Richie Hawtin az elmúlt húsz év folyamán minden kétséget kizáróan az elektronikus-zenei szcéna egyik legmeghatározóbb egyéniségévé vált. Az elektronikus zenére gyakorolt hatása rendkívüli, sikerült elérnie, hogy szerzeményeit, munkáit mind az underground réteg, mind pedig a mainstream techno közeg elismerje.
Valamikor a ’80-as évek végén a közvetlenül Detroit mellet fekvő, de már Kanadához tartozó Windsorban indult útjára ez a páratlan karrier. Hawtin az Underground Resistance művészei által fémjelzett The Wizard rádió adásait hallgatva kapta az első impulzusokat az akkor hőskorát élő techno felől. 1990-ben az ugyancsak kanadai John Acquaviva-val megalapították az azóta legendássá vált Plus 8 kiadót, melynél a későbbiek során olyan előadók munkái jelentek meg, mint Kenny Larkin, Adam Beyer, Daniel Bell, az LFO vagy az itt bemutatkozó holland Speedy J. A kiadó beindításával párhuzamosan készítette el első saját zenéit FUSE álnév alatt, hamarosan azonban nevet és identitást változtatott: megszületett Plastikman és az azóta védjegyévé vált piros-fehér táncoló szellem.
A korai ’90-es években FUSE-ként még a keményebb és gyorsabb repetitív hangzást preferálta. A Plastikman néven készített munkáit már jóval minimalistább világ jellemezte, hipnotikus loopokkal, a lehető legkevesebb változtatással és absztrakt hangokkal vegyítve. Ebben a felfogásban készült el 1993-as debütáló albuma a Novamute és a Plus 8 kiadásában megjelenő Sheet One, amit egy évvel később az azóta techno-alapművé nemesedő Musik követett, ugyancsak az előbb említett két kiadó zászlaja alatt. Ezután négyévnyi viszonylagos hallgatás következett, melyet 1998-ban a Consumed és az Artifakts (BC) albumok törtek meg. Ha megtörték egyáltalán… Hawtin ugyanis a korábbiaknál is jóval letisztultabb, szinte a csend határát súroló, forradalmi hangzású kompozíciókkal állt elő. A két mestermű megjelenése után ismét félretette Plastikmant, és a zenekészítés helyett a lemezek pörgetését helyezte előtérbe. Ennek gyümölcseként jelent meg 1999-ben a zseniális Decks, EFX & 909 mixalbuma. A címben a “Decks” a három lemezjátszót, az “EFX” az effektgépet, a “909” pedig a dobkomputert jelöli. Hawtin ezzel lemezlovasként is beírta magát a techno nagykönyvébe, ezzel korántsem lett azonban vége a sikertörténetnek.
Az elsők között tesztelhette a Stanton cég által 2001-ben piacra kerülő Final Scratch rendszert, melyet segítségül hívott következő mestermunkájához, a DE9: Closer To The Edit-hez is. Ezen a mixen 300 elképesztő loopot, ütemet és hangot, valamint 70 különböző tracket vegyített egybe három lemezjátszó és a Final Scratch-technika felhasználásával. 2003 őszén – ezúttal ötévnyi szünet után – újra teljes hosszúságú albummal jelentkezett Plastikman. A Closer névre hallgató albumot egyik akkori interjújában Hawtin a legszemélyesebb művének nevezte. A tíz számot tartalmazó lemez stilisztikailag a Consumed folytatása, de talán még annál is jóval kifinomultabb, letisztultabb. A következő eseménydús esztendő 2005 volt, mely harmadik mixlemezével a DE9|Transitons-ban csúcsosodott ki. Richie most sem hazudtolta meg önmagát, a 21 különböző szegmensből álló mixen nem kevesebb mint 208 tracket használt fel a szokásos technikai repertoárjával felszerelkezve. A mix mellé egy DVD is járt, aminek anyagát a 2005 márciusában lezajlott mannheimi Timewarp fesztiválon rögzítették.
2006-ban igen nemes felkérésnek tett eleget, hiszen a Torinóban megrendezett huszadik Téli Olimpia megnyitó ünnepségére komponálhatott egy zenedarabot. Ugyanebben az esztendőben a berlini Electronic Beats magazin kiadásában újabb DVD megjelenést jegyez, a Pioneers Of Electronic Music – A Documentary Film About Richie Hawtin névre hallgató összegző, retrospektív dokumentumfilm Richie életét és munkásságát tárja a rajongók elé. Az elmúlt néhány évben ismét felélesztette a Plastikman legendát. Elsőként a M_nus-on elindította a Nostalgik sorozatot, melynek kiadványaira régebbi, de eddig csak a polcon porosodó anyagok kerültek fel, majd pedig idén tavasszal hosszas várakozás után végre élőben is újra színre lépett. Richie egyik kedvenc terepe, a Timewarp fesztivál adott helyet a vadonatúj Plastikman Live show premierjének, mely a rajongók legnagyobb örömére egy nagyszabású turné kezdetét is jelentette. A jelenleg is zajló világturné mellé a hírek szerint a M_nus jóvoltából hamarosan egy “brutális”, nem kevesebb, mint 14 CD-t és DVD-t tartalmazó Plastikman megjelenés is kapcsolódik majd Arkives 1993-2010 címmel. Vajon mi következhet még? Richie már biztosan sejti.
A cikk a Deadcode Production reklámanyagára épül.
sokat letett az asztalra az elektronikus zenében, az egyszer biztos, ez nagy zene: http://www.youtube.com/watch?v=0wJHvOaJdi0&feature=related
Helló!
Sajnálom, hogy ide kell írnom, de egy ilyen szuper, a kultúrával foglalkozó, (köztük a pop-kult részlegnek) illett volna megemlékeznie John lennon 70. születésnapjáról.
Üdv,
Paul, Ringo -in memorian- George
Hát igen, Richie Hawtin élete sokkal érdekesebb 🙂 Attól függetlenül, hogy Hawtin egy zseni, talán Lennon megérdemelt volna néhány sort. Főleg, hogy sokan azt sem tudják ki az. :S
tényleg jöhetett volna valami, pár sor – akár még tőlem is – nem örülünk Vincent
mindent nyilván nem lehet, ez logikus