nem lesz rajongója a váratlan vágásokat alkalmazó Az idegennek.
Henry múltjáról egy nyolc évvel korábbi gyilkossági nyomozás kapcsán érkeznek információmorzsák, a jelenben a végtelen egyformáságban telő napokat inkább túlélni igyekvő, sérült személyiségnek tűnik. Pozitív változást hoz életébe, hogy bekerülhetett egy bűnbandába és Mark társaságába. Az elvált Mark közelében időről-időre ugyan feltűnik tíz év körüli fia, de
a játékidő elteltével a laza és magabiztos zsivány álarca mögül egyre jobban felsejlik a munkája okozta stresszt kezelni képtelen áldozat.
Nincs könnyű dolga a nézőnek, és talán azért, hogy kedvezzen neki, az író-rendező a film utolsó harmadára stratégiát vált. Előtérbe kerül az addig épp csak csordogáló nyomozás, összeállnak a puzzle-darabok, de ezzel párhuzamosan a feszültség is elpárolog. A rémálmoktól gyötört zsaru hiába néz büszkén a neki köszönhetően elfogott Henry szemébe, a szakmai siker nem gyógyítja a közben elszenvedett traumákat.
Hiába Edgerton és Harris kifogástalan játéka, a megtörtént eseményekből táplálkozó Az idegen nem tartja magát következetesen kezdeti szándékaihoz: a nyomasztást elhagyva konvencionális módon fejeződik be, felemás érzéseket és némi csalódottságot hagyva a nézőben. Ugyan szép számmal láttunk igen jó és színvonalas munkákat, de még várjuk a fesztivál első igazán lehengerlő filmalkotását. Talán az ötödik nap azt is elhozza.
Az idegen (The Stranger), 2022. Írta és rendezte: Thomas M. Wright. Szereplők: Joel Edgerton, Sean Harris, Steve Mouzakis, Ewen Leslie. 75. Cannes-i Nemzetközi Filmfesztivál, Cannes, 4. nap
Az Idegen a Magyar Filmadatbázison.