Néhány barát, egy csomag dobókocka, ceruza és radír, na meg egy kis képzelőerő. Meg is van a receptje az egész estés szórakozásnak. De idővel minden változik: munka, család, kevesebb szabadidő, és az esték elmaradnak, nincs annyi idő összejárni. Szerencsére az online tér és a digitalizáció megpróbál erre megoldást nyújtani. (De vajon jó ez nekünk?)
Sokat látjuk a filmekben, sorozatokban – Stranger Things –, hogy néhány barát összeül egy pincében és jól szórakoznak együtt. Életük kalandját élik át, amire majd örömmel emlékeznek vissza. Aztán a ’80-as, ’90-es évek elmúltak, az internettől a világ felgyorsult, az online játékok népszerűsége pedig kissé háttérbe szorította az asztali szerepjátékokat. Aztán a világ megint fordult,
a személyes kapcsolatok, a közös élmények újra előtérbe kerültek, a társasjátékok, szerepjátékok pedig újra reneszánszukat élték.
De a világgal az emberek is változtak, megnőtt az igény a virtuális kiegészítésekre, a digitális karakterlapokra, térképekre, és az egyre bővülő szabályok könnyed elérésére.
A virtuális tér is számos lehetőséget adott a közös játékra. Képernyőmegosztók, chat felületek, mind-mind lehetővé tették a közös élmények szerzését a digitális térben. Aztán megjelentek az első virtuális asztalok, a VTT-k (Virtual Tabletop), melyek az asztali játékok kedvelőinek régóta a rendelkezésükre állnak, hogy virtuális térben is tudják folytatni a kedvenc hobbijaikat. 2004-ben jelent meg a Fantasy Grounds, az egyik első felület, a Roll20 pedig 2012 óta velünk van. De mi is az a VTT?
A Virtual Tabletop olyan felület, ami a játékosokat és a mesélőket különböző eszközökkel segíti,
mint például kockadobók, térképek vagy tokenek, de a játékosok által belátott terület is korlátozható, így a felfedezés élménye is megmarad a virtuális térben. A cél, hogy ezek a körülmények megpróbálják az asztali élményt megtartani, anélkül, hogy a játék videójátékká változna, illetve olyan kényelmi funkciókkal rendelkeznek, amiket akár offline játék közben is kényelmesen használhatnak a játékosok. Sikerüket tovább fokozta, hogy a legnépszerűbb játékokat integrálták, köztük az újra piacvezető D&D-t.
Ahhoz, hogy kipróbáljuk ezeket a lehetőségeket egy kicsit azért zsebbe kell nyúlni. Habár már létezik előfizetéses megoldás, de
a Fantasy Grounds fő modellje egy különálló szoftver megvásárlása, amivel kapunk egy szép, virtuális játékteret,
amit fel is kell tölteni. A legnépszerűbb szerepjátékok virtuális verziói mind beszerezhetők náluk, de nincs akkora választék, mint az újabb felületeken, és a házi megoldások terén is kevesebbet nyújt, mint néhány rivális oldal.
A Roll20 modellje egy picivel másabb: böngészőből használható a szolgáltatás,
illetve letölthető mobilalkalmazás is van, ami főként a játékosokat segíti a karakterek rendezésében, a rendszer pedig előfizetésen alapszik. Aki csak játékosnak érkezik, annak nem kell aggódnia, hiszen az ingyenes fiók pont elég ahhoz, hogy csatlakozzon egy csapathoz. Ha ennél többet szeretnénk, akkor viszont havidíjra kell számítanunk. A sima előfizetés is rengeteg lehetőséget biztosít a mesélőnek, hogy megélje kreatív ötleteit. Ha pedig megvesszük a különböző szerepjátékok VTT verzióját, akkor nagyon szépen integrálja és feldolgozza a kalandmodulokat.
Nem is kellett sokáig várni, amíg végül megjelent a dedikált Dungeons and Dragons 5. kiadást támogató D&D Beyond (a 4. kiadásnak is létezett online felülete D&D Insider néven). 2017 óta működik a szolgáltatás, amit mind a játékosok, mind a mesélők előszeretettel használtak, hiszen virtuális karakterlapok, szörnykártyák vagy varázstárgy-listák voltak rajta elérhetők. A printben kapható könyvek digitális verzióját is tartalmazta, így aki itt is megvásárolta a tartalmakat, minden extra kiegészítőhöz hozzáférhetett. 2022-ben a Hasbro (a Wizards of the Coast anyavállalata) fel is is vásárolta a Fandom tulajdonából, és elkezdte továbbfejleszteni. Így az eddig hiányzó battlemap funkció is megjelent, ami ma már alfa verzióban is tesztelhető. És hogy mennyire sikeresen?
Chris Cocks, a Hasbro vezérigazgatója szerint 2023-ban a D&D játékok közel fele online térben zajlott,
vagy valamilyen virtuális kiegészítő, többnyire a D&D Beyond segítségével, és ez a trend növekedni látszik. Éppen ezért az online felület fejlesztése, folyamatos bővítése legalább annyira fontossá vált, mint a könyvek kiadása.
2023 tavaszán mutatkozott be a D&D saját fejlesztésű VTT-je, a D&D Digital, amit az UnrealEngine segítségével készítenek, ez az élményt vizuálisan közelebb hozta a videójáték kategóriájához. Az ígéretek és a bemutatott videó alapján igyekeztek a fejlesztők az egészet a közös élmény kiterjesztéseként használni, segíteni a kalandok vizuális prezentálását, illetve kiváltani az igen drága miniket. De ez nem jelenti azt, hogy hirtelen a pénztárcákat szeretné kímélni a Wizards. Eddig is rengeteg kiegészítő, kalandmodul vagy világleírás jelent meg a D&D-hez, de az állandó költségek és profitorientáltság csak még tovább drágíthatja a játékot.
Cynthia Williams, a Wizards CEO-ja arról beszélt, hogy jó lenne a játék monetizáltságát növelni,
azzal, hogy digitális felületeken egy, az online videójátékokhoz hasonlóan, folyamatosan pénzt költő közösség alakuljon ki, habár ez ellentmond a játék alapelvének, amely szerint elég egy könyv (ebben az esetben három) és egy kis fantázia a végtelen játékhoz. A profitorientáltság azonban nemcsak itt mutatkozott meg, hanem az elhíresült Open Game Licence (OGL) botrányban is. Ez a nyílt játéklicensz lehetővé tette a D&D közösség számára, hogy saját tartalmakat fejlesszen és árusítson a szerepjáték mechanikáit alkalmazva. A licensz megváltoztatásával szerette volna a Wizards növelni a bevételeit, de az általános népharag miatt visszatáncoltak a módosítástól, így a külső alkotók továbbra is készíthettek D&D alapú játékokat, kalandokat.
A változások és botrányok közepette pedig egyre jobban közeledik a játék 50. születésnapja, amire a kiadó is készül. A tervek szerint a játékhoz szükséges három alapkönyv új, javított formát ölt One D&D címen. A fejlesztők elmondása szerint szükséges a játék evolúciójához, hogy felülvizsgálják és a visszajelzések alapján javítsák az 5. kiadást, mindezt úgy, hogy visszafelé kompatibilis maradjon a játék, így a legtöbb kiadványt nem kell újra megvásárolni.
A javított kiadás pedig rögtön három felületre érkezik.
Az újra kiadott könyvek mellett fontos szerepet kap a D&D Beyond, ami folyamatos kiegészítőelemként áll majd rendelkezésre, ahol könnyen és gyorsan (meg persze pénzért) elérhetők lehetnek a digitális kiegészítések, plusz tartalmak. Ezek mellé pedig felsorakozik a még fejlesztés alatt álló D&D VTT felület is, ami már túl is van egy zárt alfa teszten, így majd tovább segíti a digitális térben való kapcsolódást és közös játékot.
2023 végén el is kezdődtek a játéktesztek, amivel sikerült újabb darázsfészekbe nyúlnia a kiadónak. A szerepjátékok világában jártas influenszerek közül néhányan azzal vádolták meg őket, hogy a játékosok számára készített játéktesztrendszer (az Unearthed Arcana), visszajelzéseit nem veszik figyelembe, csak a saját ötleteik alapján módosítják a játékot, a tesztek pedig a panaszkodó játékosok lefegyverzését szolgálják. Ezt egy kiszivárgott vezetői e-mail támasztotta alá, ami a DnD_Shorts X oldalán jelent meg (azóta már nem elérhető a bejegyzés). A Wizards a D&D Beyond oldalán, sok más pletykával együtt, tételesen cáfolta a híresztelést.
Nem növeli a bizalmat az új kiadás irányában az sem, hogy a Hasbro több mint 1100 alkalmazottjától vált meg 2023 karácsonya előtt,
a cég egészséges működésére hivatkozva. Sok olyan szakember távozott, akik a kiadványok szerkesztésén, fejlesztésén, illetve a print kiadványok megjelenésén dolgoztak.
A nehézségek ellenére úgy néz ki, hogy a D&D köszöni, jól van. A Betyárbecsület, ha anyagilag nem is, de a népszerűség szempontjából sikernek könyvelhető el, a Baldur’s Gate 3 pedig egyértelműen mutatta, hogy igény is van a játékra, és sokan hajlandóak akár asztali verzióban is elkezdeni.
Ehhez pedig a D&D Digital lesz majd a központi összetartó elem.
Az, hogy ez milyen hatással lesz a játékosokra és a személyes kapcsolatokra, mennyire fog eltűnni a közös élmény varázsa és mennyire marad meg az asztali jellege a játéknak, még nem lehet tudni. De az látszik, hogy a Wizards of the Coast szeretné a rajongókat a digitális „asztalok” irányába terelni.
A borítókép a D&D Digital – Official First Look at New Virtual Tabletop YouTube-videóból származik, a képek forrása pedig a D&D Beyond Facebook-oldala.