Nyomja meg az Enter billentyűt a kereséshez!

A debreceni táncklub első estje

Tóth Dénes Beszédes Gesztusok című könyvének bemutatója

Tánccal egybekötött kötetbemutatóA Csokonai Színház nemcsak kiváló színműveknek, operáknak, musicaleknek ad otthont, hanem olykor teret enged olyan könyvbemutatóval összekötött programoknak, mint amilyen a szeptember 16-i táncest volt. Beszédes gesztusok címmel nemrégiben jelent meg Tóth Dénes színikritikus táncról szóló elmélkedése, amelyet Vitéz Ferenc költő, esztéta irányított kérdéseivel, verseivel. A Debreceni Fotóklub fényképeivel, a Cívis Táncegyesület pedig bámulatos balett táncával illusztrálta az estet.

Debrecen táncszerelmesei múlt pénteken végre egy olyan eseményen gyűlhettek össze, ahol szinte minden művészeti ág a szívükhöz szólt. A helyszín is ehhez alkalmazkodott, hiszen a közönség számára ismeretlen balett-terem még kedvesebbé tette a rendezvényt. Sokan már a megérkezéskor ámultak, mivel a teremben izomnyújtó gyakorlatokat végző, hajlékony táncosok nem éppen megszokott látványa fogadta a közönséget.

Tóth Dénes baráti gesztussal mindenkit bevonva az est kezdő akkordjába kijelentette, hogy megnyitja a megjelentekből álló debreceni táncklub első óráját. Ezzel a különleges közösségi érzéssel indult tehát a beszélgetés, ami a tánchoz való közeledés különféle módjait taglalta. Igazi összművészeti műsornak lehettünk részesei, amely a tánc, irodalom, fotográfia nagy hatású egységét kívánta felmutatni.

Elsőként a költészet segítségével, Vitéz Ferenc táncról szóló verseivel érezhettünk meg valamit a táncművészetben rejlő ősi erőből. A költő korábban több cikket is írt mozdulatművészetről – Paul Valéry Lélek és tánc című művéből többször is idézett az este folyamán –, tehát kiváló beszélgetőtársa volt a színikritikusnak, közösen bizonyították a művészeti ág szabadságteremtő, lélekmegújító, mámorító, vágyszelídítő hatását.

Egymással szemben. Tóth Dénes (balra) és Vitéz Ferenc

A Beszédes Gesztusok megírásának körülményeire, indokaira irányult az első kérdés. A szerző bevallotta, hogy egyszerűen nem tud létezni a papírra vetett táncos eszméi nélkül. Korábban több debreceni újságnak is kitárhatta lelkének ezt az oldalát, viszont minthogy ezek a lapok sajnos megszűntek, így „kénytelen” volt egy önálló könyv kiadására. Rendkívül érdekes, hogy a szerző saját elmondása szerint nem is tud táncolni (hacsak nem rock and rollról van szó), mégis olyan érzéseket vált ki belőle az emberi test mozgásának látványa, hogy úgy véli, képes pontosan átérezni azt. Szerinte a táncról még írni is élvezetes, ez az egyik legmegbízhatóbb örömforrás. Már gyerekkorában ez vette őt körül; megtudhattuk, korábban több családtagja is táncolt, így született meg benne ez a fajta szeretet, amit minél szélesebb körben kíván terjeszteni.

A beszélgetést a Cívis Táncegyesület (Bach H-moll szvitjére előadott) balettelőadása akasztotta meg rövid időre, amely kitűnően szemléltette az elhangzottak lényegét. A tánc közben teljességgel érezhető volt a mozgást övező mámor, önkívület és gondtalanság tapasztalata.

Mozgásban

Vitéz Ferenc, miután többször is idézett a könyvből, bizonyos mondatokhoz még több magyarázatot várt; mindenekelőtt a tánc jelentéséről faggatta a szerzőt. Tóth Dénes Ady szimbólumaira hivatkozott, melyeknek, mint mondta, meg kell engednünk, hogy hatásukat kifejtsék, és csak ezután szabad értelmet társítanunk hozzájuk. Az est vége felé Máthé Andrásfotóművész és a Debreceni Fotóklub táncképei kaptak főszerepet. A színikritikus szerint az írásnál sokkal nehezebb fényképet készíteni egy koreográfiáról, mivel nehéz elkapni azokat a mozdulatokat, amelyek a legjobban tükrözik vissza a táncdarab üzenetét, lényegét.

A Csokonai Színház táncos estje a kellemes időtöltés mellett egy fontos kezdeményezés alapjául is szolgált: már korábban megfogalmazódott egy saját táncegyesület létrehozásának gondolata, amely a Nemzeti Színház státusz elnyerésével hamarosan akár meg is valósulhat.

A debreceni táncklub első estjének zárásául a következő találkozás időpontjait beszélték meg a résztvevők, melyekre mindenkit nagy szeretettel várnak: október 20-án a Főnix Csarnokban A Grúz Legenda című tánc- és zenetörténeti produkcióra, november 6-án pedig ugyanott a Moszkvai Városi Balett előadásában a Rómeó és Júlia darab bemutatására kerül majd sor.

Tóth Dénes Beszédes Gesztusok című könyvének bemutatója,2011. szeptember 16., Debrecen, Csokonai Színház, Balett-terem.

A fotókat Uri Dénes Mihály készítette.