A humán erőforrás és a technikai újítások igen jól kiegészítik egymást: erre példa évek óta a FÉLonline. A nyomtatott kiadványt 2009 óta elhagyó fiatal lap grandiózus összművészeti partyval ünnepelte meg, hogy másfél hónap után újra megtelt élettel a felület. A megújulásról régóta lehetett tudni; a legutolsó napok számlálása már a Facebookon folyt, és nem csak a közel 80 vendégből lehetett sejteni, hogy nagy esemény készül.
A Roham Bár is együtt alakult át a FÉLonline-nal 2013. március 20-ának kora estéjére. Szerkesztők, szervezők – mintha egy otthont hoznának létre épp – szögelték a falra az eseményt megnyitó kiállítás képeit. Kovács Csilla és Tóth Júlia Éva vegyes technikákkal (filc, akvarell, tus és kollázs) készített munkái illettek a Roham egyébként is eklektikus faldekorációi mellé. A közönség csak lassacskán gyűlt össze, ám mire kis csúszással hivatalosan is leleplezték a képeket, zsúfolásig megtelt a kávézó helyisége, páran már csak kintről szemlélhették a nyitó pillanatokat.
Spontán cigi- és italszünet után a szervezők átültették a közönséget és a hangulatot a programok fő színterére, a pódiumon a Kiültetés című első internetes versantológia négy szerzője olvasta fel műveit, Katona Ágotával nyitva a sort. A kiállítás után stílszerű volt, hogy a lap ezzel a területtel foglalkozó kritikusa, szerkesztője lépjen a színpadra. Verseinek hangulata összetalálkozott Kovács Csilla képeivel, a régi pincét pillanatok alatt katakombává varázsolta. A haláltematika erőteljes jelenléte nem csak e sorok szerzőjének tűnt fel, például a Sírház című vers is jól mutatja Katona Ágota ars poeticáját. Balázs Zoltán szabadversei egészen másfajta poétikát működtetnek, amely talán jobban érvényesül el-, és nem pedig felolvasva. A tipográfiai sajátosságok elvesztek a színpadias előadásmódban. Nehéz is lenne kiemelni hosszú, szabad verssorainak egy-egy idézetét és magánhangzókkal játszó képeit. Ezután újra egy hölgy érkezett a színpadra: Mihályi Réka személyében a legtermészetesebben kiálló szerzőt üdvözölhette a hallgatóság. Utazásra invitált mindenkit, amihez elengedhetetlen az öltözködés. Verseinek rövidsége és befogadhatósága sem volt utolsó szempont, apró életképeiben magára ismerhetett a befogadó. B. Horváth László új – legalábbis az antológiában nem olvasható – verseivel készült, Körtesi Márton pedig mint állandó szerző zárta a felolvasók sorát.
Braun Barna, a házigazda és főszerkesztő jelentette be az újabb szünetet, ami kicsit jobban elhúzódott, mint tervezték. Ezalatt mindenki megkaphatta aznapi nikotinadagját, a nemdohányzó részleg pedig Himmer Gellért méltatlanul kevés figyelmet kapott gitár- és énekjátékát csodálhatta. A véletlenszerűen alakuló minikoncert mind angol, mind magyar nyelvű számokból válogatott, még egy saját szerzeményt is megkockáztatott a gitáros. Valószínűleg nem bánta meg.
Ezután következett a várva várt pillanat: Braun végre leleplezte a vadiúj honlapot! Kijárt neki a taps, a Hlatki Dorottya által többször hangoztatott stílus és egyszerűség rögtön szembetűnő volt. A fiatal munkatárs tervezte a lap mellett a már korábban szerepelt Kiültetést is. Ahogy a lapot a gyerekcipőben járó nyomtatott kiadásból „kiültették” a világhálóra, úgy nőtt mostanra a portál a legdinamikusabban fejlődő és hírt adó fiatal szervezetté. A dinamika dominál az új felületen is. A legtöbb szó a logóról esett, arról, hogy mint különül el a cím és a felület megjelölése. Hlatki és Braun a beszélgetés során sejtelmesen nyitva hagyta a nyomtatott kiadvány kérdését: ez lenne vajon a FÉL-esek következő dobása? A jelen azonban: a tömörebb címlap és az új funkciók megjelenése (mint például a hír rovaté: ezentúl aktuális, fontos eseményeket is olvashatunk a lap szerkesztőinek, szerzőinek olvasatában).
A „FÉL” és az „online” betűinek megjelenése az oldalon neonreklámokat idéz. Ezt a retró hangulatot oldják a főbb kategóriák pörgő-forgó dobozai. Az olvasás élménye egyre interaktívabb, s ezt az új FÉLonline tökéletesen biztosítja látogatói számára. Kiemelt helyet kapnak a szépírások is, visszaidézve ezzel a FÉL első kiadványait, melyek még kizárólag verseket, prózákat és képi alkotásokat tartalmaztak az alapító gimnazisták munkáiból. A tipográfiában is változások történtek, a szerkesztők olvasóbarát betűtípusra találtak, és a szövegek tördelése is jóval szűkebb az eddig megszokottnál, helyet adva a közösségi oldalak platformjainak és az oldal egyéb tartalmainak. Ugyan maradtak befejezetlen munkálatok (lásd: képgaléria, ajánlott oldalak logói), a színek is eltűntek a felületről, de pótolja őket az újdonságok bősége.
Szünet. Majd kritikusok a színpadon. A tusa ezúttal elmarad, mindannyian a FÉL valamely rovatának szerkesztői vagy állandó szerzői (név szerint: Fenyvesi Fruzsina − filmkritikai rovat, Nagy Kátya − zenei rovat, Katona Ágota − kiállításkritikai rovat, Hodászi Ádám – színikritika, Stummer Krisztián − könyvkritikai rovat), így egyre családiasabb hangulat felé halad az est. Braun Barna spontán módon irányítja a beszélgetést. A fő kérdés: mitől más a FÉL, mint a blogok? Arra a következtetésre jutnak, hogy a gyors reakciók terén tartják a lépést minden közösségi oldallal, a gyorsasághoz ráadásul szaktudás is járul, annak ellenére, hogy a szerkesztőség valamennyi tagja gyakorlónak látja magát. Gyakorlónak azonban már elég rutinosak.
Eztán következik az est záróakkordja a Másik Szoba együttes lemezbemutató koncertjével. A nagyrészt versfeldolgozásokat előadó formáció nehezen csábítja táncba az ottmaradtakat, holott zenéjük kellemes muzsika lenne arra, hogy a kései órán hullámozzon és lazítson rá a bőséges kulturális élményt kapott látogató. Jó bemutatóhoz híven a lemezek is kaphatóak, illetve kulttombolán megnyerhetőek.
Merthogy ott a kulttombola! A belépő helyett váltható támogatójegy, melynek értékes nyereményeit az est tényleges zárásaként kaparinthatták meg a szerencsések. Aki mellé pedig nem állt oda Fortuna, az az élménnyel és az új FÉLonline-nal gazdagodott.
A FÉLonline tavaszi megújuló bulija, Roham Bár, Budapest, 2013. március 21.
A fotókat Rostás Bianka készítette.