Bradfordban állítják ki először az eddig ismeretlen festőnek tulajdonított képet, A Brécy-i tondó (de Brécy Tondo) című festményt. A képről az MI-vel végzett elemzés alapján feltételezhető, hogy valójában Raffaello alkotása.
A kör alakú festmény már több mint 40 éve vita tárgyát képezi a Sixtusi Madonna című műhöz való hasonlósága miatt. A kérdés megválaszolásához a Bradford Egyetem oktatója, Hassan Ugail által kifejlesztett képfelismerő rendszer vihet közelebb. Az informatikus célja a régi mesterek képeinek azonosítása volt, amelyet az algoritmus a festmények részletes összehasonlításával valósít meg. A rendszer ugyanis képes olyan elemeket bevonni az elemzésbe, amelyek szabad szemmel kevésbé pontosan vizsgálhatók, mint a képen jelen lévő ecsetvonások és pigmentek.
A Brécy-i tondó és a Sixtusi Madonna összehasonlítása, valamint az arcfelismerő rendszerekkel végzett korábbi kutatások alapján Ugail megállapította, hogy a két kép „kétségtelenül” ugyanattól a festőtől származik.
Az algoritmus fejlesztése több millió arckép segítségével történt, lehetővé téve az átfogó képelemzést. A különböző képek összehasonlításakor a szakértők 75% feletti hasonlóságnál állapítanak meg alkotók közti azonosságot. A Brécy-i tondó és a Sixtusi Madonna elemzése során
a Mária-alakok között 97%-os, a gyermekek között pedig 86%-os hasonlóságot mutatott ki az algoritmus.
Az eredmények összevágnak Howell Edwards, a Bradfordi Egyetem molekuláris spektroszkópiával foglalkozó professzorának korábbi kutatásával is, amelyben kimutatta, hogy a festmény pigmentjei a reneszánsz korból származnak. Ugail hangsúlyozta, hogy
az MI humán szakértőkkel való együttműködése a festmények azonosítását és a folyamat könnyebb átláthatóságát segíti.
A tondót a bradfordi Cartwright Hall galériában fogják kiállítani, ahol július 25-től kezdve két hónapon át tekinthetik meg az érdeklődők.
Forrás: The Guardian, borítókép: Pexels