Nyomja meg az Enter billentyűt a kereséshez!

Újabb hullám

8. Román Filmhét (nyitóest)

Idén is az Uránia Nemzeti Filmszínház ad otthont a Román Filmhétnek. Az ünnepélyes nyitóesttel és filmvetítéssel indított rendezvény a román újhullám legújabb produkcióinak bemutatása és a művészeti kapcsolattartás mellett egy metaforikus híd megteremtésének reményét is magában hordozza, hiszen az idei művek javarészt az ember és világ viszonyáról, a környezettel és családdal ápolt kapcsolatról szólnak.

A nyitóest fénypontját jelentő Anyai szív című filmdráma vetítését megelőző beszélgetésen Gabriella Matei, a Budapesti Román Kulturális Intézet igazgatója és a filmbeli anya-fiú kapcsolat elnyomott, önállósodni vágyó gyermekét alakító Bogdan Dumitrache beszélgetett Nagy Lajos tolmácsolásával a román újhullám útjáról, hazai fogadtatásáról és a témájául szolgáló társadalmi kérdésekről.

Az idei román filmkínálattal kapcsolatban Matei igazgató asszony úgy fogalmazott, a beválogatott munkák egyetlen kritériuma a minőség volt. Bogdan Dumitrache elmondása szerint a hazai közönség viszonya a román filmekhez ambivalens, a nézők és a művészek közötti kommunikációt pedig a vetítőtermek csekély száma és a visszafogott kritikai reakciók is minimalizálják. Beszélt a nyelv kettősségéről is: az önkifejezés egyik színészi eszközéről, amely, úgy érzi, gyakran mégis korlátokat jelent. A kérdésre, miszerint jogos-e a világsajtó jóslata, hogy a minimalista-naturalista filmnyelv ki fog fulladni és eltűnik, Dumitrache azt felelte, hogy a szerzői típusú filmkészítés egyik fő kérdése a saját maga létjogosultsága, ezért igyekszik folyamatosan megújulni és olyan problémákat feldolgozni, amelyek kérdésfeltevéseikkel segíthetik ezt a fajta megújulást.


Azt, hogy tényleg van még igény az ilyen, realitást cukormáz nélkül tálaló filmek készítésére, a díszelőadás maga is sikeresen igazolta. A 63. Berlini Nemzetközi Filmfesztiválon Arany Medve-díjat nyert Călin Peter Netzer rendezte Anyai szív (Poziţia copilului) egy sikeres építész, a karakteres, ellentmondást nem tűrő Cornelia (Luminiţa Gheorghiu) és a fia, az anyai szeretet elől menekülő Barbu (Bogdan Dumitrache) viszonyát dolgozza fel egy olyan helyzet megjelenítése segítségével, amely egy másik család életébe is betekintést enged. Barbu elüt egy tizennégy éves kisfiút, ez a tragédia pedig lehetőséget ad az addig erőszakkal távol tartott anyának, hogy kezébe vegye fia életét. Kapcsolatuk bukkanói és kettejük természete azonban nehezen leküzdhető akadályt jelentenek mindenki számára. Ahogy Bogdan Dumitrache is mondta, a nézők ebben a filmben elsősorban nem a karakterekkel, hanem az általuk megformázott helyzettel, az elszakadás fájdalmával és szükségességével tudnak azonosulni. A Dumitrache által említett nyelvi korlátok itt feloldódni látszanak: a lassú és pattogós dialógusok ebben a filmben a hétköznapi szituációkat idézik, legfontosabb pontjain a történet mégis a szereplők közötti csendekkel játszik.

Bár az Anyai szív csak a nyitóest folyamán volt műsoron, az érdeklődők hasonlóan kiváló darabokkal ismerkedhetnek meg a filmhét hátralévő napjain. Ilyen a Dombokon túl című film, az első olyan román alkotás is, amely a legjobb idegen nyelvű film kategóriában felkerült az Oscarra nevezettek listájára. A Dombokon túl két árvaházban nevelkedett lány története, ami sorsukon és döntéseiken keresztül többek között az identitás és öntudat alakulásáról is mesél. Látható még a Házi Á(lla)tok című 2013-as tragikomédia, ami az állatokhoz való viszonyok mentén az emberi kapcsolatokat mutatja be. Szintén a családi vonatkozásban a generációk közti határokat veszi célba a Rocker című 2012-es alkotás, amely a zene, az álmok valóra váltása és a drogok hatása között kialakuló drámában mutatja be az apa, Victor és a fiú, Florin kapcsolatát. Némiképp kilóg a sorból a Viharban. A sziget című dokumentarista kísérlet azt hivatott bemutatni, amit a néző nem láthat minden nap: a Laurenţiu Damian által rendezett film Silviu Purcărete színházi rendező tehetsége előtt kíván fejet hajtani A vihar színrevitelének dokumentálásával.

A nyolcadik Román Filmhét tehát bővelkedik üzenetekben és elgondolkodtató képsorokban, amelyek magukban hordozzák egy társadalom mechanizmusainak lenyomatát, viszont nem zárkóznak be saját világukba. Mernek kérdezni is.

8. Román Filmhét, Uránia Nemzeti Filmszínház, Budapest, 2013. október 15–19.

Hozzászólások

  1. Jó olvasni a Román Filmhétről! Köszönet érte, Noémi! Néhány apróság: a tolmács és a filmek magyar feliratának készítője Nagy Lajos. Az amúgy Nagyváradon játszódó Rockerben a drogos fiú neve helyesen Florin (a műsorfüzetben tévesen Alin szerepel).

    Nyolcadszor voltam a Román Filmhéten, mindig találtam értékes és jó filmeket a kínálatban. Csak sajnos egyre rövidebb a filmhét: 8 naposnak indult 2006-ban, majd 6-7 naposra apadt, tavaly és idén pedig már csak 5 napos volt. A filmek száma is csökken: a 8-12 filmes átlag az utóbbi két évben 5-6-ra csökkent, amik közül egyet-egyet (tavaly az Aglaját, idén a Dombokon túlt) már korábban játszottak a magyar mozik.

A hozzászólások le lettek zárva.