Buda Flóra Anna francia-magyar koprodukcióban készült 27 című animációs filmje kapta május 27-én a legjobb rövidfilmnek járó Arany Pálmát a 76. Cannes-i Nemzetközi Filmfesztiválon. Az elismerést Enyedi Ildikó zsűrielnök adta át a rendezőnek a világ egyik legjelentősebb filmes seregszemléjének záróünnepségén.
4288 benevezett rövidfilmből tizenegy versenyzett az Arany Pálmáért. Buda Flóra Anna a díj átvételekor köszönetet mondott a film teljes alkotógárdájának és a finanszírozónak azért, hogy támogatták filmje létrejöttét, valamint a fesztiválnak a meghívásért.
A rendező az Arany Pálmát a magyar tanároknak és diákoknak, valamint a Clermont-Ferrand Nemzetközi Rövidfilmfesztiválnak ajánlotta.
A cannes-i bemutatót követően a 27 című produkció júniusban a világ egyik legrangosabb animációs filmfesztiválján, Annecyban is megméreti magát, ahol ugyancsak a rövidfilmes versenyprogramban kapott helyet. Ezt megelőzően a magyarországi nézők is láthatják az alkotást a június 1-7. között megrendezett Friss Hús Budapest Nemzetközi
Rövidfilmfesztiválon.
Buda Flóra Anna az MTI-nek elmondta: tíz évig készítette animációs művét, alapvetően a lakhatási válságról szeretett volna filmet alkotni. A rövidfilm főszereplője a 27 éves Alíz, aki még a szüleinél él.
„A film arról szól, hogy egy fiatal nőnek hogyan kapcsolódik a szexuális fantáziájához az a bezártság, amit felnőttként egy szüleinél élő nő megél.
Ezért egy szociópornót készítettem” – hangsúlyozta. Elmondta azt is, hogy nagy örömet jelentett számára, hogy az alkotás élőszereplős filmekkel együtt versenyzett a rövidfilmes szekcióban, és a tervei között szerepel, hogy a jövőben ilyet is rendezzen. A 27 című rövidfilm a francia Miyu és a magyar Boddah cég gyártásában készült, az alkotás az NFI-től nem kapott támogatást. A zenét Mákó Mári és Mákó Rozi szerezte.
Buda Flóra Anna 2018-ban diplomázott a MOME animációs rendező tanszékén. Diplomafilmje, az Entrópia a 2019-es Berlinalén debütált, ahol elnyerte a Teddy-díjat. A film ezt követően további több mint száz fesztivál programjában szerepelt.
Az Arany Pálmát Justine Triet francia rendezőnő Anatomie d’une chute (Egy zuhanás anatómiája) című filmjének ítélte a Ruben Östlund svéd rendező által vezetett nemzetközi zsűri.
A 44 éves rendező a harmadik nő az új-zélandi Jane Campion (Zongoralecke, 1993) és a francia Julia Ducournau (Titán, 2021) után, aki átvehette a fődíjat Cannes-ban, az Arany Pálmát Jane Fonda amerikai színésznő adta át.
A film a francia Alpokban játszódik, ahol holtan találnak egy francia írót. Bár német felesége állítja, hogy a férje öngyilkos lett, a nőt vád alá helyezik.
A film kétharmadát kitevő per a művészházasságon belüli dinamikát és a független nőket érintő társadalmi előítéleteket vizsgálja.
A zsűri a második legjelentősebb díjat, a Nagydíjat az auschwitzi haláltábor parancsnokának, Rudolf Hössnek és családjának mindennapjairól szóló The Zone of Interest (Érdekvédelmi terület) című filmnek, a brit Jonathan Glazer rendezésének ítélte. A legjobb rendezés díját a francia-vietnámi Tran Anh Hung vehette át a La passion de Dodin Bouffant (Dodin Bouffant szenvedélye) című kosztümös filmjéért, amely Marcel Rouff könyve alapján készült, Juliette Binoche-sal és Benoît Magimellel a főszerepben. A zsűri díját a Hulló levelek című melankolikus finn alkotás, Aki Kaurismäki rendezése érdemelte ki. A legjobb női alakítás díját Merve Dizdar török színésznő vehette át Nuri Bilge Ceylan Anatóliában játszódó alkotásának (Kuru Otlar Üstüne) főszerepéért, míg a legjobb férfi alakításért a japán Jakuso Kódzsit díjazta a zsűri, aki a német Wim Wenders Japánban játszódó Perfect days (Tökéletes napok) című filmjének főszereplőjét alakítja.
Forrás: MTI, borítókép: 27