Mennyit ér a Netflix eddigi legdrágább filmje? Hát nem sokat. Dwayne Johnson, Ryan Reynolds és Gal Gadot ezúttal a streaming platformon akciózik. Sztárok, humor, kaland, egzotikus tájak, MacGuffinok, nagy költségvetés, de sajnos ez mind hiábavaló, mert kreatív forgatókönyv nélkül nem sikerült megugraniuk a főszereplőgárda korábbi produkcióinak színvonalát. A kritika spoilereket tartalmaz!
A Netflix tavalyi éve elég jövedelmezőre sikerült a világjárvány következtében, valószínűleg ez is közrejátszik abban, hogy egyre nagyobb költségvetésű produkciók kerülnek tető alá. Sajnos a büdzsé növekedésével ugyanazokba a kreatív hibákba esnek, mint a hasonló méretű mozifilmes társaik. Nem olyan rég David Fincher még a Marvelt, a tömegfilmeket és a sorozatokat kritizálta, miközben
ellenpéldaként említette a Netflixet, mint az érdekes, összetett történetek játszóterét, ahol a rendezők szabadon alkothatnak.
Ehhez hasonló munkák még most is készülnek, de ma már felhígult a kínálat, elég végignézni a legdrágább produktumokat, amelyek között olyan címek szerepelnek, mint a Bright, A halottak hadserege vagy a Six Underground – Hatan az alvilágból. Valószínűleg, ha Fincher megnézné a Különösen veszélyes bűnözőket, sírva fakadna, hogy milyen filmnek ad teret a nagy reményű platform, ugyanis a végeredmény se nem érdekes, se nem összetett. Bár ismerve a szereplőgárda eddigi munkásságát, nyilván nem várhat túl sokat az ember, inkább egy könnyed, önironikus, szórakoztató két órára számít. Sajnos a film a hibái miatt nem képes felvenni a versenyt a Marvel-produktumokkal sem.
A Különösen veszélyes bűnözők akcióvígjáték, amelyben John Hartley (Dwayne Johnson), az FBI profilozó ügynöke műkincstolvajokat próbál elkapni. Küldetése során Kleopátra egyik tojásának ellopását akarja meghiúsítani, ekkor sikerül kézre kerítenie a világ második legveszélyesebb bűnözőjét, Nolan Booth-t (Ryan Reynolds). Azonban az ügynököt tőrbe csalja a világ legjobb tolvaja, Sarah Black (Gal Gadot), így ő maga is rács mögé kerül, mégpedig Boothszal közös cellába. Össze kell fogniuk, hogy együtt megszökjenek a börtönből, elkapják a nőt és ellopják előle a többi tojást, hogy Hartley tisztára moshassa a nevét.
Szinte minden adott volt egy szórakoztató kalandfilmhez.
A probléma sajnos a forgatókönyvvel van. Ha végignézzük Rawson Marshall Thurber eddigi munkásságát (Családi üzelmek, Központi hírszerzés, Felhőkarcoló), akkor nem lehetünk meglepődve a mostani végeredményen sem. Én egy a Deadpoolhoz vagy a Jumanji – Vár a dzsungelhez hasonló önreflexív kalandfilm-paródiát vártam, ami kikacsingat a nézőre, nem veszi magát túl komolyan és gúnyt űz a műfaj kliséiből. A film az első két harmadában a James Bond-franchise-t idézi: van kergetőzés a háztetőn elegáns ruhákban, rablási kísérlet az ellenség fészkében, miközben ő épp álarcosbált tart. Az utolsó harmadban pedig átvált Indiana Jones-hommage-zsá: tipikus kalandfilmes ruházat a szereplőkön, műkincskeresés a dzsungelben, autós üldözés. Sajnos
a felsorolt sablonokhoz nem adtak semmilyen pluszt, nem csavarták meg vagy egészítették ki őket új ötletekkel.
Az önreflexív hozzáállás kimerül Ryan Reynolds soft deadpoolos egysorosaiban, a cselekményből már sajnos hiányzik az önironikus megközelítés, így az idézett jelenetek maradnak a korábban említett elődök másolatai.
A karakterek egydimenziósak és vázlatosak, gyakorlatilag Gal Gadot Sarah Blackjéről annyi derül ki, hogy nagyon ravasz, és hogy ő a világ legjobb rablója. Dwayne Johnson figuráját is hasonló mélységűre sikerült megírni, egyedül Ryan Reynolds karaktere kapott valamivel több árnyalatot. Ő a rendőr apja miatt lett műkincsrabló, Dwayne Johnson szereplője pedig a tolvaj apja miatt állt profilozónak.
Ebben a hasonlóságban több lehetett volna annál, mint amit a filmben láthattunk, de még ezt is sikerült elrontani
a megalapozatlan, erőltetett csavarokkal, amelyek egyáltalán nem működtek. A színészek egyébként hozzák a tőlük elvárhatót. Gal Gadot hiába a rossz oldalon áll, mégsem válik igazán ellenszenvessé. Ryan Reynolds, a túl komolytalan bűnöző és Dwayne Johnson, a túl komoly nyomozó párosának interakciói pedig a film legjobb pillanatait adják. A cselekmény több csavart is tartogat, ezek közül a film közepén van az egyetlen, amely valóban működik, amikor Gal Gadot a második tojást vásárlással szerzi meg az eredeti tulajtól, mielőtt Reynolds és Johnson ellopná azt.
Az akciók terén sem számíthatunk túl sok fantáziára, láttunk már ezeknél sokkal jobban megkoreografált jeleneteket. Ezek leginkább Halálos iramban–filmek valóságtól elrugaszkodó, fizikát meghazudtoló akcióira emlékeztetnek.
Mintha itt is csak a kötelező sablonok ötlettelen ledarálása lett volna a cél.
Elővették a kaland- és kémfilmek tipikus akcióit, van közelharc műkincsek között, szökés a börtönből, autós üldözés, de emlékezetes akciók és nagyívű csörték helyett csak fantáziátlan iparosmunkát kapunk.
A film vizualitása is a korábban említett Indiana Jones-ra és James Bondra hajaz, viszont azoknál kisebb léptékű. Annak ellenére, hogy a Különösen veszélyes bűnözők 200 millióba került, nem látszik meg rajta ez az óriási büdzsé. Ennek az lehet az oka, hogy a költségvetés egyharmada a sztárok gázsijára ment el, emiatt miatt nem jutott elég pénz a látványra, ami meg is látszik a Colosseumban és a dzsungelben játszódó jelenetek CGI-trükkjein. A fent említett összeget sikerült elkölteni egy olyan filmre, amelyre már a stáblista után pár perccel sem fogunk emlékezni. Kár, hogy amíg egy ilyen forgatókönyvre ekkora büdzsét szavaznak meg, addig a Mindhunter harmadik évadának nem adnak zöld utat. Fincher duplán szomorú lehet.
Különösen veszélyes bűnözők (Red Notice), 2021. Írta és rendezte: Rawson Marshall Thurber. Szereplők: Gal Gadot, Dwayne Johnson, Ryan Reynolds, Ritu Arya, Chris Diamantopoulos, Ivan Mbakop. Forgalmazza: Netflix.
A Különösen veszélyes bűnözők a Magyar Filmadatbázison.