Helmut Newton német fotóművész 1972 és 1984 között készült munkáiból nyílt kiállítás Privát címmel a debreceni MODEM-ben. A tárlat arculatát a monokróm színek, a letisztult formák határozzák meg. A fényképeket egyszerűen egymás mellé helyezték a kiállítótér sötétszürkére festett falain, jelen esetben azonban nem is volt szükség semmilyen bonyolultabb elrendezésre vagy élénkebb színhasználatra, mert Helmut Newton munkái önmagukban uralják a teret, annak ellenére is, hogy nem gesztusfestményekről, hanem fekete-fehér fotókról van szó.
Jóllehet, Newton alkotásai több évtizeddel ezelőtt készültek, képei azonban meglehetősen progresszívek, a modellek öltözetei, sminkjei nagyon sokszor jelenünket idézik, a legtöbb fénykép akár napjainkban is készülhetett volna. Ahogy arra a kiállítás kurátori szövege is reflektál, Newton munkássága tagadhatatlanul jelentős hatást tett a divatfotózás alakulására. A művész újító megoldásairól, egyedi kivitelezésmódjairól már a tárlat legelső alkotásain meggyőződhetünk.
A fényképek gyakran provokatívak, illetve sokszor megjelenik direkt vagy kevésbé direkt módon a kukkolás aktusa.
A legelső szekcióban látható A vacsora után című felvétel (1977, Párizs), mely egy film kiragadott jelenetére emlékeztet. A barokkos díszítésű szobabelsőben, a még megterített asztalt állja körül egy öltönyt viselő férfi és két hiányos öltözetű nő. A kép feszültsége pont ebben a leplezetlen erotikában, valamint abban rejlik, hogy a modellek láthatóan a legnagyobb természetességgel viselkednek annak ellenére, hogy egy teljesen abszurd szituációban vesznek részt.
A művész sok fényképe mutatja fel az alkotó humorérzékét, miközben témafelvetései napjainkban is aktuálisak.
Ilyen például a Nőből férfi című alkotása (1979, Párizs), amin egy hátát falnak vető, szájában cigarettát tartó női modell alakul át férfivá, a néző pedig ennek a nem mindennapi és elegáns eseménynek lehet a szemtanúja. Szintén merész témát dolgoz fel különleges beállításban az Irodai szerelem című felvétel (1976, Párizs), amelyen egy íróasztalon szerelmeskedő pár leshető meg olyan beállításban, mintha a jelenetet egy távcsövön keresztül látnánk, az alkotás ilyen módon implikálja a kukkolás élményét.
Newton képeinek gyakran visszatérő elemei a tükrök, melyek nemcsak a tereket teszik tágasabbá, hanem betekintést engednek az enteriőrök – egyébként láthatatlan – szegleteibe.
A Hotelszoba, Place de la République című (1976, Párizs) fényképén a hotelszoba sötétségét a kép előterében látható modell fehér háta és a szoba falán lévő tükör töri meg. Az ágytámlához kötözött meztelen nő látványa, a tükörben megjelenő hétköznapi tárgyak, mint a telefon, az éjjeliszekrény kontrasztot képeznek az enteriőr homályosságával. Ugyanakkor a jelenet erős feszültséget ébreszt a nézőben, hiszen semmilyen információ nincs arról, hogy mi történik a szobában.
De Newton munkáin nem csak a nők vannak kitéve a megfigyelésnek. Néhány felvételén a hagyományos értelemben vett férfi-női szerepek teljesen felcserélődnek.
Ezt az eseményt nagyon izgalmasan viszi színre a Férfit vizslató nő (1975, St. Tropez), mely címével is jelzi a hagyományos viselkedésminták kikezdését. A felvétel női modellje kihívóan, egy kifejezetten maszkulin pozícióból nézi a férfit, akinek az arca nem, csak a teste látható.
A kiállítás legutolsó alkotása a Helmut by June (1995) című videó, melyet Helmut Newton felesége, a szintén fotóművész June Newton, más néven Alice Springs készített férjéről munka közben. Ebben a filmben Newton elmondja, hogy
ars poeticája szerint egy jó divatfotó nem akar egyértelműen annak tűnni, hanem legszerencsésebb esetben például filmjelenetnek álcázza magát.
A művész arról is beszámol, hogy kifejezetten szereti az erős, férfias nőket, ezzel magyarázza, hogy modelljei általában magasak, nagyok és erőt sugároznak. Ezen a felvételen a művész könnyed stílusa, humora is megjelenik, Newton pedig technikai jellegű információkba is beavatja a nézőket. Elárulja,
azért törekedett a legegyszerűbb fényképezőgépek használatára, hogy minden figyelmét a modellekre tudja fordítani.
Kifejezetten szerencsés, hogy ez a videó a tárlat végén látható, így az abban elhangzottak nem viszik félre a befogadót a fényképek értelmezése során. Ugyanakkor June Newton filmje kiemelkedő fontosságú, hiszen egy összetett és áthatóbb képet ad Helmut Newton művészetéről, melyet nemcsak azért érdemes megismerni, mert ténylegesen nagy hatást gyakorolt a divatfotózás alakulására, hanem mert egy egészen sajátos szemléletmóddal találkozhatunk Newton lencséjén keresztül. A művész vizuális világa alapján nem szenved hiányt humorból, iróniából, képei bátran nyúlnak nem megszokott témákhoz, mint a hagyományos nemi szerepek megfordítása vagy akár a szexualitás, az erotika leplezetlen megjelenítése.
Helmut Newton Privát című kiállítása a debreceni Modem Modern és Kortárs Művészeti Központban tekinthető meg 2020. január 26-ig.
Borítófotó: Helmut Newton, Nyereg I., ezüstnyomat, 1976.