Kevés kellemesebb és egyúttal nehezebb terhet vehet magára egy fiatal rendező, mint hogy második nagyjátékfilmje kapcsán máris Quentin Tarantino és a Coen-testvérek nevét emlegeti a sajtó. Kérdés viszont, hogy a Kivérző szerelem Rose Glass prezentálásában mennyire tud megfelelni a magas elvárásoknak?
Rose Glasst láthatóan érdeklik az azonos nemű kapcsolatok hatalmi harcai, első filmje, a Saint Maud ugyancsak két nő átverésre, kihasználásra és szélsőségekre építő viszonyát mutatta be, és foglalkozott a test határainak kitolásával, az emberi-nem emberi összefüggéseivel is. A Kivérző szerelem ezt a hagyományt viszi tovább, ám még inkább ráerősít utóbbi aspektusra.
Az új mozi elsődleges közege ugyanis a testépítés, ami továbbra is remek terep egy identitásról szóló film számára,
hiszen evidensen hoz a felszínre számtalan témát: a nőiesség kérdését, a határok kitolását, a tekintet szerepét és a szépen lassan szinte poszthumán módon elváltozó testek veszélyességét. A Kivérző szerelem pedánsan végig is megy ezen a listán, ám helyenként épp ezért is nehéz meghatározni, miről akart szólni ez a film pontosan.
Lou (Kristen Stewart) egy klasszikus isten háta mögötti edzőteremben dolgozik, ahová egy átlagosan rossz napon betér Jackie (Katy O’Brian), aki rögtön leveszi a lábáról a lányt. Kettejük között szenvedélyes viszony alakul ki, ám hamar nyilvánvalóvá válik, hogy Lou családja bizony komoly gátat szab a boldogságnak: J.J. (Dave Franco), de még inkább az idősebb Lou (Ed Harris) mindent meg fog tenni azért, hogy ne teljesedhessen be a kapcsolat, legfeljebb csak menekülésre indító bűnök által.
A korábban említett nagy elődök közül kifelejtettük, de feltétlenül meg kell említeni a mostani film kapcsán a Thelma és Louise-t.
A dominánsan maszkulin társadalom elvárásaitól szabadulni kívánó, bűnbe sodródó, majd az anarchiában végképp talajt vesztő nőpáros elemi erővel hatott a Kivérző szerelemre, ami viszont a szerelmi szállal hoz újdonságot a képletbe. A két nő között ebben az esetben nem cinkos barátság alakul ki, hanem testi, erős szenvedéllyel izzó vonzalom, és ez még bonyolultabbá teszi a közöttük zajló dinamikákat.
A Kivérző szerelem központi fogalma a szabadság. A szereplők levetik az őket gúzsba kötő társadalmi konvenciókat, és legfőképpen megpróbálják maguk mögött hagyni azokat a családi mintákat, amelyek megkeserítik az életüket. Ám ez közel sem egyszerű: Kristen Stewart karakterének működésében könnyen felfedezhetjük apja simlisségét, míg Jackie valójában egyáltalán nem tudja függetleníteni magát az elvárásoktól, hiszen egy testépítő verseny megnyerése és az azzal járó siker ígérete miatt sodorja veszélybe az egészségét.
A film értelmezésének kulcsa lehet ennek a jelenségének a felgöngyölítése.
Jackie a versenyen való siker érdekében elkezd szteroidokat használni, ezáltal azonban radikálisan megváltozik a teste. Idővel eltűnnek a kontúrok, és amint szélsőséges érzelmi hatás éri, drasztikusan megnőnek az izmai. Végül pedig ez a testi erő ahhoz is szükséges, hogy a szerelmes pár egymás mellett maradhasson. Ennek nyomán még egy műfaji komponens jelenik meg az egyébként is sokszínű turmixban, hiszen a romkomok kapcsán beszélünk gyakran arról, hogy a zsánerben fontos szerephez jut a szerelem transzformatív ereje. És tulajdonképpen itt is ezt látjuk, Jackie-nek és Lounak meg kell változnia ahhoz (testi és lelki értelemben egyaránt), hogy végül felszabadultan hajthassanak el a naplementébe.
Természetesen ennek a filmnek létezhet egy queer olvasata is. A queer filmről szóló szakirodalom egyetért abban, hogy ez a megközelítés közel sem merül ki annyiban, hogy a szereplők queerek, a fogalomban a klasszikus hollywoodi berögződésekkel szembeni kritika is megjelenik. A Kivérző szerelem trendin közelít a témájához, ugyanakkor
nem forgatja ki valójában az ábrázolási kliséket, sőt, helyenként kifejezetten egzotizálja a két főszereplőt.
Ráadásul Glass mozija két filmes alapmítoszt is elég egyértelműen erősít meg. Egyrészt a szerelemről nagyon klasszikus elképzelései vannak a rendezőnek, filmjei alapján a tiszta vonzalom csak egy mindent felszámoló és tönkretevő mánia lehet, ami nem ismer kompromisszumokat. A lázadó, bűnbe sodródó szerelmesek toposzát Glass semmilyen módon nem helyezi keretbe, pedig például az amerikai álommal kapcsolatban vannak érvényes állításai. A rendező remekül skicceli fel azokat a díszleteket, melyek más esetekben a sikertörténetek alapjai szoktak lenni: egy nagy cél, amiért megéri küzdeni, a showbiznisz kötelező kulisszái, amelyek azonban ebben az esetben csak arra jók, hogy Lou tisztíthassa a hányást és árulhassa a sportitalt. Ha pedig valaki tényleg felfelé tör, mint Jackie, annak a teljes testét és személyiségét fel kell áldoznia.
Stílusok és attitűdök szempontjából a Kivérző szerelem hihetetlenül ambivalens film. Ha már a queer megközelítés szóba került, akkor sem járunk messze az igazságtól, ha a Susan Sontag-féle camp fogalmát hozzuk be az elemzésbe.
A Kivérző szerelemben rengeteg a túlzás, a motívumok rendre visszájukra fordulnak,
sosem tudhatjuk, hogy pontosan mikor van kint az idézőjel. És ha valamivel, ezzel feltétlenül elégedettek lehetünk a film kapcsán. Glass lendületes, jó ritmusú mozit rendezett, amit klasszikus értelemben jó nézni.
Nem kis részben a színészeknek köszönhetően. Kristen Stewart rendkívül sokoldalú színésznőként az elmúlt években az indie szcénának is fontos ikonja lett, míg
Katy O’Brian első főszerepében nyújt remek alakítást.
Ráadásul neki idővel egyre nehezebb dolga volt, hiszen teste változásával és érzelmi kifakadásaival könnyen paródiába csúszhatott volna a színészi munka. És persze ott van még Ed Harris is, aki látható élvezettel és érthetetlen parókával hozza a film legfontosabb mellékszerepét.
A Kivérző szerelem nem újító és nem is feltétlenül eredeti film, de egyvalamit nem lehet elvenni tőle:
eredményesen tartja az arányokat, ezáltal nem esik szét,
hiába egyensúlyoz egymást sokszor kizáró hangulatok és megközelítések között. Glass rendezése nem lesz kultfilm, de kétségtelenül kompetens stílusdarab.
Kivérző szerelem (Love Lies Bleeding), 2024. Rendezte: Rose Glass. Írta: Rose Glass, Weronika Tofilska. Szereplők: Kristen Stewart, Katy O’Brian, Jena Malone, Dave Franco, Ed Harris, Anna Baryshnikov. Forgalmazza: Mozinet.
A Kivérző szerelem a Magyar Filmadatbázison.