Paul Thomas Anderson saját maga vágta a film előzetesét, ami egy klasszikus coming of age történetet sejtetett, egy rendkívül szórakoztató nosztalgiatúra ígéretével. Ismerve a rendező korábbi munkáit, nem szokása követni a műfaji film előírt receptjeit, inkább olyan történeteket visz a vászonra, melyek teljesen átrendezik a megszokott kereteket.
A rendező gyakran tér vissza a szerelem ábrázolásához, azonban míg a Kótyagos szerelemben annak árnyoldala is megjelent, a Licorice Pizza a felhők felett repkedő, rózsaszín álmot tárja elénk. A ’70-es évek San Fernando-völgyében (Los Angeles-külső) játszódó történetben a 15 éves Gary (Cooper Hoffman) beleszeret a nála tíz évvel idősebb Alanába (Alana Haim), aki nem sok eséllyel kecsegteti a fiút. A lány igent mond az első randira, ami azonban nem sikerül valami fényesen a jövőre nézve. Gary számos világmegváltó ötlettel rendelkezik, ezért újabb vállalkozásba kezd.
A vízágyakkal foglalkozó üzletbe Alana váratlanul becsatlakozik, ami elválaszthatatlan társakká varázsolja őket.
A történet során gyakran felmerül a kérdés, hogy mennyire helyes út, ha a lány ilyen sok időt tölt el a korábban lepattintott fiúval és annak baráti társaságával? Alana azt a tanácsot kapja, hogy mindez akkor helyes, ha neki így megfelel. A fiatalok mások véleményével nem törődve, kézen fogva rohannak a lehetetlenebbnél lehetetlenebb szituációkba, és ha néha közelebb is kerülnek egymáshoz, a lány tagadja, hogy bármit is érezne Gary iránt.

A két főszereplő egymás tökéletes ellentéte: Gary a magabiztos, felnőttként viselkedő céltudatos álmodozó, míg Alana bizonytalan,
jövőkép nélküli, saját útját kereső fiatal felnőtt.
A kamasz fiú már színészi karrierrel büszkélkedhet, míg a lány huszonévesen még mindig azzal küzd, hogy kitörjön a családi nyomás alól. Bár nem a szerelem beteljesülése a fő tét, mégis a két főhős közötti kémia bizsergése teszi izgalmassá a kaotikus, látszólag egymás után dobott történetszálakat, melyek hű képet festenek a San Fernando-völgyről.

Gary és Alana háttere egyenlő mértékben kerül kibontásra, hosszabb és rövidebb jelenetekben ismerhetjük meg környezetüket és dilemmáikat, miközben
kapcsolatuk egyszer szorosabb, máskor lazább lesz.
A főszereplőket játszó amatőr színészek hitelesen tudják átadni a naiv, elszánt fiatal figuráját, ami az egyes jelenetekben felbukkanó világsztárokkal kiegészülve izgalmas kavalkádot alkot. A rendezőtől már megszokott, betegesnek tűnő szerelmi történetek sorába beleillő Licorice Pizza azonban új megközelítéssel él a karakterábrázolást illetően. Gary a többszöri visszautasítás ellenére is kitartóan udvarol Alanának, azonban ahelyett, hogy bénának éreznénk, szurkolunk, hogy a románc mihamarabb beteljesüljön.

Paul Thomas Anderson korábbi munkáiban már láthattuk az ’50-es évek Angliáját, a ’70-es évek hippikorszakát, de eddig sohasem engedte ilyen lazára a narratívát. Történeteiben mindig jelen volt a düh vagy a csalódottság, míg most meglepő természetességgel az élet napos oldala került előtérbe. A főhős karakterének mintáját Gary Goetzman egykori gyerekszínész, későbbi producer élete adta, amit Anderson saját emlékképeivel fűszerezett meg, hiszen ugyanebben a völgyben nőtt fel. A valóságból kiragadott helyszínek és a kitalált karakterek egyvelege
sajátos álomvilágot alkot, ami erős nosztalgiában csúcsosodik ki.
A színvilág, az öltözékek és a korabeli autók megjelenése maximális hűséggel idézi meg a korhangulatot.
A lendületes forgatókönyv jelenetről jelenetre más-más közegbe kalauzol, miközben egyszerűségével ajtót nyit a kamaszkor újabb felfedezéséire is. A két főhős egymásra találása lehet a kulcs a felnőtté válás akadályainak leküzdésére, még akkor is, ha az a normáktól eltérő alapokból építkezik. A különös helyzetek abszurditása és a filmben végig jelenlévő pikáns humor
reményt ad a fiatalkor legnehezebb és legszebb időszakának túlélésére.
A film tökéletesen rímel Tarantino hollywoodi időutazására: az ifjúkori emlékek meghatározó pillanatai a ’70-es évek jellegzetes dallamainak felcsendülése közben villannak fel, gigantikus szobrot állítva a korszak hangulatának. Egymást váltják a hétköznapi szituációkat ábrázoló, mégis idilli képek, melyek kellemes retró pillanatok felidézésére hívnak. Annak ellenére, hogy a kor Amerikájának nehézségeire is történik utalás, az üdítő, néhol már szirupos felnövéstörténet könnyedén eltereli a figyelmet, és aktív szemlélődésre ad lehetőséget.
Licorice Pizza, 2021. Írta és rendezte: Paul Thomas Anderson. Szereplők: Alana Haim, Cooper Hoffman, James Kelley, Will Angarola, Griff Giacchino, Bradley Cooper, Sean Penn, Tom Waits. Forgalmazó: Fórum Hungary.
A Licorice Pizza a Magyar Filmadatbázison.