Az Under the Banner of Heaven kapcsán kulcsfontosságú, hogy a néző milyen elvárásokkal ül le a képernyő elé: az Andrew Garfield főszereplésével készült széria mozgóképes szociográfiaként kiváló, krimiként viszont hagy kívánnivalót maga után.
A Milk szkriptjéért korábban Oscart kapó Dustin Lance Black sorozata két szempontból is tökéletes pillanatban került a közönség elé. Egyrészt
a vallás korunk egyik legnagyobb tabuja, életünk privát szelete, amiről még szűk baráti-családi körben is feszengve beszélünk.
Mert bár hamar megtanuljuk, hogy „Isten halott”, valójában a kapaszkodó nélküli világ egyre többeket sodorhat valamilyen (és a gondolatmenet szempontjából tényleg lényegtelen, hogy milyen) hit irányába. A saját vallásával is konfliktusba kerülő nyomozó karakterével tehát sokan tudnak azonosulni, ha pedig ehhez hozzávesszük, hogy a történet a manapság nagyon népszerű true crime (al)műfaj eszköztárával kerül a képernyőkre, a siker máris biztosnak tűnik.

Hiszen tény, hogy szomjazzuk a szenzációt. Karl Ove Knausgård ír a Harcom első kötetében igen megvilágítóan a halálhoz fűződő ambivalens viszonyunkról, és hasonló következtetésekre jut, mint amit Noel Carroll is megfogalmaz a horrorról szóló alapművében, A horror paradoxonában: bár szeretünk abban a hitben élni, hogy irtózunk a haláltól, a szörnyűségektől, ez csak abban az esetben igaz, ha a veszély valós közelségbe kerül.
Ha fikcióról van szó, mindannyian érdeklődve tapadunk a képernyő elé.
A korábban említett true crime pedig kielégíti ezt az igényt, ráadásul oly módon, hogy mivel a zsáner darabjai a valóságban is megtörtént bűneseteket dolgoznak fel, az átélhetőséget, a borzongás lehetőségét még magasabb szintre emelik.

Egy ilyen, a hit nevében elkövetett kettős gyilkosság áll az Under the Banner of Heaven középpontjában. A gyönyörű és titokzatos Brendát (Daisy Edgar-Jones) kislányával együtt holtan találják. A gyanú hamar a helyi mormon közösségre, azon belül is a nagy hatalmú Lafferty családra terelődik, az viszont
nem egyértelmű, hogy kinek lehetett leginkább indítéka, hiszen a lány liberalizmusa sokak szemét szúrhatta.
Az ügy felderítésével Jebet (Andrew Garfield) és Taba nyomozót (Gil Birmingham) bízzák meg, és bizony egyikük személye sem könnyíti meg a helyzetet, hiszen előbbi osztja a mormon hitet, utóbbi indián származása pedig nem jó ajánlólevél a nyíltan rasszista közösségben.

A Disney+ sorozata Jon Krakauer azonos című művén alapul, és pontosan olyan, mint egy terjedelmes könyv minden ízében tiszteletteljes adaptációja, jó és rossz értelemben egyaránt. Dustin Lance Black sorozata az ügy minden aspektusát részletekbe menően világítja meg:
alaposan megismerjük a karaktereket, a (kitalált) városka életét, és legfőképpen a mormon hitet.
Utóbbi ráadásul egészen unikális módon jelenik meg a sorozatban, hiszen konkrét flashbackeket látunk, melyek a mormonizmus kialakulását, illetve a kezdeti közösségből kiváló radikálisok útját mutatják be. Ezen a ponton rögtön érdemes felhívni a figyelmet a sorozat egyik legnagyobb ellentmondására. A készítők ugyan igyekeznek árnyaltan fogalmazni a hittel kapcsolatban, és a mormonokat sem egy homogén tömbként ábrázolják, kísérletük azonban abban a pillanatban sikertelenné válik, amikor ezzel a történeti áttekintéssel önkéntelenül is párhuzamot vonnak az egyház és a széria jelenében elkövetett bűneset között. Mindettől függetlenül kétségtelen tény, hogy a felekezet története tanulságos, úgy is fogalmazhatnék, hogy nagyon emberi, hiszen azt a folyamatot mutatja be, ahogy egy tiszta elgondolás az egyszerű kényelmi, élvezeti szempontok (jelen esetben például a poligámia) kiszolgálójává válik.

Ezzel együtt a sorozat csupán a szélsőségekkel szemben foglal állást, magát a vallást nem ítéli el, ugyanakkor Jeb nyomozó történetén keresztül
a hit modern élettel való összeegyeztethetősége is terítékre kerül a hét epizód során.
Bár ahogy említettük, a sorozat egy megtörtént eseten alapul, a nyomozópáros fikciós elem, és mint ilyen, kifejezetten kreatív, ugyanis izgalmasan szintetizálja a krimik alapvető karaktertípusait, miközben meg is bontja a szokásos hierarchiát. A zsánerben általában a nyomozó segédje az, aki a nézőhöz hasonlóan kevés információval rendelkezik, így az ő nézőpontja felel meg a befogadóénak. Ez jelen esetben is így van, Taba nyomozó nemcsak az ügy, hanem a város és a mormon közösség szempontjából is szinte ismeretlen, épp ezért számtalan olyan jelenetet látunk, amikor konkrétan megkéri a társát, hogy magyarázza el neki az ügy során felmerülő hittörténeti adalékokat. Könnyű belátni, hogy ezek a történelemórák nekünk is szólnak. Jeb és Taba párosának különlegességét viszont az adja, hogy a nyomozás során a szerepkörök megfordulnak: ezúttal a fiatal és ambiciózus nyomozó rendelkezik többletinformációval, és a veterán detektívnek kell felvennie a ritmust.
Andrew Garfield karaktere ráadásul a sorozat alkotójának történetbéli megfelelőjévé is válik,
hiszen köztudott, hogy maga Dustin Lance Black is mormon környezetben nevelkedett, később azonban elhagyta a felekezetet, Jebnek pedig ugyanígy szembesülnie kell saját élete ellentmondásaival.

Bár az Under the Banner of Heaven bizonyos aspektusait lehet a zsáner kódrendszere felől elemezni, egészében aligha sorolható be bármilyen műfajba. A cél itt sokkal inkább a miliő érzékletes bemutatása, épp ezért a gyilkos kiléte nem okoz nagy meglepetést, és maga a jelenet sem katartikus, igaz, nem is szánták annak.
A sorozat képi megvalósítása letisztult, ugyanakkor sok újdonságot nem tartogat,
a casting viszont egészen kiváló. Daisy Edgar-Jones a flashbackeckben tökéletesen érzékelteti Brenda titokzatosságát és azt a nyitottságot, ami közellenséggé tette őt a bigott közösségben. Sam Worthington most nem Jake Sullyként harcol az emberek ellen, hanem a saját küldetéstudatába és hatalomvágyába őrül bele fokozatosan a legidősebb Lafferty-fivér szerepében, Andrew Garfield pedig dühkitörések nélkül érzékelteti karaktere belső vívódását. Épp ezért lehet katartikus, amikor az utolsó előtti epizódban összeomlik.
Az Under the Banner of Heaven önálló alkotásként nem hibátlan:
ritmusa túlontúl komótos, az egyes epizódok pedig helyenként strukturálatlanná is válnak.
Ezzel együtt Dustin Lance Black izgalmas oldalról közelít a true crime műfajához; azt pedig nehéz lenne vitatni, hogy ennek az ügynek majdnem minden aspektusa megérdemli a figyelmet.
Under the Banner of Heaven, 1. évad, 2022. Alkotó: Dustin Lance Black. Szereplők: Andrew Garfield, Daisy Edgar-Jones, Gil Birmingham, Sam Worthington, Wyatt Russell, Denise Gough, Chloe Pirrie. Forgalmazza: Disney+
Az Under the Banner of Heaven a Magyar Filmadatbázison.