Nyomja meg az Enter billentyűt a kereséshez!

Ha a nindzsára szavazol, maszkban csinálja

Szigligeti JAK Fesztivál – 2. nap

Sopotnik Zoltán éppen Erdős Virágot kérdezi„Mindannyian kurva szépek vagyunk.” Ezzel a biztatással indul a szerdai napom Kukorelly Endre versszemináriumán. A hangulatra megint nincs panasz.


Kukorellyvel elsősorban azon tanakszunk, hogyan szerettessük meg a magas kultúrát. Miért van az, hogy „Magyarországon mindenki el tudná szavalni a Kislány a zongoránált”, de „nagyon rá kell gyógyulni a Wagnerre”? A szórakozás szóról miért asszociálunk arra, hogy „dizsi, buli, nézzük a Győzike show-t?” Fontos ezeket megértenünk, hogy „előbb magunkat tegyük tisztába, aztán basztassuk az embereket”. A gondolatok ide-oda kanyarognak, mígnem Kukorelly riadtan fel nem eszmél: „most miért is kezdtünk a pedofíliáról beszélni?” Kapelner Zsolt halkan hozzáfűzi, hogy „alig egy óra alatt eljutottunk a baszásig. Azért ez kurva jó”. A szeminárium zárása is igazán bátorító: „nem kell attól aggódni, hogy már majdnem 12 éves vagyok, és még mindig nincs Nobel-díjam”.

Zsadányi Edit előadásán

Ebéd után Zsadányi Edit tart előadást a női (próza)poétikáról. Nőket ábrázoló impresszionista festményeket is elemzünk közösen. Dunajcsik Matyi felfedezi, hogy az alakok mind támaszkodnak, senki sem tud megállni a saját lábán. Megemlítjük a magányt és kiszolgáltatottságot, de Péczely Dóra megjegyzi, hogy ő azért elfogadná, ha olyan szép fehér ruhában olvasgathatna egész nap a folyóparton. Még akkor is, ha a képen valójában nem könyv, hanem esernyő van. Az előadás azért volt különösen érdekes, mert a közhiedelemmel ellentétben nem a női írókat, hanem a női gender szerepek irodalmi, művészi megjelenését taglalta. Az előadás után Dunajcsik Matyi meséli el, micsoda szakadék tátong a tudományos-művészeti és a hétköznapi élet között a melegek megítélését illetően. Lóránd Zsófi tapasztalatai viszont pont ellentétesek, az ő feminista látásmódját az átlag nők sokkal inkább megértik, mint az elit. Az előítéletek körül is kialakul egy kisebb vita, Simon Marci rámutat, hogy mindannyiunknak vannak előítéletei, ez a homo sapiens sajátja, de ettől még nem kell eszerint élni. Ahogy a dán kortárs képzőművész FOS installációján is áll: „A rasszizmus természetes, a demokrácia mesterséges.”

És könyöklök és hallgatok...

Ezután Nemes Z. Márió moderálása mellett Kele Fodor Ákos és Orosz Anna Ida jóvoltából a Prizma című filmes folyóirat mutatkozik be, amely évente négyszer jelenik meg „fejtágító céllal”, elsősorban olyan tematikát járva körül, amely az olvasóközönség számára ismerős lehet, pl. pornó. Hamarosan a film mint dokumentáció létjogosultságát kérdőjelezzük meg, hiszen a rengeteg effekt éppen a fikció jellegét hangsúlyozza, így az előbb-utóbb a képzőművészet egy válfajává csonkul vissza. „A parazita viszony a valóságban sokkal álságosabb lett”, hála a technológiának. „Transzformerek nincsenek, de Hókuszpóktól kurvára féltem” – vallja be Kele Fodor, rámutatva az olvasási kód fontosságára. Szóba kerül, mennyire minimálisra csökkent úgy általában a narráció az attrakcióhoz képest. L. Varga Péter ezzel kapcsolatos kérdése a szüzséről és a fabuláról olyan rétegzettre sikerül, hogy utána mindenki csak néma csendben néz maga elé. Kimerítő válasz helyett a szerkesztők inkább beraknak három kiváló versfilmet. A műfaj lényege, hogy a képi narráció tulajdonképp egy szintre emelkedik magával a verbális narrációval, új nyelvet talál hozzá.

Prizma-bemutató Nemes Z. Márió (balra) módra

Vacsora után ismét az irodalom kerül reflektorfénybe, Sopotnik Zoltán és Tallér Edina moderál. Először Halász Margit, a mesevándor olvas, aki olykor például halászokkal lakik hetekig, hogy anyagot gyűjtsön meséihez, és aki a szereplőrendszert csomagolópapírokra rajzolja fel színessel. Irigylésre méltóan békében van önmagával és a világgal. „Nem rosszabb most, mint a középkorban. Más.”

Szvoren Edina ennél talán „destruktívabb” alkat: régóta vágyott már rá, hogy gyilkoljon írásaiban, mára ezt többen meg is tette, noha elismeri, hogy „nem lehet mindig gyilkosságról írni”. A destruktív férfi szereplőin férfiak és nők egyaránt nyüszítenek, főleg Sopotnik Zoltán a konyhában.

Erdős Virág ironikus szociokölteményeiből ad ízelítőt olyan emlékezetes részeket hagyva hátra, mint a fogsorban-offshore-ban rímpár vagy „a belek keringnek, szállnak a magasban” (Az öngyilkos merénylő dala: Egy házasság emlékére) ötletes parafrázisa. Az irónia szerinte generációs fogyatékosság.

Mítosz, mese, halál - női szemmel (balról jobbra: Halász Margit, Szvoren Edina, Tallér Edina)

Az este utolsó programjának témája: Trauma az irodalomban, amelyet Szegő János dinamikus moderálása és a megszólított Menyhért Anna és György Péter értékes felszólalásai tesznek emlékezetessé. Rengeteg elgondolkodtató, olykor falhoz vágó hozzászólás hangzik el, némileg bajban vagyok, hogyan adjam vissza. A trauma mindenekelőtt töréspont az életben, szögezi le Menyhért Anna, melyhez szégyenérzet tapad, így az egyén vagy a közösség inkább hallgatásba burkolózik, elfojtva a traumatikus eseményt. „Ez a rettenetes jelen mindent felzabál”, „azért nem tud mit kezdeni a halottjaival, mert nincsenek halottjai.”

György Péter szerint az oroszok egyszerre rettegték és akarták Sztálint, meg akartak neki felelni. Ameddig szimplán ostobának és egyszerűnek tituláljuk a Sztálinnak, Rákosinak, Kádárnak behódoló népet, addig nem leszünk képesek arra, hogy a (kollektív) személyiségünkbe építsük e traumát, hogy ezáltal az feldolgozhatóvá válhassék. „A rendszerváltás egész története egy temetés története hullarablásokkal.” Mégis (vagy éppen ezért) él még a „régen MSZP-s, ma jobbikos szavazók körében a kádári romantika”. A későbbiek során az is kiderül György Péter szavaiból, hogy trauma-konjunktúrát élünk, amnéziaválságot, ahol a kommunizmus örökölt, a nácizmus pedig tanult trauma olyannyira, hogy akarva-akaratlanul megfeledkezünk mások mellett Franz Frühmannról, a magyar irodalom legnagyobb német fordítójáról…

Trauma és irodalom (György Péter, Szegő János, Menyhért Anna)

E komolyra hangolódott kerekasztal után felüdülésként következzenek az éjszaka magasröptű beszélgetéseiből elcsípett mondatok, a teljesség igénye nélkül: „Fehér találtad a Szegőt”, „hippikommunizmus”; „Szadoma és Mazocha”; „Baszd meg, a németek designban gondolkodtak. Rábasztak.”; „Nem vagyok én Biblia”; „Minden út az LSD-hez vezet.”; „A pálinka is ember, baszd meg.”

Az este során főleg a JAK egyik idei sorozatszerkesztő-pályázója, Orcsik Roland jár élen, már ami a szavazatszerzés legkülönfélébb cselfogásait illeti, feltűnően gyakran emlegetve együtt a második világháborús Japánt és a (japán szakos) riválist, Simon Marcit – „Hiroshimon Mártont, a JAP-tagot” –, megtéve őt a JAK-ot fenyegető gonosz japán ellenségnek. „Az Orcsik egy természeti jelenség. Gömbvillám” – szól Marci kommentárja. „Micsoda magasföldszintről érkezett poén” – vág vissza Roland, majd felhasználja az újonnan kialakított „imidzsét” a kampányoláshoz: „Szavazz a gömbvillámra, ne a megszokott nindzsára! Ha a nindzsára szavazol, maszkban csinálja.” Krusovszky Dénes arra a megállapításra jut, hogy „a [Jónás] Tamás legalább kiszámítható.”

JAK Fesztivál, 2. nap, Szigliget, Alkotóház, 2011. augusztus 24.

A fotókat Áfra János készítette.

Hozzászólások

  1. csatlakozom. igazán örülök, hogy minden táborozó felszabadultan bazmegol, és ez ráadásul még krónikába is kerül!

  2. elég sanyarú idők jönnek a bölcsészettudományra Mo-n. Ha az ehhez hasonló eseményekről olvasnak is a döntéshozók, nem lesz kegyelem.
    Versszeminárium – az agyam eldobom.

  3. azért azzal jó, ha mindenki tisztában van, hogy ez a minta nem reprezentatív, lehet, hogy akiket a szerző állandóan emleget, így nyomják, de nem mindenkire jellemző a JAK-osok közül

  4. Az írás nem rossz, de: a JAK fiatalonak lenne, nem az örökké ott eceteskedő Annácskának, nem ennek a vén, ahol pénz van osztom (ócskán) az észt Kukónak, és a pöffeteg Nemes úr sem jobb, ő már belehízott a szerepbe, inkább verset írna, a fenébe is. Na.

  5. Kedves Olvasók!
    Köszönöm a hozzászólásokat, és egyben elnézést szeretnék kérni a megkéslekedett válaszért, de a tábor alatt egyszer jutottam internethez.
    Jómagam tartózkodom a trágárságoktól mind szóban, mind írásban, kivéve, ha másoktól idézek. Gondban is voltam, vajon mennyire van jogom cenzúrázni, nem eufemizálom-e ezzel a mondatokat, nem fontosabb-e a hiteles dokumentáció. Újraolvasva talán egy-két ponton valóban indokolatlan, igyekszem majd a szerkesztővel tárgyalni erről.
    Amikor felkértek a tudósításra, akkor a titkos JAK-naplók lebegtek a szemem előtt, ahol a szakmaiság mellett nagy hangsúlyt fektetnek a hangulat visszaadására. Az utolsó beszámolómban azonban szakítok ezzel a mintával, és hagyományos tudósítást adok, ahogy valószínűleg a kezdettől kellett volna.
    Kissé csodálkozom, hogy a társaság szakmaisága, értelmességi volta megkérdőjeleződött a beszámoló nyomán, hiszen olyan fontos kérdéseket is megvitattunk mint kultúr- és neveléspolitika (pont Kukorelly szemináriumán!), nemi/szexuális diszkrimináció,előítéletek, kollektív trauma, a filmtörténet fejlődése. A résztvevők viccei sokszor kifejezetten intellektuálisak (magasföldszintről érkezett poén) avagy a kreativitásukról tesznek tanúbizonyságot. Pesze ez egyéni meglátás kérdése. Sajnálom, ha nem sikerült eléggé érzékeltetnem az iróniát.

  6. A szóban forgó obszcenitásokkal, állíthatom, nem a jóérzés határát kívántuk súrolni, egy szubjektívabb tudósításban az ilyen informálisabb – mert mégiscsak részét képezik ezek is a tábornak – beszélgetéseknek is lehet helye, feltéve, hogy ez (mármint a trágárság általi határsértés) nem eleve normasértés, hanem mennyiségi kérdés. Utóbbi esetben lehet vitatkozni, hogy mi a sok az ilyenből, azon is el lehet gondolkodni, hogy az egyébként valóban intellektuális poénok valóban hoznak-e annyit, amennyit “visznek” adott esetben az olvasók türelméből (az azonban kicsit furcsa, hogy a táborról alkotott képet teljes egészében ezek a legtöbbször kötetlen beszélgetés során elhangzott szavak határozzák meg).
    Ami előtt azonban értetlenül állok – és ezúttal nem is hagyom szó nélkül -, az a véleménynek álcázott tömény személyeskedő rosszindulat, ami egyes meghívott szakemberek kilétét illeti. Ezer oka lehet és van is, hogy ők lettek a meghívottak, nem hiszem, hogy bárki is magyarázattal tartozna (az ott lévők talán tanúsíthatják, a programok színvonala nem is tenné szükségessé), nem mellesleg ez nem egy kiszavazóshow, amit a legkülönbözőbb emberek ki tudja miféle, honnan eredő sértettsége alakít, az ilyen megjegyzéseknek egyszerűen nincs helye egy kommentfelületen (sem).

  7. “mi az, hogy “nem lesz kegyelem”? na ne már! diktatúra van, vagy mi a fxxxxm???” – diktatúra nincs, talán nem is lesz, ez nem fenyegetés volt, hanem tény: a bölcsésztudományokkal az elkövetkező években nem fognak kesztyűs kézzel bánni, pl. támogatások, pályázati források brutális leszűkítése, egyes bölcsész szakok fizetőssé tétele, hallgatói keretszám csökkentése, nagy múltú tanszékek bezárása.
    Nem magával a beszámolóval van a probléma, hanem az eseménnyel: ha ezt egy döntéshozó elolvassa, kb. olyan képet kap majd az egészről, mintha Kukorelly, a JAk és még tudomisén ki valami mini Pepsi Szigeten töltötték volna víg napjaikat, jó sok állami támogatásból stb. Most vagy Kukiék is érzik a végüket és azért eresztették el ennyire magukat, vagy ez már maga a tiltakozás egy formája… vagy nem tudom.

  8. továbbra sem a beszámolót kritizálva:

    “Kele Fodor Ákos és Orosz Anna Ida jóvoltából a Prizma című filmes folyóirat “mutatkozik be, amely évente négyszer jelenik meg „fejtágító céllal”, elsősorban olyan tematikát járva körül, amely az olvasóközönség számára ismerős lehet, pl. pornó.” – WTF???!!! Már ott tartunk, hogy a pornóról is fejtágítást kell tartani? Úgy tudtam, a pornó legfeljebb a fitymaszűkület tágítását szolgálhatja.

    “Szóba kerül, mennyire minimálisra csökkent úgy általában a narráció az attrakcióhoz képest. L. Varga Péter ezzel kapcsolatos kérdése a szüzséről és a fabuláról olyan rétegzettre sikerül, hogy utána mindenki csak néma csendben néz maga elé. Kimerítő válasz helyett a szerkesztők inkább beraknak három kiváló versfilmet.” – WTF???!!! 2. Minden tiszteletem L. V. P. felé, aki a pop. kult. kiváló kutatója, de most vagy ő lőtt ágyúval verébre vagy a T. Szerkesztők nem voltak eléggé felkészültek(?)

    Biztosan túl elfogult vagyok, ehhez jön még az elfogyasztott kávék hatása, de akkor is:
    “Rengeteg elgondolkodtató, olykor falhoz vágó hozzászólás hangzik el, némileg bajban vagyok, hogyan adjam vissza” – hogy illeszkedjek a beszámoló többi részéhez: akkor legközelebb (a szerző) kapcsolja be a diktafont, baxxx mxx! Talán ez lenne a lényeg egy beszélgetésről szóló tudósításnak.
    “…következzenek az éjszaka magasröptű beszélgetéseiből elcsípett mondatok, a teljesség igénye nélkül: „Fehér találtad a Szegőt”, „hippikommunizmus”; „Szadoma és Mazocha”; „Baszd meg, a németek designban gondolkodtak. Rábasztak.”; „Nem vagyok én Biblia”; „Minden út az LSD-hez vezet.”; „A pálinka is ember, baszd meg.” – Itt úgy éreztem, hogy a Word bekavart valamit, és egy HÖK-ös gólyatáborról készült írás részletei keveredtek ide.

  9. Az engem érintő passzushoz kis pontosítás: a filmes beszélgetés során szóba került, hogy pl. a hollywoodi produkciókban egyre soványabb a “történet”, ugyanakkor a jobban sikerült mozik mégis pörgősek, szórakoztatóak tudnak maradni. A Halálos fegyver-sorozat volt Kele Fodor példája, s valóban: a sztori maga meglehetősen egyszerű, a filmek mégis ülnek.

    Amikor ennek elméleti keretek közé foglalhatósága merült föl, akkor próbáltam hozzászólásommal ‘történet’ és ‘cselekmény’ szétválasztásának lehetősége mellett érvelni, vagyis, hogy a történet lehet egyszerű vagy akár lapos, de a cselekmény mozgalmas és sokszínű. Erről ugrott be a szüzsé/fabula kérdéskör, melyet a szerkesztők nyugtáztak, aztán mentünk is tovább 🙂

  10. Már egy ideje ott tartunk, ha nem is túl régóta, lásd porn studies. Kulturális jelenségként, a popkultúra részeként nyilván ez is tanulmányozásra érdemes terület, ezen végképp nem érdemes kiakadni, kedves hozzászóló. Amiről Ön beszélt, az a felhasználói szint, ezt szerencsére a legtöbb kultúratudományos irányzat meghaladja már manapság.
    A döntéshozók aligha az alapján fognak dönteni egy rendezvény és egy alkotóház sorsáról, hogy a résztvevők miképp szórakoztak éjszaka és milyen minőségű poénokat eresztettek meg két sör között. Sokkal inkább számíthat az, hogy milyen színvonalú volt a programfelhozatal, ezzel kapcsolatban pedig a négyrészes beszámoló sem hagy minket kétségben: vitathatatlanul magas. Egyébként engem nem zavart különösebben ez a hangulat-visszaadási kísérlet, az idézett LVP-s részen például jót mosolyogtam!

  11. Kedves Lapis József!
    Nagyon-nagyon szépen köszönöm a hozzászólását! Jómagam eléggé alkalmatlan vagyok saját védelmemre, sőt, kritika esetén általában teljesen elbizonytalanodom a képességeimben. 🙂

  12. lvp-nek: a történet-cselekmény különválaszthatóságáról szló a Lé meg a Lola – ha még nem, akkor ajánlom

  13. Tisztelt Lapis József!
    A pornónak miről szól a nem felhasználói szintje, amit a legtöbb kultúratudományos irányzat volt szíves végre elérni?
    Komolyan érdekelne, ha tudna adni néhány hivatkozást. De az is, hogy egy ilyen beszélgetésen a pornóról szóba kerül-e pl. annak bármely etikai vonzata, egészségügyi kockázatok, prostitúció, vagy pl. csak a pornó narratív sajátosságain lovagolnak a tisztelt egybegyűltek?

  14. Nem vagyok a téma szakértője, ezért nem vállalkoznék bármilyen összefoglalóra, de ha komolyan érdekli, a neten is elég sok mindent lehet találni. Pl. itt van ez a könyv Google books-ról, elég sok része fenn is van: http://books.google.com/books/about/Porn_studies.html?id=rdWZ8JD5dkkC

    A beszélgetésen sajnos nem voltam jelen (a tudósításból arra következtetek, hogy ott a téma nem lett kifejtve), viszont a Prizma vonatkozó, Erotika és pornográfia száma nem kizárólag narratológiai kérdésekről szól, ennél sokkal színesebb a spektrum (azzal együtt, hogy inkább esztétikai, mint társadalomtudományos a megközelítés), ez is olvasható teljes terjedelmében: http://prizmafolyoirat.com/archivum/a-harmadik-szam-tartalma/

A hozzászólások le lettek zárva.