Nyomja meg az Enter billentyűt a kereséshez!

„Az irodalomban otthon érzem magam”

Gaborják Ádám Megtalált helyed című könyvének bemutatója

gaborjak adam 2Gaborják Ádám új kötetének meghatározása meglehetősen figyelemkeltő: „nem regény”. A Megtalált helyed kritikákat és tanulmányokat tartalmaz két esszével keretezve, tehát csakugyan nem regény. Persze ettől sokkal több is kiderült a Nyitott Műhelyben tartott bemutatón, ahol a szerzővel Schein Gábor beszélgetett.

A műfaji meghatározás rendkívül eredeti és ötletes, Gaborják el is mondja, hogy ezt egyfajta fricskának, játéknak szánta, illetve eszközként használta annak igazolására, hogy azért ő nem is mindig az a komoly ember, amilyennek többnyire mutatja magát. Utána hozzáteszi, hogy egyébként nem túl jó címadó, így – emlékei szerint – a kötetet végül felesége, Hevesi Judit nevezte el. Az már persze csak a beszélgetés végén derül ki, hogy a megtaláltság a magánéletére és az irodalomra egyaránt vonatkozik. Gaborják ez utóbbira végtelen könyvtárként tekint, ahol semmi sem lezárt, inkább folytonosan alakuló – benne otthonosan érzi magát, megtalálta a helyét.

IMG_4097

Schein értelmezésében ez a kötet az irodalom terében való sétálgatás, ahol a szerző változatos megközelítésekkel kerül közelebb egy-egy szerzőhöz és/vagy műhöz, összességében azt közvetítve ezzel, hogy a kortárs irodalom egy végtelenül izgalmas terep. Gaborják elárulja, hogy ez a sokszínűség a személyiségében is jelen van, majd hozzáteszi, hogy azért a szövegek egymás mellé helyezése mégsem a véletlen eredménye, hiszen azok több ponton is összekapcsolódnak. Tematikailag például egészen rendezettek, hiszen majd mindegyikben fontos szerepet kap a test, illetve a test megjelenítésének kérdése. Gaborjáknak saját bevallása szerint mániája a test kultúrtörténete, és igyekszik megérteni, hogy az emberiség hogyan jutott el a fitneszig, a bikiniig vagy a Norbi-kolbászig. Elmeséli, hogy a lavinát egy felirat, a „Quo Vadis Fitness”, valamint a hozzátartozó fej nélküli alak indította el – ezt a történetet az első esszében fel is idézi –, azóta pedig komolyan foglalkoztatja, hogy korunkban mi okozza a test és látványa iránti erőteljes, néha már-már túlzott érdeklődést.

IMG_4104

Egy más olvasatban a szövegek közötti kapcsot maguk a szerzők jelentik: Gaborják ebben a kötetében fiatal alkotók műveiről elmélkedik, azzal a céllal, hogy felhívja a figyelmet rá, a pályakezdő szerzők esetében milyen sok izgalmas tendencia figyelhető meg. Schein ki is emeli, hogy sokszor választ szubverzív, nonkomformista szerzőket, Gaborják pedig erre válaszul csak annyit felel, hogy szeret megküzdeni az írókkal. „Én vonzom a problémás embereket”, mondja, majd elárulja azt is, hogy ő az a fajta kritikus, aki még tud örülni a szövegeknek, és elismeri, hogy emiatt olykor írásaiban felületessé is válhat, ennek ellenére mégsem szeretne olyan szerzővé válni, aki pallossal támad a szépírókra. Szerinte a kritikus egy olyan médium, aki ugyan a tudományos diskurzus nyelvén szól, de közben hidat is képez az olvasó és a szerző között. Ma amúgy is kulcskérdés a fiatal tehetségek gondozása, hiszen – a JAK elnökeként – sokszor tapasztalja ő is, hogy a pályakezdő írókat ma nem becsülik meg eléggé. Úgy látja, a zavart az okozza, hogy az irodalmi intézményrendszer hatalmas változásokon megy át, ugyanakkor a kulturális rétegzettség is komoly problémát jelent.

IMG_4110

Scheinnel beszélnek arról is, hogy a fiatal szerzőknél a magas művészet és a popkultúra nem válik el olyan élesen egymástól, mint korábban, egyre több hibrid mű születik, amiben jól megférnek egymás mellett a szépirodalmi színvonalú részek a népszerű szakaszokkal. Gaborják élvezi ezt a tendenciát, szerinte rendkívül termékeny, hogy a fiatal szerzők már nemcsak a kritikusokhoz akarnak beszélni, hanem az olvasók igényeit is figyelembe veszik, hisz nincs azzal semmi gond, ha egy szerző nem a Parnasszus magasságait kívánja megcélozni az írásaival.

IMG_4111

Az első esszé kapcsán szóba kerül még Bécs fontossága is. Gaborják nem tulajdonít ugyan mitikus jelentőséget a városnak, azt viszont elismeri, hogy életében vissza-visszatér ez a helyszín, most pedig egy ottani nagy gyűjtemény különösen foglalkoztatja, hiszen ez szorosan kapcsolódik ahhoz a témához, ami mostanában figyelme központjában áll: a cirkusz, a látvány és a test kapcsolata.

Schein Gábor beszélgetése Gaborják Ádámmal, a Megtalált helyed című kötetének megjelenése kapcsán, Nyitott Műhely, Budapest, 2014. február 05.

A fotókat Áfra János készítette.