Az elektronikus zene sokak számára üres, monoton géphangok ritmikus loopja függetlenül alműfajtól, stílustól, mindentől. A Telekom Electronic Beats Festival épp az ilyen általánosítások ellen érvel a – többek közt Sevdalizát és Nathan Micay-t felvonultató – minőségi lineuppal, miközben a negatív előítéletek lebontásán dolgozik.
Akik nem ismerik az elektronikus zenei műfajok sokszínűségét, azoknak egyre megy, hogy techno, acid house, experimental vagy industrial, ahogy mindegy az is, van-e vokál, hogy milyen hangszereket és technikai megoldásokat használnak, milyen hangszíneket és ritmusokat állítanak elő, hiszen szerintük mind csak műzene drogosoknak vagy egyenesen nem is zene.
Talán a másik végletben helyet foglalók egy része számára sem számít túlzottan az elektronikus zene milyensége. Az alműfajok, a stílus, a technikai és zenei megoldások nekik sem mondanak sokat, ugyanis az ebbe a csoportba tartozóknak tényleg csak valami hangos ritmusra van szüksége, ami megmozgatja a testet, amire kiadhatók a fölös energiáik.
Az elektronikus zenei színtéren pedig ugyanúgy találunk nagyszabású, minőségi előadókat, mint bármelyik nagy zsánerben.
Mégis, a pop, rock, blues, s még talán a jazz kapcsán is könnyebben belátja pl. az értelmiségi közeg, hogy bizony a műfaj nem predesztinálja a minőséget. Az, hogy az elektronikus zenével szemben ilyen sztereotípiák léteznek, nagyrészt következik a szocialista rendszer nyugat irányú elzártságából és a klubkultúra hiányából, de ez a probléma egy hosszú szociokulturális kutatás témája lehetne. Úgy látszik azonban, hogy szerencsére nem nyugszik bele az elektronikus szcéna abba, hogy egysíkún, uniformizáltan általánosítsák.
A Telekom Electronic Beats Festival nem apadó lelkesedéssel és kitartással igyekszik átformálni a laikusok véleményét.
Miben több, miben jobb ez, mint bármelyik elektronikus fesztivál? Nyilvánvalóan elsősorban a fellépők terén. Az a német Motor City Drum Ensemble nyitja a kétnapos programot péntek este, akit a legkreatívabb DJ-k között tartok számon. Egészen érdekesen ötvözi a többnyire dance alapokat jazzes akkordmenetekkel, világzenei hangzásokkal és sample-ökkel, mindemellett pedig
úgy képes felidézni a ‘80-as és ‘90-es évek szettjeit, hogy nem fordul át retróba, mindig megtartja zenéje a nagyon is mai hangulatát.
Fellép még pénteken a portugáliai Trikk is, aki ezerarcúságával tűnik ki a lineupból. Sötét, minimalista világát újra meg újra átjárják az ötletesebbnél ötletesebb analóg, már-már synthwave-es effektek, de képes akár klasszikus technóba is átcsapni hibátlan átkeverésekkel.
A fesztivál talán legnagyobb neve Sevdaliza, és a popularitás esetében megérdemelt.
Jellemzően trip-hop alapokra épülnek kísérletező popdalai, gyakran keleties dallamvezetéssel keveredve. Eddig egyetlen, 2017-es, ISON című albumával szép csöndben komoly rajongótábort szerzett magának, akik között találhatóak R&B-kedvelők éppúgy, mint az elektronikus zenék geekjei. Jó eséllyel az ő fellépésén lesz a legnagyobb tömeg, ám semmiképp sem éri meg kihagyni ezt a show-t annak, aki ott lesz a fesztiválon.
Teljesen jogosan merülhet fel valakiben az az érzés, hogy nincs kedve a semmiből belecsöppenni az elektronikus zene kétségkívül kaotikus és néha fárasztónak tűnő világába. Hogy nem tudja, hogyan fogjon neki, ő nem olyan, aki csak úgy elmegy az ilyen rendezvényekre, és megtalálja egyből a helyét. Vagy az a baj, hogy nincs igazán otthon ezekben a körökben. A szervezők gondoltak rájuk is,
és csütörtökre egy bemelegítő bulival készülnek. Itt lesz lazaság, de eufória is, érdemes hát főpróbaként tekinteni erre az estére.
És miért érdemes még ott lenni a fesztiválon? Mitől különleges az Electronic Beats Festival? A mainstream által gyártott mocsok ellen a független kiadók támogatásával lehet küzdeni, épp ezért
végtelenül szimpatikus kezdeményezés az Independent Label Fair, ami több, mint 40 magyar független lemezkiadónak ad lehetőséget a bemutatkozásra.
Ők azok, akiknek egyrészt nem elsődlegesen megélhetési kérdés a zene, tehát nem áldoznak be mindent a népszerűségért, ebből (is) következően sokkal egyedibb, sokkal kreatívabb produkciók készülnek náluk. Épp ezért az igazán autentikus zenészek, akik nem adnak lejjebb az ötleteikből, egyre inkább független kiadókhoz szerződnek. Ezek a kiadók pedig most elhozzák a fesztiválra a sokszor kevésbé ismert tehetségek lemezeit is, úgyhogy
elektronikus, rock, pop, funk, jazz, hip-hop, disco és minden más zsáner fanjai, keresgélésre fel!
Ha csak ennyiből állna az Independent Label Fair, már megérte megrendezni, de ezen felül szakmai előadások is lesznek a hazai lemezkiadásról, amely a nemzetközi trendekhez hasonlóan egyre nehezebb helyzetbe kerül a stream hódításával.
A bulik és lemezvásárlások mellett lehetőség nyílik részt venni egy kicsit tudományosabb, elgondolkodtatóbb programokon is.
A The Potential of Budapest Underground filmvetítésekkel és kerekasztal-beszélgetésekkel igyekszik utánajárni, mi a helyzet a fővárosban az undergrounddal, a DJ-kkel, a városi kultúra és elektronikus zene kapcsolatával, sőt az éjszakai életben fellelhető szexizmussal.
Annyi megalapozatlan negatív általánosítás éri az elektronikus zenét, hogy nehéz nem szimpatizálni egy ilyen kezdeményezéssel.
Még csak tökéleteshez közelinek sem kell lennie. Még csak egytől egyig kitűnő előadókat sem kell hívniuk. Az utolsó, amit kívánnék, az lenne, hogy csináljunk Budapestből Berlint, de az egyik első mégis az, hogy
hozzuk a berlini elektronikus zenekultúrát Budapestre.
Ehhez pedig abból kell építkezünk, amink van, meg kell értenünk a sajátosságainkat, meg kell ismernünk a független kiadóinkat, saját zenészeinket és DJ-inket. Mi lehetne kiválóbb alkalom erre, mint ez a szeptemberi hétvége?
Telekom Electronic Beats Festival, Budapest, Akvárium Klub, 2019. szeptember 19-21.