Írnám, hogy fúziós elektronika ütemeire hullámzott a Kassa Hajón összegyűlt törzs, de ez totál elcsépelt lenne ahhoz képest, ami valóban történt. Mert mi is lehetne szebb annál, mint összegyűlni a téli napforduló éjszakáján, és lélekben-zenében kapcsolódva várni a fény születését?
Lakik bennem egy városi táltos, egy huszadik századi pszeudosámán, aki legszívesebben visszavezetné a népet az erdő közepébe, hogy a természettel kapcsolódva gyógyuljunk, és a természeti népek tudását használva építsünk egy új civilizációt, amely legalább annyira lüktet a Hold ciklusaival, mint amennyire a természet körforgása szerint él, ünnepel, kel s fekszik… Csak sajnos rettentően kínos lenne, hogy másfél hét után én nyavalyognék a leghangosabban egy rendes hard techno party afterján egy estig tartó, babzsákfotelben elkövetett videójátékozásért.
És eskü, nem akarom zavarni a szarvasokat sem.
Szóval valahol már megint az a bizonyos arany középút lesz a megoldás, amit az Ethnotech csodálatos szervezése ismét biztosított számomra. Számunkra. Egy Kassa hajónyi boldog, szeretetben, megengedésben és törzsi elektronikában kapcsolódni vágyó ember számára.
Kaya Project meghívása kiváló és hiánypótló ötlet, hiszen, bár többször fellépett az O.Z.O.R.A. Festivalon, vagy korábban Samsarán, a téli kuckózós időszakban elképesztően jólesik újra a fesztiválszezon ütemeire megmozgatni fényhiányos partycsakráinkat. A formáció egy világzenei fúziós projekt, amelyet Seb Taylor brit producer és multi-instrumentalista alapított.
A hangzásvilága világzene és elektronikus zene házassága,
amely többek között olyan egzotikus helyszíneken készült hangmintákra, felvételekre épül, mint Ázsia, Észak-Afrika vagy éppen a Közel-Kelet tájai. Alapvetően azt mondanám, hogy chill, de pontatlan és talán felesleges is szavakkal bemutatni egy alapvetően transzra, táncra, bulizásra épülő zenészt, ezért kérlek, legalább amíg olvasod ezt a beszámolót, nyisd meg a háttérben ezen linken található szettjét, hogy legyen saját tapasztalatod. Persze még ez sem fogja átadni azt, amit egy hajónyi ember energiája között átélhetsz, miközben a törzsi ütemek alkotta elektronika és a mesterien kiépített hangrendszer masszírozza testedet-lelkedet.
Szintén a szervezést dícséri a line-up: az Ethnotechnek mindig is volt érzéke megfelelő ívet adni egy estének. Battle nyitotta a zenés-táncos mulatságot, majd
Obadu fuvolára épülő live actjére érkezni már barátaim beszámolója alapján is többeknek konkrét célja volt.
A SavaBorsa formációból ismert LaFuente kellemesen táncolható tribal settjével vezette fel Kaya Projectet. Előadása alatt Fatima Gozlan, a törzsi zenei körökben jól ismert zenész fúvós hangszereinek dallamára utazhattunk. Igen jó példája annak, hogy az elektronika és az élő zene mennyire jól kiegészítik egymást.
Ezen a ponton már bőven a tánc, a kapcsolódás, az összeérő baráti társaságok keveredése, beszélgetések, és hatalmas nevetések jelentették az este ritmusát. Az egyik pillanatban, mikor visszamentem a nagyterembe, éppen MΣO CULPA játszott (aki legújabb, hypno techno avatárját Morpheo néven manifesztálja, legnagyobb örömömre), már-már egész masszívnak mondható tribal techno szettet. Ő egyébként az Ethnotech rendezvények szervezője, akinek
tényleg elképesztő érzéke van az adott est hangulatához megfelelő zenészeket összeválogatni.
Ha valaki életének szerves része a minőségi bulikban való részvétel, akkor tudja, hogy egy jó line up, egy jó hangulat, egy megfelelő atmoszféra mennyire terápiás tud lenni. Számomra ezért alkotás már maga a partyszervezés is. Hangosan lélegezve örültem nagyon, miközben volt egy negyedóra, amikor tuti, hogy percenként elmondtam, hogy na végre!
Végül Baladi dobta le a bombát, ahol a négynegyedek váltakozásától kezdve a drum and bass születését biztosító eredeti Amen Break részleten át az újhullámos, dekonstruált soundscape hangokig nagyjából minden is megszólalt. Imádtam, ahogy a nagyterem előtti pult résznél kialakított Cökxpôn Ambient kisteremben Alagi & Papa Dj settjére vagy éppen DueL hybrid settjére beszélgettünk, lazultunk, vagy éppen a billentyűi mögött már megint elszabaduló NovaN live actjére vadul bólogatva táncoltunk.
Gyakorlatilag egy advanced házibuli,
ahol sokan vagyunk, jó a hangrendszer, és a részeg YouTube DJ haverjaink helyett zenészek biztosítják a tánchoz szükséges atmoszférát. Ez az atmoszféra egyébként nagyban köszönhető a Makro VJ duójának is, akik egyéni, élő vizuált varázsoltak a nagyteremben 6 előadónak 7 órán keresztül! Digitális mikroszkóppal, és egyéb analóg módszerekkel teszik élővé a látványt. Ez az aktus is jól reprezentálja az anyaghoz való visszatérést, illetve az analóg technikákkal történő szimbiózist a digitális korban. Egy újabb példa, hogy a digitális és az analóg nemhogy nem ellenségek, hanem határozottan erősítik egymást!
Általában csinálok egy mentális és érzelmi pillanatképet, amikor megérkezem egy buliba, és amikor távozok onnan. Csak annyit mondhatok, hogy alsó hangon
életmentő volt bedobni egy ilyen bulit a téli napforduló idejére,
felidézve a természettel összhangban élő közösségek rituáléit kortárs köntösbe csomagolva. Talán ez is egy lépés, sőt, talán inkább a bizonyítéka annak, hogy a GDP növesztésére kondicionált társadalom egy része kezd visszatalálni a gyökereihez, és együtt létezik azzal, aminek a része. Köszi, Ethnotech, bár nem szoktam előre tervezni, de több mint valószínű, hogy találkozunk január 10-én a Dürerben, ahol az EarthJam duója élőben engedi majd szabadjára a pszichedelikus élő elektronika hullámait, már megint. Ja, ez egyáltalán nem buliajánló, csak közöltem, hogy ott leszek, és biztosan jobb lesz, mintha nem lennék ott. Szia.
Ethnotech Presents: Kaya Project, Budapest, Kassa Hajó, 2024. december 21.
Borítókép és fotók: Böhm Zsófi