Finbarr Notte, művésznevén Fin DAC ír származású street artist illetve portréfestő. Számos munkájával találkozhatunk külföldön, különböző épületek falain, illetve több külföldi galériában is megtekinthetők festményei. Saját kiállításai is vannak, melyeken minden általa készített festmény látható és megvásárolható.
KULTer.hu: Hogyan jellemeznéd, definiálnád magadat: utcai művész, városi művész, aktivista vagy csak egyszerűen művész? Esetleg valami egészen másként?
A munkámat városi esztétikaként tudnám jellemezni, melynek célja szebbé tenni a város látképét.
KULTer.hu: Az ázsiai női alakok visszatérő motívumként jelennek meg a munkáidban. Van valamilyen kapcsolatod az ázsiai kultúrával vagy ázsiai művészekkel?
Fiatalkoromban az ázsiai művészet és az ázsiai porcelán inspirált. A szüleimnek volt egy antik teáskészletük, emellett pedig egy fametszet lógott a falon a házunkban. Azt hiszem, ezek voltak az első művészeti alkotások, amelyek bevésődtek a tudatomba.
KULTer.hu: Van-e olyan művész, mozgalom vagy művészettörténeti korszak, amely különösen inspirálta a munkáidat?
Mindenekelőtt a japán fametszetek az Edo-korból. Ezek inspiráltak egyébként olyan művészeket is, mint Aubrey Beardsley és Vincent van Gogh (kettő a személyes kedvenceim közül), továbbá olyan iparművészeket is, mint Alphonse Mucha vagy Toulouse-Lautrec. Egyébként
különböző korok nagy mesterei és portréfestői éppúgy hatottak rám, mint ahogy a sötétebb atmoszférájú képregények, amilyen a Sin City is.
KULTer.hu: Folytattál-e valamilyen művészeti képzést, mielőtt utcai művész vált belőled? És egyáltalán honnan jött az ötlet, hogy a városi tereket használd „vászonként”?
Nem, semmilyen művészeti képzésben nem vettem részt, az általános iskolai óráimon kívül. Londonban dolgoztam, amikor úgy döntöttem, hogy a művészetet fogom terápiaként használni az életemben. Mindenütt street art vett körül, úgyhogy ez egy teljesen természetes folyamatnak tűnt számomra.
KULTer.hu: Helyspecifikus alkotásoknak tekinted a munkáidat? Számos festményedbe beleilleszted az épületek ornamentikáját vagy bizonyos elemeit, ilyen például a Lady Kinoko című műved Notting Hillben, Londonban. Milyen mozzanatok követik egymást az alkotás folyamatában? Egyszerűen csak felrémlik előtted egy alak vagy meglátsz egy részletet a kérdéses épület homlokzatán, amivel érdemes lenne kezdeni valamit?
A helyspecifikus művészeti munkák a kedvenceim. Körülbelül 2015 óta kerestem ezeket a lehetőségeket, hiszen ezek sokkal érdekesebbek, mint lefesteni egy falat. Általában meglátom az épületet és hagyom, hogy az vezessen tovább.
Így az épület egy részletét vagy az alakját használom, hogy megadja a munkám végső formáját.
KULTer.hu: Szoktál-e együtt dolgozni más utcai művészekkel vagy más művészeti ágakban alkotó művészekkel?
Előfordult már, hogy együtt dolgoztam pár utcai művész barátommal falfestményeken, illetve egy vagy két stúdióprojektem is volt, de általában inkább egyedül dolgozom.
KULTer.hu: Láttam pár korábbi munkádat, és úgy tűnik, hogy az esetek többségében női alakokkal dolgozol. Van ennek valamilyen sajátságos oka vagy egyszerűen csak a női karakterek inspirálnak?
Igen,
kétségkívül portréfestő vagyok.
Ez a védjegyem függetlenül attól, hogy ezek a portrék inkább a képregények ihlette stílust képviselik vagy a tradicionálisabb ábrázolásokat idézik meg. Visszatérően ugyanazokkal a női alakokkal dolgozom, de minden egyes alkalommal, amikor megfestek egy új munkát, más és más karaktert hozok létre, tehát inkább egyfajta alapként szolgálnak.
KULTer.hu: Szinte mindegyik női alakot körülveszi valamilyen színes tárgy (virágok, maszkok stb.), de a nő fehér vagy szürke színben jelenik meg. Van-e ezeknek a színes elemeknek valamilyen jelentésük, vagy csak azt a célt szolgálják, hogy minél inkább figyelemfelkeltővé tegyék a festményt?
Attól függ. Néha ezek a részletek valahogy a modellhez kapcsolódnak, néha a karakterhez, amit festek. De ezen kívűl természetesen dekorációként is szolgálnak.
KULTer.hu: Melyik a kedvenc munkád? Vagy amelyiken a leginkább szerettél dolgozni?
A My Osolterrae freskó/falfestmény Portlandben az egyik kedvencem, mivel a női alak haját élő növényekből készítettem el. Ez ugye azt jelenti, hogy évről évre és évszakról évszakra változik.
Borítókép forrása: whynow.co.uk